3. října 2014 16:35 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Léto nepomohlo, prodej piva dál klesá.
V jeho pití ale Češi stále vedou

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Pivo. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivo. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock
PRAHA Trh s pivem dalším rokem padá. Česko se podle názoru pivovarníků nikdy nevrátí k dřívější spotřebě 160 litrů na hlavu. Oproti loňskému roku ztrácí tuzemské pivovary v odbytu desítky tisíc hektolitrů. V prvních osm měsících se proti loňskému slabému roku trh propadl o jedno procento.

Největší ranou pro pivovary byl červenec a srpen, kdy prodeje meziročně klesly o šest, respektive jedenáct procent. Na rozdíl od loňského roku klesá podle nejnovějších údajů Českého svazu pivovarů a sladoven nejen prodej na domácím trhu, ale o jedno procento i export.

Prodeje v Česku, a tedy i průměrná spotřeba na hlavu, tak v tomto roce pokračují v negativním trendu.

Loni sice celková produkce všech pivovarů meziročně vzrostla o 0,6 procenta na 19 milionů hektolitrů, ale to jen díky tehdejšímu výraznému zvýšení exportu. Na domácí půdě se naopak prodej loni snížil o 1,1 procenta.

ČTĚTE TAKÉ:

 Rok 2013 totiž u nás poznamenaly z velké části záplavy, které na začátku léta vyřadily z provozu na dlouhou dobu část zásobovacích tras i provoz některých prodejen.

Tříprocentní nárůst prodeje piv v letošním prvním pololetí tedy nelze považovat za úspěch. Pro propad v posledních dvou prázdninových měsících ale nemají zástupci svazu jasné vysvětlení.

„Zásadním vlivem je změna životního stylu, hodně lidí přechází k různým míchaným drinkům nebo na nealko pití,“ říká předseda svazu František Šámal.

Klesající světový lídr

Tenhle trend platí dlouhodobě a je podle něj téměř jisté, že Česko se už nikdy nevrátí k průměrné spotřebě kolem 160 litrů na hlavu z roku 2003. Loni průměrný Čech vypil 144 litrů piva a přestože je Česko v tomto srovnání stále světovým lídrem, bude spotřeba dál klesat.

Dalším viníkem prázdninového poklesu je prý počasí. V červenci teplejší, než by údajně bylo zdrávo (v tropických dnech lidé pijí spíš nealko), a v srpnu naopak abnormálně chladné.

Šámal tvrdí, že většina pivovarů kopíruje celkový trend na trhu. Oslovené pivovary se však k horším výsledkům příliš nehlásí.

PSALI JSME:

„Pivo je nápoj, jehož konzumace podléhá sezonním vlivům, jako je počasí, které v prázdninových měsících nebylo ideální. To se bezesporu projevilo i na objemech prodeje na trhu,“ připouští Jiří Hauptmann, mluvčí skupiny Heineken, do které u nás patří značky jako je Starobrno, Krušovice nebo Zlatopramen.

„My rosteme o něco rychleji než trh a podobný trend monitorujeme i během uplynulých letních měsíců,“ tvrdí mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová. Prazdroj však nemluví o klasickém pivu, ale vyzdvihuje hlavně prodej nealkoholických ochucených piv a cideru Kingswood, který se do pivní kategorie nepočítá.

Spokojený Bernard

V Budvaru přiznávají, že „hlavně v srpnu došlo k velkému propadu spotřeby piva v sezonních provozovnách“, ale podle mluvčího Petra Samce jsou průběžné obchodní výsledky národního podniku lepší než loni, tržby vzrostly o sedm procent.

Konkrétními výsledky o objemu prodaného piva se naopak neváhají pochlubit pivovary, kterým se i přes negativní trendy i nepříznivé počasí daří.

Třeba humpolecký Bernard, který ročně vyrobí přes 200 tisíc hektolitrů, zvýšil za prvních osm letošních měsíců prodej o 11 procent a export podle spolumajitele pivovaru Stanislava Bernarda vzrostl až o 40 procent.

Miroslav Petr
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.