5. prosince 2011 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Legendy minulosti: TVR Griffith

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
TVR Griffith  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy TVR Griffith | foto: ve spolupráci s Autoweb.cz
Nebyl legendární, nebyl spolehlivý, zato rychlosti měl nebezpečně mnoho. Vymysleli a montovali ho v USA, ale TVR ovlivnil jako žádný jiný model. Wilkinson měl však v roce 1956 štěstí, když ho oslovil americký závodník Raymond Saidel. Chtěl okruhový speciál na závody sportovních vozů. Tak vzniklo TVR Jomar, exportní záležitost jejíž relativní úspěch s sebou do USA zatáhl také silniční Grantury.

Možná to víte, možná jste si nevšimli, ale inspiraci pro psaní legend minulosti často čerpáme mezi novinkami uplynulého týdne. V době, kdy koukat zpět je populárnější než kráčet dopředu, se nějaké retro najde vždycky. Tentokrát mě zaujala zpráva o stoprvním znovuzrození automobilky TVR. Jenže vybrat z její minulosti něco opravdu legendárního není snadné. TVR jsem poprvé zaregistroval sotva před deseti lety, kdy mi učaroval model T350. Ten bohužel nikdo nezná. A novější Sagaris vypadá jako jeho nepodařená karikatura, ani on navíc není legendou a už vůbec k němu nepasuje ta minulost.


V souvislosti s TVR se však nabízí jedna dobrá otázka. Totiž odkud vlastně spadly stroje, o nichž sami Američané mluví jako o britských muscle cars? Modely TVR se tváří dost evropsky, jsou malé a bez výjimky velmi lehké. Mají trubkovou kostru, karoserii z laminátu... vypadají jako konvenční příbuzní caterhamů. Tak proč mají pod kapotami obrovské motory s výkony kolem čtyř set koní? A jak do příběhu zapadá chystaný nový roadster s osmiválcem od General Motors? Je to jen úlet, nebo návrat k tradici?

Spíš to druhé, ale možná ani jedno. Automobilka TVR začala koncem čtyřicátých let jako desítky dalších britských projektů. Trevor Wilkinson (TreVoR - TVR, tak dostala značka jméno) zkusil několik jednorázových projektů, než v roce 1954 postavil první produkční vůz. Grantura měla trubkový rám i karoserii z laminátu a pod ní čtyřválec Coventry Climax FWA. Model se dočkal mnoha vylepšení a změn motoru, časem přišel o nápravy inspirované u Volkswagenu Brouk a nabyl slušný dynamický potenciál. S výkony u sta koní akcelerovala Grantura na stovku za dvanáct sekund a jezdila kolem sto šedesáti kilometrů v hodině. To byly v té době typicky britské výkony.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Psal se rok 1962 a Trevor Wilkinson měl TVR právě dost. Odešel ze společnosti, výroba však pokračovala. Spojené státy žily Shelbyho Cobrou, prvním sportovním autem s americkými svaly a britskou sofistikovaností. Cobra se tehdy těšila velké popularitě. Jednu silniční měl také Mark Donohue, který malý roadster sedlal i na závodních tratích. Opravovat si ji nechával v dílně u Jacka Griffitha. Tamtéž jezdil také jistý Garry Sagerman se svým TVR Grantura.

Netrvalo dlouho, než Griffith dostal nápad: nevešel by se pod kapotu TVR osmiválec Windsor ze Sagermanova auta? Původně snad šlo jen o pokus. Nebylo těžké zjistit, že nevešel, ale nápad byl na světě. Griffith se údajně dokonce vsadil se Shelbym, že dokáže postavit auto, které předjede Cobru. V roce 1964 dotáhl projekt do konce. Prototyp upraveného kupé Grantura fungoval dobře a Jack Griffith poslal jeho plány do Británie. Brzy na to mu chodilo deset hotových šasi týdně - šlo o zdaleka největší zakázku v historii TVR.

ČTĚTE TAKÉ:

Griffith 400 měl vše vyřešit. Lépe chladil a víc vydržel, v mezích možností lidé Jacka Griffitha naložili se zkušenostmi s prvním modelem dobře. Jenže záhy zjistili to samé, co Caroll Shelby. Že totiž britská auta nejsou v USA tak populární, jak by potřebovala. Čtyřstovek se vyrobilo jen něco přes šedesát. V dané třídě nebyl útok na tři sta vyrobených vozů špatný výsledek, daleko slavnější Cobra si nevedla o tolik lépe. Bohužel to ani zdaleka nestačilo udržet projekt při životě. Značka TVR z USA zmizela ještě v roce 1965 a Griffith už nedostal šanci svou pověst napravit.


V USA rychle prodaly dvě stovky strojů, které vešly ve známost jako Griffith Series 200. Do několika měsíců však tisk znal pravdu: supersport ze země garážových závodníků nepatřil ke spolehlivým. Stejně jako první Cobra trpělo auto problémy s chlazením a původní diferenciál z MGB neměl proti americkému stádu na vstupní hřídeli žádnou šanci. Kupé od TVR nebylo zvlášť kvalitní ani původně a s trojnásobným výkonem dokázalo jezdit rychlostmi, které jeho skromné základy nemohly vydržet.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz