2. září 2011 8:13 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Legendy minulosti:
Messerschmitt KR200

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Messerschmit | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Messerschmit | foto: autoweb.cz
Isetta od BMW nebyla jediným kapotovaným skútrem své doby, ale na tento malý Messerschmitt se přeci jen trochu zapomnělo.

Po konci druhé světové války bylo Německo v troskách, zejména jeho průmysl. Velkého oživení se ale nedočkal ani přímo po válce, protože země čerpala svou energii především na celkovou obnovu. Navíc, těžký průmysl byl značně omezen a například průmysl zbrojní byl v celém Německu zakázaný.

Některé velké strojírenské společnosti, které během války dodávaly díly a výrobky pro armádu, však potřebovaly najít uplatnění jinde a jednou takovou byly právě i závody firmy Messerschmitt. Továrna za války produkovala hlavně letadla, nejznámější byla stíhačka Messerschmitt Bf-109 a také první sériově vyráběný proudový letoun Messerschmitt Me-262.

Messerschmitt se pokusil prosadit na trhu miniaturních levných aut, která by bylo možná lepší označovat jako kapotované motocykly. U nás je typickým příkladem Velorex (lidově přezdívaný hadraplán či hadrák), ve světě pak hlavně Isetta od BMW, která byla snad vůbec nejprodávanějším autem této kategorie (a také asi nejznámějším).

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz


Messerschmitt změnil orientaci z letadel na malé vozy počátkem 50. let. V roce 1952 již začal spolupracovat s designérem Fritzem Fendem, který vozidlo navrhl na základech invalidního vozíku vlastní konstrukce. V roce 1953 se začal v Regensburgu vyrábět první model
Messerschmitt KR175, který si získal přezdívku "Kabinenroller", tedy skútr s kabinou. Ta se vyklápěla do strany jako poklop u stíhačky a to umožňovalo velmi snadné nastupování.

Technické problémy s výrobou ale donutily výrobce k desítkám drobných technických modifikací v prvním roku výroby a hned v roce 1955 byl postaven prototyp nástupce, kterým byl Messerschmitt KR200. Ten se začal prodávat v roce 1956 a do roku 1964 jich bylo vyrobeno kolem 40 000 kusů. Cena se pohybovala od 2 500 západoněmeckých imperialistických marek.

Messerschmitt KR200 vycházel ze základů modelu KR175, takže se stále jednalo o tříkolku se vzadu uloženým vzduchem chlazeným dvoudobým jednoválcovým motorem Fichtel & Sachs o výkonu 10 koní a maximální rychlosti přibližně 100 km/h. Auto bylo na svou dobu poměrně svižné díky velmi nízké váze 300 kg a aerodynamické tvary, se kterými měly dílny závodů Messerschmitt zkušenosti, pomohly snížit spotřebu na 3,2 litru na 100 km.

Na modelech KR175 a KR200 byla zajímavá koncepce uložení posádky. Řidič seděl vpředu uprostřed a za ním bylo místo pro dva, i když ve skutečnosti se sem zmáčkl spíše jen jeden dospělý. Je zajímavé, že toto řešení se stává v poslední době velmi sledovaným a třeba Gordon Murray se svým T.25 či Audi s novým konceptem městského microauta využívají podobné řešení.

Vůbec, Audi Urban Concept se v Messerschmittu inspiruje dosti výrazně a když se na nový koncept pro "dvaadvacáté století" podíváte, trochu svými proporcemi malinké německé auto z padesátých let připomíná.

ČTĚTE TAKÉ:

Osud ale k Messerschmittu moc schovívavý nebyl. Auto se zpočátku neprodávalo špatně, zejména díky slušné spolehlivosti, kterou potvrdil test výdrže. Na okruhu Hockenheim se v roce 1955 proháněl lehce upravený model KR200 s aerodynamičtější karoserií a mírně "vytuněným" motorem, který měl ale sériový podvozek, brzdy a tlumiče. Auto překonalo 22 mezinárodních rekordů ve své třídě (tříkolky do 250 ccm) včetně prestižního rekordu průměrné rychlosti na 24 hodin, který nově stanovilo na 103 km/h.

Pak už to šlo ale s Messerschmittem z kopce. Německo se postavilo na nohy a počátkem 60. let již opadla poptávka po superlevných mikroautech. Výroba skončila v roce 1964 a celkem výrobní linku opustilo kolem 40 000 modelů KR200 a necelých 20 000 vozů KR175. Zdroje se v počtu kusů dost liší, protože některá auta byla prodávána jako stavebnice a vzniklo také mnoho různých verzí – například kabriolet.

Později vznikla také necelá tisícovka modelů FMR Tg500, který měl již čtyři kola a dvoudobý dvouválec 500 ccm o výkonu 20 koní. Auto až do konce 70. let závodilo, ale pak se přesunulo spíše do soukromých sbírek, nebo shnilo někde ve stodole, stejně jako většina exemplářů Messerschmitt KR175 a KR200. Dnes se ale jedná o vyhledávanou raritu a existuje již plno klubů a restaurátorů, kteří se snaží tento unikátní kus udržet v provozu.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz