27. září 2011 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Legendy minulosti: Jaguar XJ220

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Jaguar XJ220 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaguar XJ220 | foto: Autoweb.cz
Za měsíc oslaví dvacáté narozeniny, přesto je nejrychlejším šestiválcovým autem v historii a sedmým nejrychlejším celkově. Proč byl v 90. letech zklamáním?

Jak poznat, že vaše ambice byly přehané? Když vám účetní oddělení zakáže polovinu válců a seškrtá počet poháněných náprav na polovinu, a vy stejně skončíte s nejdražším, nejrychlejším a nejlepším autem světa, možná jste plánovali zbytečně moc. Nízké cíle projekt Jaguar XJ220 netrápily. Za čtyřicet let, které předcházely jeho vzniku, Britové mnohokrát vyhráli v Le Mans i jinde, jenže posledním skutečným supersportem Jaguaru byl roadster XK120 z roku 1948. Na silnici si slavný výrobce měl co dokazovat.

A přesto si na čtyřicáté narozeniny XK120 nevzpomnělo vedení, ale Jim Randle, šéf inženýrů Jaguaru. Vlastně plánoval něco jiného. Chtěl postavit funkční pomník závodnímu prototypu XJ13, který měl v polovině šedesátých let vrátit automobilku na čelo vytrvalostních závodů. XJ13 byl prvním dvanáctiválcovým Jaguarem, stejně jako prvním autem značky s motorem uprostřed. Elegance, síly i rychlosti dostal vrchovatou měrou, přesto mu s příchodem Fordu GT40 ujel vlak. Jediné dokončené XJ13 nikdy nezávodilo.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Randle si mohl trochu nostalgie dovolit, polovina osmdesátých let šíleným nápadům přála. Přála také odvážným technickým řešením a pohonu všech kol. Nenašli byste člověka nezaujatého závody skupiny B. Nebylo to však Porsche 959, ani Ferrari 288 GTO, co Randla zaujalo. Svůj nápad dostal už v roce 1984 - tedy o málo později než jeho kolegové z Německa a Itálie. Na rozdíl od nich pracoval pro automobilku, která propadla závodům prototypů skupiny C, ale především už léta prožívala hlubokou milostnou aféru s dvanáctiválcovými motory. Špičkový závodní dvanáctiválec tedy nebyl jen teoretickou možností, jeho použití bylo v podstatě povinné.

Čtyři roky pracoval Jim Randle na prvním prototypu stroje svých snů. Nebyl sám. Pomáhala mu skupina inženýrů, kterým se v továrně říkalo Saturday Club (Sobotní klub), protože projektu věnovali svůj volný čas. Skupina B mezitím zmizela v propadlišti dějin, jenže silniční supersporty s pohonem všech kol stále vypadaly jako příští velký hit. Od roku 1986 mělo auto požehnání z vyšších míst a o dva roky později bylo konečně hotovo.

ČTĚTE TAKÉ:

Na britském autosalonu spatřil roku 1988 světlo světa velkolepý stroj. Veřejnost dokonale oslnil. Dostal jméno XJ220 podle plánované nejvyšší rychlosti: 220 mil, tedy 354 kilometrů, za hodinu jízdy. Nebyl velikánem jen použitou technikou - dodnes patří mezi největší supersporty historie. Už při premiéře měřil bezmála pět metrů. Ferrari F40 ani Bugatti Veyron nemají přes čtyři a půl a McLaren F1 i Porsche 959 měří ještě o čtvrt metru méně. Za hrozivými rozměry stála zčásti obzvláštní péče, kterou Britové v čele s jihoafrickým designérem Keithem Helfetem věnovali aerodynamice a nalezení co nejlepšího poměru mezi odporem vzduchu a přítlakem ve vyšších rychlostech.

Především se však pod hliníkovými plechy ukrývala působivá sbírka nejmodernějších, přesto rozměrných zařízení. XJ220 bylo technickým zázrakem - stejně jako Porsche 959, jen o třídu větší, lepší a rychlejší. Pohon všech kol, nejmodernější ABS, zatáčecí zadní náprava - v XJ220 byste našli všechny vynálezy, které se proslavily v osmdesátých letech. Navrch přihodili u Jaguaru nůžkové dveře okoukané u Lamborghini a samozřejmě slíbený dvanáctiválec.

Motor byl příbuzný jednotek používaných v silničním XJS i v závodních speciálech XJR-9, které toho roku ovládly Le Mans. První z motorů měl 5,3 litru, ten druhý rovných sedm. XJ220 se vydalo střední cestou a díky 6,2 litru objemu posílalo na obě nápravy 520 koní.

Abyste to chápali správně: Čísla v podstatě odpovídají nejnovějšímu Nissanu GT-R, jenže Jaguar se s nimi vytasil rok po premiéře Ferrari F40. Rudé kupé mělo kosmických 478 koní a bylo prvním produkčním silničním autem ve známém vesmíru, které jezdilo přes 320 kilometrů v hodině (200 mph). Nejvyšší výkon s pětkou na začátku byl v roce 1988 vynálezem, který lidstvo teprve mělo objevit. Aby Jaguar vyvolal stejný šok ve věku Veyronu Super Sport, musel by představit auto se šesti hnanými a zatáčecími koly, dvěma tisíci koni a nejvyšší rychlostí pět set kilometrů v hodině. Nejspíš by mělo také cestovat v čase a mít palubní záchod. Jaguar XJ220 byl totální senzací.

