Tři vlaky od největšího producenta železniční techniky na světě si Leo Express objednal loni v září. Čínu si vybral i proto, že na soupravy nebude moc dlouho čekat. Železniční stroje z této země jsou ale v Evropě zatím vzácností, výše zmíněná China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) dodávala zatím jen do Makedonie. Proto musí získat česká i další potřebná razítka.
Elektrické vlaky vyvíjené speciálně pro českého dopravce nejprve projdou náročným testováním, aby vyhověly předpisům pro země, kde s nimi chce Leo Express jezdit. Dlouhodobě cílí například na polské koleje.
Nejsme predátoři, braňte nás před Bruselem. Šéf ČD mobilizoval europoslance |
“Nyní vybíráme subdodavatele a partnery pro výrobu a homologaci našich nových jednotek ve střední Evropě. Vzhledem k tomu, že chceme jednotky schválit v co nejvíce státech tohoto regionu, bude záležet na rychlosti, profesionalitě a ceně. Zkoušky by měly začít v roce 2018,“ popsal výkonný ředitel Leo Expressu Peter Köhler. Část subdodavatelů pro vlaky by mohla být z Česka, budou se však vyrábět v Číně.
Nyní jezdí firma po Česku a Slovensku s pěti černozlatými vlaky Flirt od švýcarského výrobce Stadler. Nové jednotky – jejichž cenu ani jeden z partnerů neuvedl – představují ambici expandovat na další české tratě. Třeba na dotované linky, které plánuje ministerstvo dopravy soutěžit v otevřených tendrech.
Nabízí se, že soupravy bude Leo Express zkoušet v nějakém blízkém areálu – v Česku, Německu či Rakousku. I kvůli dohodě s CRRC, že bude na celý proces včetně homologace dohlížet. „Výrobce vlaků bude spoléhat na nás, v Evropě nemá tolik zkušeností,” vysvětlil ředitel Köhler.
V Česku je nejznámější testovací okruh ve středočeské Velimi, který patří společnosti VUZ, dceřiné firmě Českých drah. Soupravy tam zkouší známí výrobci jako Škoda Transportation, Alstom, Stadler či Bombardier.
Šéf VUZ František Bureš nechtěl případnou poptávku ze strany Leo Expressu komentovat. “K zákazníkům se nemůžu vyjadřovat,” odpověděl na dotaz serveru Lidovky.cz. “Naši zákazníci jsou i v Číně, Japonsku a Koreji. V těchto zemích se dnes vyrábí většina světové produkce moderní železniční techniky,” dodal obecně Bureš.
Leo Express připustil, že uznávaný český okruh mezi kandidáty pro zkoušky čínských vlaků je. “Obrátíme se i na ně. Určitě budeme oslovovat ještě dalších pět až sedm společností,” doplnil Peter Köhler z Leo Expressu.
Pokud bude jeho firma s čínskými jednotkami spokojená, může v budoucnu uplatnit opci na dalších až třicet souprav.
LEO EXPRESS
|