24. dubna 2011 8:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Legenda minulosti: Jensen Interceptor

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Jensen Interceptor  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jensen Interceptor | foto: ve spolupráci s Autoweb.cz
Klasické GT vyráběla malá britská automobilka v letech 1966 až 1976. Z různých pohledů bylo právě tohle auto tím, které změnilo zavedené pořádky Jensen Motors.

Asi by se slušelo na začátek podotknut, že jméno Interceptor se v nabídce Jensenu objevuje hned dvakrát. Poprvé tomu bylo mezi lety 1950 a 1957, podruhé pak na přelomu 60. a 70. let. A právě tenhle Jensen Interceptor byl autem, u kterého britská automobilka poprvé použila ocelovou karoserii narozdíl od dříve pro Jensen typické karoserie ze sklolaminátu.

Začátky v Itálii
Interceptor byl také prvním modelem, jehož design nevzešel z rýsovacích prken inženýrů Jensenu, ale z italského studia Carrozzeria Touring. Dokonce první karoserie byly vyráběny v Itálii u společnosti Vignale, až později Jensen rozběhl vlastní výrobu ve West Bromwichi a s ní přinesl i drobné změny na vzhledu vozu.
První série vozů označovaná jako Mark I spoléhala na vidlicový osmiválec Chrysler o objemu 6276 ccm, který přes třístupňovou samočinnou převodovku TorqueFlite a diferenciál s omezenou svorností poháněl zadní kola.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Na přání bylo možné dostat i přímo řazenou rychlostní skříň, těchto vozů bylo ovšem vyrobeno pouhých 22 kusů! Koncem roku 1971 objem motoru vzrostl na 7212 ccm a mezi roky 1971 a 1973 vznikla série 232 Jensenů Interceptor SP (Six-Pack), které jsou s výkonem 390 koní vůbec nejvýkonnějšími Jenseny, jaké kdy byly vyrobeny.

Inspirace v Brazílii
Vzhled Interceptoru byl výrazně inspirován Brasincou Uirapuru. To bylo brazilské GT vyráběné v letech 1964 až 1966. Vzniklo ovšem jen 73 kusů, protože náklady na výrobu byly příliš vysoké. A určitě ne náhodou výroba Jensenu Interceptor začala v témže roce, ve kterém byla ukončena výroba Brasincy Uirapuru.

Čtěte také:

Zajímavým designerským prvkem bylo obrovské okno pátých dveří. K původní výbavě patřily takové věci jako elektrické stahování oken, sklopná přední sedadla, volant s dřevěným věncem, autorádio s dvoupásmovými reproduktory nebo elektrické zámky. V září 1968 se standardem stal i posilovač řízení.

Jensen Interceptor Mark II byl uveden v říjnu 1969, dostal změněný výraz přídě a přední kotouče s vnitřním chlazením. V roce 1971 následoval Mark III, který už měl lepší sedadla, litá hliníková kola a další vylepšení. Mark III se pak dále ještě podle roku výroby dělí na série G, H, J a S4, přičemž série S4 byla vůbec nejluxusnějším Jensenem všech dob.

Jensen Interceptor se ve verzi S4 ještě na chvíli objevil ve výrobě v 80. letech, po vzoru Bristolu Jensen vyráběl malé množství tohoto modelu pro opravdové fajnšmekry. Základní design karoserie zůstal nezměněn, pouze pod kapotu se nastěhovaly "čistší" motory s nižšími emisemi, drobných změn doznal vzhled interiéru a původní sedačky připomínající pohodlná křesla nahradila sportvní sedadla s lepším držením těla.

Jensen Interceptor se vyráběl ve třech různých karoseriích - jako čtyřmístný hatchback, čtyřmístný kabriolet a čtyřmístné kupé. Kabriolet řadu karosářských variant rozšířil s modelovým rokem 1974, byl určen především pro americký trh, ale byl prodáván i v Evropě.

Celkem bylo vyrobeno 267 kabrioletů. Za nejvzácnější karosářskou variantu je všeobecně považováno kupé, to se objevilo pouhý rok před ukončením výroby v roce 1976 a bylo jej vyrobeno pouhých 60 exemplářů. Kupé více než z hatchbacku vycházelo z kabrioletu a dá se říct, že tahle verze jaksi odlehčovala prostopášnický a zhýralý výraz původního GT.

Rád bych zmínil také fakt, že z Interceptoru výchazel i Jensen FF, který byl vůbec jedním z prvních sériově vyráběných aut s pohonem všech kol. Ve své době, v roce 1967, to byl velice pokrokový vůz, měl protiblokovací systém brzd a kontrolu trakce. Na délku byl Jensen FF o 100 mm delší než Interceptor, přesto si obě auta byla až na pár detailů velice podobná. Jensenu FF bylo dohromady vyrobeno 320 vozů.

A nakonec poslední myšlenka na vzkříšení Jensenu Interceptor. Ta přišla v roce 2007, kdy specialisté na jenseny z Cropredy Bridge prezentovali záměr původní Jensen Interceptor osadit moderní technikou.

V květnu 2010 byla založena společnost Jensen International Automotive, za níž je třeba hledat finance zakladatele a předsedy představenstva společnosti Carphone Warehouse Cherlese Dunstona. Rozeběhla se výroba Jensenů Interceptor R a první vozy byly majitelům předány na začátku letošního roku.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz