6. října 2009 14:59 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Krkonošské metro - do Pece pod
Sněžkou možná budou jezdit vlaky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 15Diskuse
Tunel, vlak | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tunel, vlak | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny
PEC POD SNĚŽKOU Krkonošské středisko Pec pod Sněžkou chystá projekt zavedení železnice až pod tamní lyžařské vleky. Náklady se odhadují na 12 miliard korun a většina z více než 14 kilometrů nové tratě by ze stávající stanice ve Svobodě nad Úpou vedla tunely.

Informoval o tom zpracovatel studie napojení Pece pod Sněžkou na železnici Ivan Šír.

Železnice v údolí řeky Úpy by měla podle představ horského střediska být moderní a ekologickou alternativou ke stávající automobilové dopravě a měla by podpořit rozvoj regionu.

Na financování by se podle Šíra musely podílet fondy Evropské unie či stát. "Je to sice otázka delší budoucnosti, ale chceme být připraveni," řekla místostarostka Eva Lorencová. Dodala, že nynější hlavní prioritou města je stavba nové lanovky na Sněžku.

Poprvé už před sto lety
První myšlenka na postavení železnice do Pece pod Sněžkou podle projektanta vznikla již v roce 1905. Podle současných plánů, které nyní budou procházet posuzováním vlivů stavby na životní prostředí (EIA), by elektrifikovaná jednokolejná trať měla mít deset zastávek.

Vlaky by denně měly přepravit 1500 až 2000 lidí. V dokumentu k EIA jeho zpracovatelé jako možný termín zahájení a dokončení stavby uvádějí roky 2015 až 2019.

Zastávky jako v metru
Celkem by na trati s délkou 14,55 kilometru a převýšení 296 metrů mělo vzniknout sedm tunelů o celkové délce 7,84 kilometru a také devět mostů.

Nejdelší tunel by měl měřit 3160 metrů. V úseku z Horního Maršova do Pece by se trať dostávala na povrch pouze v místech zastávek, někde vůbec.

Zastávky by tam byly v podzemí jako v metru. Konečná podzemní zastávka u sjezdovek by svojí 100 metrů dlouhou nástupní hranou měla umožnit i příjezd speciálního rychlíkového vlaku.

Až do Polska
Podle Šíra by však železnice v Peci končit nemusela. "V budoucnu by mohla tunely pokračovat do Špindlerova Mlýna a polského Karpacze," uvedl.

Správa Krkonošského národního parku podle mluvčího Radka Drahného myšlenku zavedení ekologické železniční dopravy do hor vítá. "Nicméně se obáváme, aby projekt neskončil kvůli značné finanční náročnosti jen na papíře," řekl.

Náklady na studii prodloužení železnice město Pec pod Sněžkou podle Lorencové hradí z daru ve výši 1,25 milionu korun od firmy Viamont. Ta již nyní provozuje železniční dopravu na trati mezi Svobodou nad Úpou a Trutnovem.

Lidovky.cz, ČTK
  • 15Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz