8. července 2009 16:13 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Krize naučila Čechy zákaznické
nevěře, přestali být loajální

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: Lidové noviny
PRAHA Češi kvůli hospodářské krizi přestávají být loajálními zákazníky a častěji než dříve střídají obchody, aby nakoupili za nejvýhodnější ceny a uspořili peníze. Obchodní řetězce se proto snaží udržet věrné zákazníky pomocí nových věrnostních programů a lidem za pravidelné nákupy nabízejí různé výhody.

"V prvním čtvrtletí letošního roku došlo ve srovnání se stejným obdobím loňského roku k jednorázovému poklesu loajality u všech významných řetězců.

I ty nejúspěšnější řetězce získávají jen maximálně pětinu z celkového objemu relevantních výdajů svých zákazníků," uvedla společnost Blue Events v komentáři přiloženém k pozvánce na zářijovou pražskou konferenci o maloobchodu Retail in Detail-Loyalty over Gold.

Pokles loajality podle odborníků ze společnosti Blue Events souvisí s tím, že Češi pečlivěji vyhledávají ty nejlepší cenové nabídky a při svých nákupech navštěvují několik prodejen. Obchodníci by prý proto měli více myslet na věrné zákazníky, kteří jsou základem ziskového podnikání v maloobchodě.

Například společnost Tesco plánuje v Česku a na Slovensku zavést systém věrnostních karet Clubcard, díky kterému budou moci pravidelní zákazníci využívat slevové poukázky na nákup zboží. Tesco naopak získá přehled o nákupních zvyklostech lidí a přizpůsobí tomu nabídku zboží.

Věrnostní program nyní Tesco testuje na Slovensku a pokud se osvědčí, rozšíří systém i do Česka. Tesco věrnostní program Clubcard provozuje v několika zemích a zapojily se do něj miliony lidí.

Letos věrnostní program rozšířila síť dm drogerií, které místo papírových hracích karet nově nabízejí elektronické karty. Drogistický řetězec na karty za nákupy připisuje body, za které zákazníci mohou čerpat slevy na drogistické zboží či relaxační programy ve vybraných salonech a akvaparku.

Programy mají i obchodní centra
Věrnostní program podle Martiny Horké ze společnosti dm drogerie markt v uplynulých letech přispěl ke zvýšení podílu tohoto drogistického řetězce na tuzemském trhu a v posledním obchodním roce se na jeho obratu podílel více než 18 procenty.

Věrnostní program pravidelně na tuzemském trhu obnovuje firma Spar. Letos v létě mohou lidé za pravidelné nákupy získat značkové kuchyňské potřeby.

Věrnostní akce v Česku nabízejí také drogerie Schlecker či supermarkety Billa. O zákazníky pomocí věrnostních programů začala loni na podzim bojovat i první nákupní centra. Obchodních center totiž v Česku rychle přibývá, přičemž některá z nich se již potýkají s nízkou návštěvností, což se nelíbí provozovatelům obchodů.

Nyní zákaznické programy fungují například v pražském nákupním centru Palác Flora a ostravském obchodním komplexu Futurum. O zavedení věrnostního programu uvažuje také síť samoobsluh Žabka.

ČTK
  • 7Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.