Jaguar XJR-9

Pravda, měl navzdory pokrokové lepené konstrukci z hliníkových voštin trochu nadváhu. S 1560 kilogramy suché hmotnosti byl skoro dvakrát těžší než XJR-9, a také F40 překonal téměř o půltunu. Na druhou stranu Porsche 959 vážilo jen o sto kilogramů méně - s polovinou válců. Jaguar neměl se svým autem žádné závodnické ambice, takže mu relativně vysoká hmotnost nebyla na obtíž. Ani zákazníci si nestěžovali. Automobilka evidovala patnáct stovek vážných zájemců, přestože také cena, ohlášená v roce 1989, byla astronomická. XJ220 mělo stát ekvivalent milionu dnešních dolarů a pouhá záloha činila šestinu této částky.

Bohužel, aniž to kdo tušil, právě v letech 1988 a 1989 si zatím poslední supersport od Jaguaru užil vrcholu slávy. Nebyl by to problém, kdyby nešlo o vrchol značně předčasný. Auto mělo v té době do sériové výroby ještě pořádně daleko. XJ220, vystavené na britském autosalonu, bylo nejvýš velmi propracovaným konceptem. Když inženýři Tom Walkunshaw Racing (TWR, společnost zodpovědná za závodní aktivity Jaguaru) dostali stroj k přepracování do produkční podoby, narazili na řadu problémů. Hmotnost XJ220 rostla s každým zásahem a potíže dělal také motor. Upravit ho tak, aby vyhověl emisním předpisům, zachoval si slíbený výkon, a zároveň zapadl do vymezeného prostoru, se ukázalo obtížné.

Jaguar XJR-15

Jako první vyletěl oknem pohon všech kol. Automobilka vyhlášená okruhovými speciály přeci nic takového nepotřebuje, no ne? Aktivní zatáčení zadní nápravy brzy potkal stejný osud, a jak zájem o auto opadal a vývoj nespěl ke konci, někoho napadlo zahodit také ABS. Zmizely i nahoru vyklápěné dveře. Přestože v tu chvíli zbýval ze supermoderního stroje jen velmi rychlý supersport s dvanácti válci, vedení schválilo i poslední velkou změnu. Přísné emisní předpisy, náklady na vývoj i problémy s prostorem poslaly na skládku ušlechtilý motor.

Jaguar XJ220 padl za oběť downsizingu nějakých patnáct let před vynalezením slova downsizing. Mezi sedadla a zadní nápravu se nastěhoval tříapůllitrový vidlicový šestiválec se dvěma turby. U TWR k motoru přišli náhodou - koupili ho se všemi právy v roce 1987 od skupiny Austin Rover, která po zákazu skupiny B rozpustila svůj závodní tým. Jednotku zkonstruoval v první polovině osmdesátých let David Wood pro rally speciál MG Metro 6R4. Šestiválec, na počátku třílitrový a atmosférický, se víc než jen inspiroval formulovým osmiválcem Cosworth DFV (s požehnáním Fordu). To bylo samozřejmě dobře, a pokud motor nebyl neprůstřelný od počátku, roky v péči vývojářů TWR z něj udělaly vyzkoušenou a dokonale vyladěnou jednotku.

Jaguar XJ220

Cestou nepřišel jen ke dvěma turbům a půllitru objemu (změnilo se mnohem víc). Když Jaguar XJ220 v roce 1992 s osm let starým motorem vyjel na trh, měl 550 koňských sil v sedmi tisících otáček a 645 newtonmetrů točivého momentu. Sliboval rychlost, spolehlivost i čisté výfukové plyny. Byl podle všech měřítek dokonalým klenotem.

Bohužel šlo o klenot z poctivé švédské oceli tam, kde zákazníci už čtyři roky netrpělivě vyhlíželi ryzí zlato. Šestiválec byl dokonalá prskající bestie ve čtyřkolce s karoserií Austinu Metro (velký asi jako Kia Picanto), jenže kdo někdy koukal do motorového prostoru XJ220, viděl velké prázdno s malým motorem uprostřed. Místo zůstalo, válce nikoli. Jaguar hravě překonal F40 a s ním vše ostatní na silnicích, ale symbolický fakt, že nedosáhl zamýšlených 220 mil v hodině, byl špičkou pověstného ledovce zklamání.

Křišťálová lupa - hlasování 2011

Nejvyšší rychlost 217 mil za hodinu, těsně přes našich 350 km/h, dodnes řadí Jaduar XJ220 na celkové sedmé místo v tabulce nejrychejších sériových strojů všech dob. Přestože však byl svého času nejrychlejším autem planety, vítr z plachet mu sebral McLaren F1. Ten se začal prodávat dva roky po Jaguaru, jenže v roce 1992 už se o něm čile povídalo. Gordon Murray slíbil dvanáctiválec a šest set koní - a přesně to také dodal.


ve spolupráci s Autoweb.cz, Lidovky.cz
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz