28. srpna 2011 12:32 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Legendy minulosti: Peugeot 205

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Peugeot 205 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Peugeot 205 | foto: Autoweb.cz
Když se v roce 1983 objevil nový Peugeot 205, byla to pro automobilku spása. Doba pokročila a zastarávající modelová řada nestačila na požadavky doby. Peugeot byl totiž v té době považován spíše za konzervativní značku a prestižní byly především sedany 504. Automobilka ale potřebovala něco pořádného a dosluhující model 104 nedokázal uspokojit potřeby "mladé dravé generace".

Peugeot začal zvažovat radikální malé auto v roce 1978, kdy automobilka koupila skomírající značku Simca. Ta měla s malými vozy praxi a vlastně ihned se začalo s vývojem nového modelu. Šéf designu značky Peugeot Gerard Welter sice tvrdí, že Peugeot 205 vznikl uvnitř automobilky, ale šušká se, že si ho nechal neoficiálně nakreslit ve studiu Pininfarina. To je dnes už jedno, každopádně je Peugeot 205 pořád zajímavé auto, to se musí nechat.

Peugeot 205

Peugeot 205 byl postaven na tehdy poměrně novém podvozku se vzpěrami MacPherson vpředu a jednoduchými vlečenými rameny a zkrutnou tyčí vzadu. To ale propůjčilo autu výborné jízdní vlastnosti (na svou dobu opravdu vynikající) a především praktičnost – v kufru bylo hodně místa.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz


Zajímavosti se děly i pod kapotou. Malý Peugeot zpočátku dostal tzv. "kufříkový" motor PSA X z předchůdce Peugeot 104, který měl převodovku v jednom celku s motorem. Podobné řešení měl třeba Austin Mini. Peugeot díky tomu ušetřil spoustu místa, ale objevily se problémy se spolehlivostí s koncem 80. let pak automobilka raději přešla na modernější motory XU a TU s oddělenou převodovkou.

Peugeot 205

Pro Peugeot 205 byly typické i dieselové motory, které se setkaly se značnou oblibou, i když neposkytovaly tak atraktivní jízdní vlastnosti jako dravější a lehčí benzínové verze. A tím se dostáváme k modelu Peugeot 205 GTI, který se prvně objevil v roce 1984. Tehdy měl motor 1,6 litru a výkon 105 koní a o dva roky později dorazil druhá verze GTI s motorem 1,9 litru o výkonu 130 koní.

Obyčejný model 205 poslal automobilku Peugeot mezi elitu a vrcholná sportovní verze byla jen logickým krokem zvyšujícím prestiž celé značky.

  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.