Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Leo Express má první vlak. 'FLIRT' ze Švýcarska

Ekonomika

  7:00
Společnost Leo Express, která se chystá letos vstoupit na český železniční trh, převzala svůj první vlak. Jedná se o novou soupravu 'FLIRT' od švýcarského výrobce Stadler. S ní se chce pustit do boje na trati Praha - Ostrava.

Vizualizace Leo express foto: Reprofoto

Před tím, než bude 'Flirt' vpuštěn na české koleje, musí projít zkušebním provozem. Testovat se bude celé jaro na tréninkovém železničním okruhu u Vlašimi. Pokud se osvědčí a získá potřebná povolení, chystá se firma podnikatele Leoše Novotného nakoupit čtyři další tyto soupravy.

S nimi se pak v prosinci letošního roku chce pustit do konkurenčního boje na trati mezi Prahou a Ostravou. Na té již, kromě státních Českých drah, provozuje své vlaky také společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Majitel Leo Expressu Leoš Novotný u své nové soupravy

Právě z RegioJetu, který zanedlouho oslaví půlrok od spuštění pravidelného provozu, přestoupil na pozici provozního ředitele Leo Expressu Jan Paroubek. Ten přitom rozjezd žlutých vlaků Radima Jančury od začátku řídil. Hned čtyři dny po startu ostrého provozu podal loni v září v RegioJetu výpověď a kývl na nabídku Leoše Novotného, syna bývalého majitele Hamé Babice, aby se postaral o úspěšný rozjezd linky Praha - Ostrava.

ČTĚTE VÍCE:

Leo express rozdělí cestující do tří tříd

"Naše vlaky jsou vybaveny technologiemi odpovídajícími roku 2012 a ne těmi z osmdesátých let minulého století, na jaké byli dosud Češi na železnici zvyklí,“ naráží syn Novotný na hlavní "slabinu" obou konkurenčních společností, jejichž flotilu na trati tvoří především rekonstruované vozy vyrobené v bývalé NDR.

Třída ECONOMY (212 sedaček)

Zatímco České dráhy si ve svých vlacích drží tradiční rozdělení podle pohodlí a služeb na první a druhou třídu a RegioJet dokonce dělení vlaku na třídy vůbec nepoužívá a sází na "komfort pro všechny", Leo Express chce svým zákazníkům nabídnout hned tři třídy. Ti nejzámožnější se budou moci rozvalit na širokých elektronicky polohovatelných sedačkách s koženým potahem a bederní opěrkou ve třídě PREMIUM.

Třída BUSINESS (19 sedaček)

O něco méně komfortu pak nabídne třída BUSINESS, kde na zákazníky čeká více místa na nohy a doplňky jako například držák na notebook. Největší část vlaku je vyhrazena běžným cestujícím ve třídě ECONOMY. Všichni pak budou podle informací mluvčího společnosti Petra Kopáčka mít přístup k "internímu audio-video systému plnému informací a zábavy."

Maximální rychlost? V Česku 160 km/h

Narozdíl od Radima Jančury, který na své žluté vlaky nasazuje klasické vagóny tažené lokomotivou, sází Leoš Novotný na kompletní elektrické jednotky. Přibližuje se tak Českým drahám, které na trati z Prahy do Ostravy již několik let používají jednotky Pendolino.

Třída PREMIUM (6 sedaček)

Souprava 'Flirt' je složena z pěti vozů, oba krajní jsou vozy řídicí. Její maximální rychlost je 190 km/h, po českých kolejích se však může pohybovat nejvýše 160 kilometrů za hodinu. Pojme 237 cestujících, což je přibližně o stovku méně, než se vejde do konkurenčního pendolina.

Společnost plánuje svoje vlaky nasadit vedle linky Praha - Ostrava i na jiné tratě. Chce jezdit například na tratích Praha-Ústí nad Labem a Praha-Brno, v mezinárodním měřítku pak Ostrava-Vídeň a Praha-České Budějovice-Linec. Zvažuje i zavedení spoje do polských Katovic.

První souprava Flirt, kterou od švýcarského výrobce Stadler převzal Leo Express.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!