Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Legendy minulosti: BMW 507

Ekonomika

  7:00
Pro automobilku to byl obrovský propadák, ale současně dokázal napovědět, čeho všeho jsou v Mnichově schopni. Roadster 507 bylo krásné auto.

BMW 507 foto: Autoweb.cz

BMW vědělo, proč se nemá v druhé polovině 50. let pouštět do výroby roadsteru, ale americký podnikatel Max Hoffman si ho doslova na automobilce vydupal. Tvrdil, že je schopen ročně jen v USA prodat okolo 5000 aut, která se zařadí mezi slabé Triumphy a rychlé (ale také velmi drahé) Mercedesy 300SL.

Automobilka BMW, která na tom ještě nebyla po válce kdovíjak slavně, nakonec souhlasila a povolala k vývoji roadsteru, který měl navazovat na modely BMW 501 a 502, designéra Albrechta von Goertze a konstruktéra Fritze Fiedlera. Problémem byly peníze, takže oba dostali za úkol postavit auto z co největšího množství dostupných dílů – podobný přístup aplikovalo BMW dnes na kupé 1 M...

Za základ posloužil rám roadsteru BMW 503, který byl zkrácen o asi 400 mm. I tak ale roadster BMW 507 měřil na délku skoro 4400 mm, ale vážil celkem rozumných 1330 kg, převážně díky použití hliníku. A v tom byl právě problém. Hliníkové panely karoserie byly vyráběny ručně na každé auto zvlášť.

Každé BMW 507 tak bylo trošku jiné a s tím souvisela i montáž finálních komponent a příplatkového hard-topu, který pasoval jen na jedno konkrétní auto. To výrobu příšerně prodražilo, a tak místo očekávaných 5000 dolarů stálo auto nakonec skoro 10 000 dolarů – jen o trošku méně než konkurenční Mercedes-Benz 300SL.

BMW 507

Jenže Mercedes-Benz měl také výkon přes 200 koní, zatímco BMW 507 dávalo z osmiválce 3,2 litru "jen" asi 150 koňských sil. Na tehdejší dobu to bylo docela dost, ale prostě to nebylo nejlepší a movití zákazníci chtěli To nejlepší. Proto se roadsterů BMW 507 vyrobilo jen 252 kusů a dva prototypy – desetina toho, co postavil Mercedes. Nejlépe vyladěné exempláře BMW 507 zdolaly stovku za deset sekund a rozjely se na 210 km/h. Převodovka byla čtyřstupňová ruční a k dispozici byly tři různé finální převody – do pomala nebo do rychla, dle volby zákazníka.

Roadster BMW 507 také narážel na jeden problém – brzdy. Standardní auto ještě používalo obvyklé bubnové, ale zákazníci z řad slavných osobností brzy začali remcat, že to prostě není ono. A někteří dokonce remcali i na výkony, například Elvis Presley.

BMW 507

Elvis si roadster 507 přivezl do USA ze své služby v armádě v Německu. Motor ale vyndal a na jeho místo nechal nacpat pětilitrový osmiválec Ford o výkonu přes 250 koní.

Za zmínku stojí i závodník John Surtees (mimochodem, jediný člověk na světě, který vyhrál mistrovství světa na motocyklech i ve formuli 1). Surtees dostal BMW 507 jako dar za to, že vyhrál šampionát na motocyklu MV Agusta, ale nebyl spokojený právě s brzdami. A protože spolupracoval se společností Dunlop na novém systému, bylo BMW 507 Johna Surteese jedno z prvních aut na světě vůbec, které mělo kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. Kotouče se staly standardem až ve druhé polovině sedmdesátých let. Surtees má své BMW dodnes a je to jedno z 202 přeživších modelů 507.

BMW 507

Ačkoli nebyl roadster BMW 507 prodejní ani konstrukční trhák, bylo (a je) to krásné auto, které je dodnes ceněné a draží se za miliony. Automobilka se v něm také inspirovala při tvorbě dalších roadsterů, zejména při stavbě modelů BMW Z3, Z4 a hlavně Z8.

BMW 507 přivedlo v padesátých letech automobilku na pokraj bankrotu. Na každém autě firma prodělávala a byla ráda, že se ho mohla zbavit. S BMW to vypadalo zle, ale pak se do hry vložil Herbert Quandt a nalil do firmy všechny své peníze. Vsadil je na jednu kartu – na nenápadný automobil BMW 700. A zbytek už je historie...

Autoři:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...