15. února 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Lidé se spojili a vymáhají zpět
poplatky za stamiliony. Banky mlčí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Peníze – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Peníze – ilustrační foto. | foto: Shutterstock
PRAHA Poplatky jsou v souladu se zákonem a naši klienti s nimi souhlasí, shodují se české banky v obhajobě účtování položky, kterou už v sousedním Německu zakázal soud. O stejný rozsudek, ale hlavně o navrácení již zaplacených poplatků k hypotékám a úvěrům, se nyní snaží několik projektů i v Česku. Na banky se chystají vytáhnout podporu advokátních kanceláří zvučných jmen.

První byl projekt Jdeto.de nyní už zaštítěný kanceláří Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři. Následovala iniciativa Nekale-praktiky.cz. Zatím nejnovější výzva Poplatkyzpět.cz s podporou advokátů z Toman, Devátý a partneři vytáhla do boje masivní reklamní kampaní.

Hromadný postup

Ve vymáhání poplatků od bank jde o velké peníze. Například za vedení hypoték je to až 1,2 miliardy ročně. Poplatkyzpet.cz za týden od spuštění služby evidují 14 842 žádostí o vrácení víc jak 98 milionů. Společné výzvě Jdeto.de a serveru Bankovnipoplatky.com už se ozvalo téměř 12 tisíc klientů s požadavkem na 301 milionů korun.

Postup přibližuje právník projektu Poplatkyzpět.cz Petr Toman: „... bude typový příklad Komerční banka, typový příklad Česká spořitelna, typový příklad Hypoteční banka a další. Pak se to ještě rozloží na různé druhy úvěrových produktů. Na konci budou větší skupiny klientů, kteří budou mít stejné podmínky. To nám urychlí a zjednoduší další práci.“

Oba projekty chtějí pomocí právníků vymáhat peníze od bank mimosoudní cestou. V případě neúspěchu se ale nebrání ani soudní při. Druhá ze zmiňovaných iniciativ již vyzvala Českou spořitelnu, Komerční banku a Hypotéční banku. Lhůta ke smírnému řešení je do konce února.

Všechny výše zmíněné projekty si kladou za cíl jediné – shromáždit co nejvíce klientů tuzemských bank frustrovaných z placení zbytečných poplatků a následně takzvaným hromadným postupem od bank peníze vymáhat zpět. Ať už vzájemnou dohodou, nebo rozhodnutím soudu.

Některé banky již obrátily a peníze za vedení účtu k úvěrům a hypotékám přestaly vybírat. Ta největší – Česká spořitelna – však tlaku zatím odolává.

„Cena za správu úvěru zahrnuje náklady spojené zejména s administrací úvěru včetně poradenství pro klienta po celou dobu splácení. Tyto náklady jsou pevně dány podle typu úvěru bez ohledu na jeho výši,“ vysvětluje mluvčí České spořitelny Klára Pačesová.

Účtování tohoto poplatku je podle banky opodstatněné, v souladu s platnou legislativou a je součástí úvěrové smlouvy, s jejíž zněním zákazníci svým podpisem souhlasí. A právě podpisem smlouvy se zaštiťuje i konkurence.

„Poplatky za bankovní produkty jsou podle našeho názoru platně sjednány ve smlouvách s klienty. Ti jsou o všech závazcích vyplývajících ze smlouvy včetně výše poplatků podrobně informováni před jejím podpisem,“ říká například mluvčí GE Money Bank Pavel Zúbek.

Poplatky se z ceníků vytrácejí

Přesto začaly banky v posledních dnech několika nespokojeným klientům vycházet vstříc a po jejich žádostech peníze vracet. „Každou žádost posuzujeme individuálně. Vzhledem k celkovému počtu téměř 300 tisíc spravovaných úvěrů se jedná o minimální počet,“ přibližuje Monika Klucová, mluvčí Komerční banky.

ČTĚTE TAKÉ:

Ta, společně s GE Money Bank nebo Raiffeisenbank, kritizovaný poplatek zrušila. U Komerční banky se to ale týká pouze smluv uzavřených letos v lednu. „U smluv uzavřených do konce loňského roku jsou poplatky za správu úvěru účtovány v souladu s příslušnými smlouvami,“ dodává Klucová.

Klienti Hypoteční banky mají na výběr mezi běžnou půjčkou a variantou bez poplatků, kde jsou veškeré náklady na služby s úvěrem spojené promítnuty do úrokové sazby.

Pře s právníky? Zatím předčasné

Zatímco banky své penězovody z poplatků postupně utahují, trojice „vymahačů“ už šikuje tisíce klientů ochotných dostat z bank své peníze i za cenu soudního sporu. „Situaci kolem žádostí o vracení poplatku za správu úvěru s klienty průběžné řešíme, pochopitelně se nebráníme diskusi s jakýmikoli iniciativami,“ říká opatrně Klára Pačesová.

ČTĚTE VÍCE:

Všechny tři projekty se snaží s bankami nejdříve dohodnout, pokud však tímto způsobem nepochodí, neváhají rozpoutat proces srovnatelný s hromadnými soudními přemi známými zejména ze zahraničí. Právníci ale zatím sbírají co nejvíce podkladů, do přímé konfrontace se zatím pustilo jen spotřebitelské sdružení dTest s žalobou na Komerční banku.

„Pokud se na nás advokátní kanceláře obrátí, zvolíme další postup. Nyní je však předčasné se k této otázce vyjadřovat,“ shrnuje vyčkávání bank mluvčí České spořitelny.

  • 8Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Přidejte zkušenost se svou porodnicí na eMimino.cz
Přidejte zkušenost se svou porodnicí na eMimino.cz

pomůžete tak jiným maminkám, které mají porod před sebou.