Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Legendární Mini slaví 50. narozeniny

  9:33
Čím je pro Němce Volkswagen Brouk a pro Italy legendární Fiat „pětistovka“, tím je pro britské motoristy Mini. Malé auto s velkým charismatem se veřejnosti představilo před půl stoletím, 26. srpna 1959, a během následujících jedenačtyřiceti let, kdy bylo ve výrobě, se stalo symbolem Británie podobně jako třeba londýnské dvoupatrové autobusy nebo červené telefonní budky.

Legendární automobil Mini. foto: AFP

Impulzem pro vývoj úsporného automobilu se stala Suezská krize, která v roce 1956 způsobila v Británii nedostatek pohonných hmot. Rukavici hozenou malými německými vozy se tehdy rozhodla zvednout firma British Motor Corporation, jež projekt s označením ADO15 svěřila malému týmu v čele s automobilovým konstruktérem Alekem Issigonisem.

Traduje se, že k rozměrům nového vozu došel Issigonis vpravdě novátorskou metodou. Na dvoře továrny prý nechal posadit čtveřici urostlých zaměstnanců firmy, načež kolem nich křídou nakreslil základnu nového miniauta.

Legendární automobil Mini.

Auto pro široké masy Definitivní verze auta, které se později proslavilo jako Mini, představil Issigonis v dubnu 1959. K zákazníkům vozítko zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor; v roce 1969 se pak Mini stalo samostatnou značkou. Cenově dostupný, úsporný a překvapivě prostorný vůz se stal prakticky okamžitě bestsellerem, kterého se mezi léty 1962 až 1977 prodávalo přes 200 tisíc kusů ročně.

Hranici milionu prodaných exemplářů Mini překonalo v roce 1965, a když byla produkce průběžně modernizovaného vozu po více než čtyřech desetiletích ukončena, mohl si výrobce na své konto připsat 5,5 milionu prodaných kusů. Zájemci o rychlejší svezení si mohli pořídit také "nabroušenou" variantu s označením Cooper S, o jejíchž kvalitách nejlépe svědčí trojice zlatých medailí vybojovaných na legendární Rallye Monte Carlo.

Maličké autíčko si zahrálo i v řadě britských filmů a komik Rowan Atkinson alias Mr. Bean s ním v divácích dokázal vyvolávat salvy smíchu.

Ukončení výroby původního Mini v roce 2000 neznamenalo pro tuto značku zánik. Problémovou britskou automobilovou skupinu Rover, která byla vlastníkem značky, získalo německé BMW, které název Mini použilo pro své malé auto. Současné Mini na svého předchůdce navazuje nejenom názvem, ale i vzhledem s výraznými kulatými světlomety a dvoubarevným lakováním. Cena nového vozu však z někdejšího automobilu pro široké masy učinila exkluzivní záležitost pro majetné.

Autoři: ,