9. května 2011 11:36 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Láce nebo šrot? Dráhy
koupily vyřazené vagony

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Rakouský vagón | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rakouský vagón |
PRAHA České dráhy koupily od Rakouských spolkových železnic (ÖBB) 32 rychlíkových vozů z počátku 80. let za 1,85 milionů € (cca 46 milionů Kč). Vozy budou nasazeny na rychlících Praha – Plzeň – Cheb ještě v průběhu letošního roku. Nákup dnes firma potvrdila v tiskové zprávě.

"Přestože se jedná o vozy z počátku 80. let, budou znamenat zvýšení kultury cestování na rychlících z Prahy přes Plzeň do Chebu," uvedl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Šrot nebo dobrá koupě?

Vozy typu Z1 Bmz 21-70 500 až 594 ÖBB byly vyrobeny v letech 1980 až 1982 v rakouské vagónce SGP. Jsou určeny pro provoz na mezinárodní železniční síti rychlostí až 160 km/h. Cena srovnatelného nového vozu se pohybuje okolo 30 milionů Kč a obdobného vozu pro rychlost až 200 km/h s klimatizací kolem 50 milionů Kč.

Vozy z Rakouska mají kupé jen se 6 místy na rozdíl od osmimístných kupé českých rychlíkových vozů. Sedačky jsou tvořeny jednotlivými polohovatelnými sedáky na rozdíl od koženkových lavic starších českých vozů.

Jednodušší bude také nástup do vozů a průchod mezi vozy díky posuvným dveřím ovládaným madly. Zvýší se také bezpečnost cestujících, neboť tento typ vnějších dveří je centrálně zavíraný a za jízdy blokovaný proti otevření. Systém vlakového rozhlasu umožní vlakovému doprovodu informovat cestující o zastávkách a mimořádnostech při cestě.

Rakouský vagón

U všech vozů se předpokládá postupné vykonání příslušných revizí a dílčích oprav, přečalounění sedaček a provedení vnějšího nátěru v barvách Českých drah. První z vozů by měly být nasazeny do provozu ještě v letních měsících a přibližně do konce roku se předpokládá, že bude do provozu nasazen jejich plný počet.

Modernizace pomalu ale jistě
České dráhy v současné době nasazují do provozu také první z 58 modernizovaných vozů pro vlaky EuroCity a InterCity z ŽOS Trnava. Tyto vozy jezdí na spojích z Bohumína do Prahy nebo z Prahy do Bratislavy a Budapešti.

Zároveň jsou do provozu postupně uváděny revitalizované vozy z podniku JANOZA CZ. Tyto vozy jezdí na rychlících Cheb – Ústí nad Labem – Praha a mezi Českými Budějovicemi a Prahou přes Příbram. Na trati České Budějovice – Tábor – Praha budou uvedeny do provozu v průběhu roku. Revitalizací projde během letošního roku 110 rychlíkových vozů různých typů.

Lidovky.cz
  • 8Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na Lidovky.cz