Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Legendy minulosti: Porsche 356

Ekonomika

  19:20
Klasika všech klasik, první model automobilky a také prvopočátek legendy, jejíž stopy lze vysledovat třeba i v nejnovějším Porsche 911 GT3 RS 4.0.

Kdy vzniklo úplně první Porsche je trochu ošemetná otázka. Dr. Ing. Ferdinand Porsche vymyslel a postavil nespočet různých aut (mezi nejzásadnější patří pochopitelně Volkswagen Brouk), ale až jeho syn, Ferdinand "Ferry" Porsche začal stavět sportovní vozy pod vlastním jménem.

Výkon a spotřeba

Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) 96 / 130 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm) 161 v 4600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t) 128,4
Nejvyšší rychlost (km/h) 200 km/h
0-100 km/h (s) < 10 s
Objem nádrže (l) 52,3

Už před válkou, v roce 1939, vznikly tři prototypy závodních vozů Type 64, určené pro závod Berlín – Řím, který byl ovšem zrušen. Byly známy jako Porsche 64, nebo Volkswagen Aerocoupe. Většina mechanických dílů byla z prototypů KdF, podvozek byl ale značně zesílený a motor vyladěný na 100 koní, tedy více než dvojnásobek původního výkonu.

Až v roce 1948 ale vzniklo auto, které sama automobilka nazvala "prototypem č. 1" a právě tohle auto je většinou považováno za první skutečné Porsche. Šlo o jedinečný prototyp 356, který měl trubkové šasi, bezrámové čelní sklo a velmi nízkou siluetu.

Všechny další sériové 356 už ovšem pod karoserií od Erwina Komendy používaly ověřenou mechaniku z VW Brouka, což zahrnovalo nápravy, nosnou podlahovou plošinu i motor, plochý čtyřválec typu boxer.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Tak tomu aspoň bylo v roce 1948, kdy výroba začala. Ferry Porsche ovšem rychle začal vyvíjet lepší díly, které zvýšily výkon motoru a vylepšily jízdní vlastnosti. Koncem padesátých let už byl podíl dílů převzatý z Volkswagenů výrazně nižší.

První modely 356 měly ručně vyrobenou hliníkovou karoserii z rakouského Gmündu, když se ale výroba v roce 1950 přesunula do Zuffenhausenu, karoserie se začla vyrábět z ocelového plechu.

Porsche 356

Za první dva roky vzniklo pouhých 50 aut a netřeba dodávat, že jsou to dnes extrémně vzácné a vyhledávané kousky. Postupně si ale auta získala dobrou pověst na závodních tratích i v běžném provozu a než výroba v roce 1965 skončila, sjelo z pásů přibližně 76 tisíc kusů Porsche 356.

Do roku 1955 se mluví o tomto modelu čistě jako o Porsche 356, přestože v průběhu doby doznalo celé řady drobných evolučních změn. Vyráběla se kupé i kabriolety a nejvyhledávanějším modelem se stal Speedster, produkovaný od konce roku 1954.

Za jeho vznik může americký importér Max Hofmann, který automobilce doporučil, že by měla vyrobit levnější, trochu spartánštější otevřenou verzi s nouzovou plátěnou střechou, že prý by se v Americe dobře prodávala.

Porsche 356

Nízké, ostře skloněné čelní sklo Speedsteru se dalo pro závodní účely jednoduše demontovat, sedačky byly jednoduché skořepiny a celá Kalifornie byla okamžitě zamilovaná.

Speedster se vyráběl až do roku 1958, kdy ho vystřídal model Convertible D s vyšším a praktičtějším čelním sklem, pohodlnějšími sedačkami a skleněnými bočními okny, který už se ale zdaleka neprodával tak dobře.

O dalších legendárních autech čtěte:

V roce 1955 prošel model 356 četnými změnami a bývá označován jako 356A, od roku 1959 potom došlo i k designovým změnám a vzniknul typ 356B. V letech 61 a 62 bylo navíc v nabídce i unikátní kupé s karoserií Karmann, což byl vpodstatě kabriolet s napevno přivařenou ocelovou střechou.

V roce 1964 pak přišla poslední změna a název 356C. Jak už asi tušíte, vyznat se přesně ve všech modelech (z nichž některé prošly ještě generačními obměnami, dnes bychom řekli facelifty a všechny byly průběžně mírně upravovány) vyžaduje pečlivé studium a nadšení hodné skutečného fajnšmekra. Však o tom také byly popsány celé knihy.

Porsche 356

To samé se dá říci o motorech, ale když vynecháme původní jedenáctistovky a třináctistovky v nejstarších autech, pro zjednodušení je můžeme rozdělit na patnáctistovky a šestnáctistovky, plus příplatkový dvoulitr Carrera 2 o výkonu 130 koní, který jste mohli mít v posledním modelu 356C.

Patnáctistovky se nejprve dělaly s výkonem 55 – 70 koní, později ale dostaly rozvod DOHC a výkon se zvýšil na 100 až 110 koní. Ten samý příběh platí u šestnáctistovek, kde z původního výkonu 60 –

Rozměry

Délka (mm) 4013
Šířka (mm) 1676
Výška (mm) 1321
Rozvor náprav (mm) 2100
Provozní hmotnost (kg) 1012

95 koní bylo s dvojvačkovou technikou dosaženo 105 – 115 koní.

Motory DOHC mívaly označení Carrera a většinou byly určeny pro závody, mezi "silničními" motory je dnes nejvyhledávanější verze Super 90. Pokud se na nějaké aukci objeví originální Carrera v pěkném stavu, dá se čekat cena kolem čtvrt milionu dolarů, Speedster se pak prodává ještě dráž, zhruba za 300 tisíc dolarů.

O neskutečné popularitě mluví také záplava laminátových replik, které potkáte po celém světě. Na rozdíl od jiných "napodobenin", které se po technické stránce svým originálům většinou dost vzdalují, se u těchto "falešných" speedsterů dá mluvit o alespoň rámcové technické věrnosti originálu – jsou totiž založeny na podvozcích VW Brouka.

Některé jsou skutečně krásné a vzhledem k neuvěřitelnému množství různých druhovýrobových součástek můžete mít výrazně silnější Speedster, než když Porsche snil. Z broučího motoru, převrtaného třeba na 2,4 litru lze totiž poměrně jednoduše dostat hodně přes dvě stovky koní.

Porsche 356

Ale zpět ke vzácnému originálu. Porsche 356 si pochopitelně užilo spoustu slávy i na závodních tratích. Jezdily téměř sériové, nebo jen mírně upravené kusy, které se úspěšně účastnily třeba čtyřiadvacetihodinovky Le Mans, závodu 1000 km Buenos Aires, slavných italských závodů Mille Miglia a Targa Florio, nebo legendární Carrery Panamericana.

Mnoho dalších 356 se dočkalo výraznějších úprav a velkého odlehčení, například modely 356 SL, nebo Porsche 356A Carrera GT. Začátkem šedesátých let navíc Porsche začal spolupracovat s firmou Abarth a vznikly odlišně tvarované modely 356B Carrera GTL Abarth Coupé. Za zmínku stojí také jedinečný model 356B 1600 GS-GT Günter Klass.

Autoři: ,