28. července 2009 10:20 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Aktuality

Kříženec od Peugeotu,
ve kterém sedíte vysoko

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
peugeot 3008 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy peugeot 3008 | foto: www.km77.com
PRAHA Peugeot 3008 je dalším tak zvaným crossoverem snažícím se spojovat několik různých automobilových segmentů. Test LN však ukázal, že není tak originální, jak by se mohlo na první pohled zdát. Přesto stojí za to, poznat jej blíž.
Model 3008 je postaven na technickém základě modelu nižší střední třídy – Peugeotu 308. Má jeho podvozek i motory. Svojí karoserií se ale snaží vyplnit prostor mezi klasickým hatchbackem dané modelové řady a prodlouženým kombi.

Na první pohled působí jako poněkud zavalitý vůz se zvětšenou světlou výškou, který může z některých pohledů připomínat SUV. Právě z tohoto, stále oblíbenějšího, segmentu si však přebírá pouze vyšší pozici sedadel, která je jednou z jeho klíčových vlastností.

O automobilech, které si z různých segmentů berou různé vlastnosti, se mluví jako o crossoverech – tedy automobilech, které boří zaběhlé přístupy. Peugeot 3008 však není tak originální, jak by se mohlo na první pohled zdát. Svým pojetím a vlastnostmi má až nápadně blízko velmi úspěšnému Nissanu Qashqai, který se prodává od roku 2006. Ať už byla jeho inspirace jakákoliv, Peugeot 3008 nabízí svůj osobitý mix vlastností.

Za volantem působí větší
Ihned, jak do něj sednete, působí mnohem větším dojmem, než je tomu ve skutečnosti. Nejde teď jen o vyšší polohu sedadel, ale především o spojení hodně dopředu posunutého spodního okraje čelního skla a současně silně skloněného středového panelu. Ten je navíc nezvykle vysoký, takže hlavice řadicí páky se dostává velmi blízko volantu a je tak velmi snadno po ruce. Zmínit je potřeba také velmi pohodlná sedadla. Výsledkem je tedy příjemná pozice za volantem.

K funkčnosti nelze mít žádných připomínek, všechny ovladače jsou přehledné a ve snadném dosahu. Určitou zajímavostí tohoto vozu je, že po každém nastartování se automaticky vypíná jinak manuální klimatizace. Zda bylo důvodem snížení spotřeby paliva při měření v normovaném cyklu nebo cokoliv jiného, nevím. Jen je docela nepříjemné, když se musí po každém letním nastartování klimatizace zapínat.

Je zřejmé, že vzadu se kladl značný důraz na prostornost. Sedadla sice nejsou posuvná, jak je u některých konkurentů zvykem, avšak jimi nabízený komfort je na velmi vysoké úrovni. Sedadla s klasickým rozdělením v poměru 60 ku 40 jsou navíc pohodlnější než trojice stejně širokých (lépe řečeno stejně úzkých) sedadel v kombi 308 SW.

Praktické zaměření Peugeotu 3008 je znát také v zavazadlovém prostoru. Už při vstupu do něj zaujme rozdělená zadní výklopná stěna, jejíž spodní část se otevírá směrem dolů. V otevřené poloze tak vytvoří praktický stolek či lavici. Současně také snižuje nakládací hranu prostoru pro zavazadla a umožňuje snadný převoz dlouhých a nízkých předmětů. Zmínit je potřeba také podlahu prostoru pro zavazadla, kterou je možné nastavovat do několika výškových úrovní.

Při jízdě vyžaduje rozvážnost
Spojení větší světlé výšky a o více než 100 kg větší hmotnosti ve srovnání s provedením hatchback způsobuje, že při jízdě po zatáčkovitých nebo ne zcela ideálně rovných silnicích má karoserie tendence k ne zcela příjemnému houpání. U Peugeotu si jsou tohoto chování jistě vědomi, a tak pro výkonnější a lépe vybavené verze připravili hydraulický systém podvozku, který má tyto pohyby eliminovat.

Ve městě nebo při velmi poklidné jízdě si tohoto chování ani nevšimnete. Naopak potěší poměrně nízká hlučnost. Komfort odpružení je na solidní úrovni, nicméně 3008 přesto nemá tak měkký podvozek, jak by se podle zmiňovaného pohupování mohlo zdát.

Testovaný vůz byl základním provedením celé této modelové řady. Jednalo se o zážehový čtyřválec 1,6 litru s výkonem 122 koní. Motor jako takový potěšil ochotou k vytáčení, průběhem výkonu i hlučností v nízkých a středních otáčkách.

Bylo však znát, že s vyšší hmotností automobilu má více práce, než by mu bylo příjemné. Díky tomu jsem během testu jezdil za 8,9 l/100 km. Situaci příliš nepomáhalo ani použití pouze pětistupňové, a navíc ne zcela přesně jdoucí převodovky. Tento handicap byl nejzřetelnější při jízdě po dálnici.

Peugeot model 3008 ocenil podle svého největšího konkurenta – Nissanu Qashqai. Základní verze přijde na 480 tisíc korun, přičemž základní naftový model je o značných 70 tisíc korun dražší. Dobrou zprávou je, že výbava tohoto vozu je dostatečná a obsahuje především všechny moderní bezpečnostní prvky včetně ESP nebo šestice airbagů.

Přesto si k tomuto vozu neodpustím jednu radu. Když sáhnete po výše vybavené verzi a budete si chtít koupit doplňkovou výbavu jménem Grip Control (nabízí různé režimy protiprokluzového systému) – nedělejte to. Za dva a půl tisíce korun přijdete o jeden držák nápojů (na jeho místě je umístěn efektní otočný ovladač) a slibovaný přírůstek trakce nezískáte.
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz