Prodej pohonných hmot klesl o 4,6 procenta. Kromě toho nejvíc padají tržby také specializovaným prodejnám textilu a obuvi, a to o 6,5 procenta. Relativně nejmenší propad byl u potravin.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nepříznivé výsledky maloobchodu poskytují podle hlavního ekonoma Patria Finance Davida Marka další důkaz slabé domácí poptávky. České domácnosti totiž v současnosti trápí obavy z možných následků dluhové krize v Evropě, ale i z dopadů domácích reforem.
Takřka jediní, kdo se můžou radovat, jsou prodejci počítačového a telekomunikačního zařízení, kterým se zvedly tržby o devět procent. Paradoxně právě v tomto segmentu se nejvíce snižovaly ceny. Vzrostl také prodej prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby, a to o 6,1 procenta.
Prodej ojetin šlape
Dobře se zatím prodávají auta. Pokud by se do celkových tržeb maloobchodu auta nepromítla, byly by výsledky ještě horší. Tržby obchodníků by tak padaly o 1,7 procenta.
„Přesto i prodej automobilů ztrácí dynamiku, když meziročně zpomalil ze srpnových 6,5 na 2,4 procenta v září,“ upozorňuje analytik GE Money Bank Petr Gapko.
I zde je navíc vidět snaha lidí ušetřit – tržby rostly hlavně díky prodeji ojetin. Nových osobních aut se naopak prodalo o dvě procenta méně.
„Snížený zájem spotřebitelů o nákup aut dočasně nahradily firmy, které obnovovaly své vozové parky. Nahrávaly tomu velmi nízké ceny – v porovnání s předchozím rokem mohly firmy ušetřit desetitisíce korun.
Poptávka se ale postupně vyčerpává a prodej opět klesá,“ říká Michal Kozub, analytik Home Credit. Šetření zachvátilo prakticky celou Evropu.
Tržby v zemích eura se proti předešlému měsíci podle údajů Eurostatu snížily o 0,7 procenta, zatímco analytici podle agentury Reuters čekali snížení jen o 0,1 procenta. Tržby v Evropské unii klesly o 0,3 procenta.
Na propad tržeb si stěžují i poskytovatelé služeb. Ve třetím čtvrtletí se meziročně propadly o 4,1 procenta. Zdaleka nejmenší zájem je o služby inženýrů a architektů, kterým tržby klesly o 22,7 procenta, a také o služby realitních makléřů a kanceláří.
Spotřebitelům se nechce utrácet ani za stravování. „Trend zůstává sestupný: jíst v restauracích je pro Čechy stále zbytečný luxus, který si nemůžou dovolit, a stravují se proto raději doma. Méně často vyrážejí i za zábavou do barů a hospod,“ říká Kozub.
Pracovní agentury mají žně
Nejvíce naopak rostly tržby pracovním agenturám, konkrétně o 19,7 procenta. Ačkoli klesla míra nezaměstnanosti – v říjnu dosáhla podle čerstvých údajů ministerstva práce úrovně 7,9 procenta, což znamená jen mírný pokles –, prohlubuje se propad počtu nových pracovních míst.
Ten pokračuje už druhý měsíc v řadě. Vedle toho se navíc v říjnu zvýšil počet uchazečů o zaměstnání, na jedno volné pracovní místo připadá 12 osob.