Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Krize lásku Američanů ke kýči nezničí

Ekonomika

  11:32
NEW YORK - Fontánka s čurajícím chlapečkem, vystřelovač bonbonů nebo rovnátko na vbočený palec. Nezdálo by se, že v době hospodářské recese o takové předměty, o jejichž užitečnosti nebo vkusnosti se dá pochybovat, bude zájem. A přesto zahradní soška zombie za cenu 89,95 dolaru (asi 1800 korun) v americkém katalogu SkyMall, který si lidé mohou prohlédnout během cesty letadlem, patří mezi nejprodávanější zboží.

Lásku ke kýči v Američanech nepohřbí ani ekonomická krize. foto: Reprofoto

Opozorovatelnu pro zvířecí mazlíčky za necelých 30 dolarů, která se montuje do plotu a "zvědavému pejskovi poskytne panoramatický výhled", byl takový zájem, že všechny její exempláře byly vyprodány.

Hitem je také bezdrátový vysavač na hmyz za skoro 50 dolarů. Roční náklad katalogu je 20 milionů. Co rok si ho může prolistovat až 688 milionů cestujících. Ti, kdo se v letadle nudí, si v jeho posledním vydání mohou vybírat z 2000 různých druhů zboží.

"Jestli je nějaké dílo, které charakterizuje naši kulturu, hlasoval bych pro katalog SkyMall," napsal v roce 2006 spisovatel a ekologický aktivista Bill McKibben v eseji v časopise Orion, který se věnuje kultuře a životnímu prostředí. "Prolistovat ho je nutné pro pochopení tajemství amerického konzumního života: že nám oficiálně nedošly jen věci, které potřebujeme, ale i ty, po nichž bychom zřejmě mohli toužit."

Láska ke kuriozitám
Za 19 let, co existuje, odráží katalog SkyMall nejenom spotřebitelské chování, ale i vášeň Američanů pro nakupování a prapodivnou lásku ke kuriózním předmětům. SkyMall nabízí zboží od stovek firem.

V době ekonomické krize, kdy lidé méně létají a více šetří, mírně roste obliba praktičtějších věcí. Letošní jedničkou je podlahová krytina do garáže. První skutečně kuriózní věc, forma na obří piškotový dortík, v žebříčku nejprodávanějších předmětů obsadila až sedmnácté místo.

Ale loni se jedním z největších hitů stalo rovnátko na vbočené palce, které skončilo na devátém místě za pomůckou proti chrápání. A vystřelovač bonbonů se umístil jen o něco níže. Nevypadá to, že by hospodářská recese nějak snížila kýčovitou přitažlivost katalogu.

Bezdrátový vysavač hmyzu jistě ocení každá hospodyňka, v jejímž království se zabydlí odporný pavouk.Vysavač na hmyz je nutnost
"Někdo si může myslet, že věci, které nabízíme, jsou jenom vtip," říká Christine Aguilerová, ředitelka SkyMall. "Na tom není nic špatného. Ale když stojíte tváří v tvář obrovskému pavoukovi, ještě budete rádi, že jste si zakoupili vysavač na hmyz," dodává.

"I když zažíváme těžké časy, myslím, že co se týče budoucnosti, jsou Američané pořád optimisty, a mají zájem o věci, které jim mohou život trochu usnadnit," říká Aguilerová. "Recesi odolá inovace," dodává.

Před dvěma lety SkyMall rozjel masivní marketingovou kampaň, aby podpořil prodej prostřednictvím internetu. Letos v lednu firma dokonce najala "twitterera". Díky vzkazům posílaným prostřednictvím této komunitní sítě se podařilo vzbudit obrovský zájem o náramek Wonder Woman. Jeho prodej se více než zdvojnásobil.

Mezi nejprodávanější zboží z katalogu SkyMall se řadí pomůcky do domácnosti, potřeby pro zvířata, jako jsou různá dvířka nebo psí toalety pro použití v domě, krmítka či pítka.

"Američané mají rádi nové věci, mají rádi věci, které jejich sousedé nemají," říká Aguilerová. "Vím, že lidem některé výrobky připadají směšné nebo bizarní, ale nevidím na tom nic špatného," obhajuje zboží nabízené v katalogu.

"Ptáčkové zpívají a život je pohodový"
Kit Yarrowová, profesorka psychologie a marketingu z univerzity Golden Gate v San Francisku, která se specializuje na spotřebitelské chování, říká, že katalog SkyMall zrovna v době recese může lákat. "Lidé hledají úlevu, ne jenom něco, co by zmírnilo nudu, ale i trochu fantazie," vysvětluje.

"Můžete si představit, že žijete jinak, grilujete si, děti střílí bonbony, ptáčkové zpívají a život je pohodový," říká Yarrowová.

Formálně je SkyMall reklamní společnost. Maloobchodníci jí za to, že své zboží v katalogu mohou nabízet, platí. Katalogy jsou k dispozici v letounech 13 leteckých společností a ve vlacích železničního přepravce Amtrak. SkyMall je také nabízí přímo na svých internetových stránkách.

Vychází čtyřikrát ročně a většina sortimentu se pokaždé obměňuje. Zůstávají v něm nejúspěšnější kousky. Dlouhodobou stálicí je vysavač na hmyz, který je v současnosti pátým nejprodávanějším zbožím v nabídce. "Dala jsem ho sestře k Vánocům. Vysávají s ním štíry," chválí zdánlivě nesmyslnou věc Aguilerová. "Bylo by skvělé, kdyby se podařilo vynaleznout takový vysavač, který zvládne i malé hady," říká.

Autoři: ,