Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Lítačka není plagiát Opencard. Do jejích 'střev' jsme nenahlíželi, tvrdí tvůrci

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Lidé z IT pražského magistrátu reagují na nařčení, že tvorbou nového systému městské karty porušují licenční práva původního prostředí vytvořeného pro Opencard. Spolu s firmou XTCard, která dodala náhradní technické řešení, proto sepsali materiál, v němž podezření vyvrací.

První vizuály, jak by mohla vypadat nová pražská karta pro hromadnou dopravu. foto: Magistrát hl. města Prahy

Nový systém, na němž bude fungovat karta s pracovním názvem Lítačka i dosluhující Opencard, spustí Praha na konci února. Podle všeho ale může nakonec dojít k velké právní patálii.

Vlastník práv k původnímu systému eMoneyServices (EMS) mimo jiné tvrdí, že lidé z magistrátu či dodavatelské firmy při tvorbě alternativního řešení nezákonně nahlíželi a zasahovali do stávajícího softwarového prostředí. „Máme indicie, že k tomu skutečně došlo. Jde o porušení našich licenčních práv a autorského zákona,“ tvrdí mluvčí EMS Martin Opatrný.

Pražská Lítačka nebude pro cizince. Vydá se jich až 200 tisíc měsíčně

Zástupce softwarové firmy, které se pražští politici chtějí novým kartovým systémem zbavit, tvrdí, že i když jde o autonomní aplikaci, je třeba ji napojit do původních „střev“, což bez nahlížení nelze. I kvůli těmto výpadům vznikl materiál iniciovaný městskou firmou Operátor ICT, která za projektem pro takzvanou Lítačku stojí.

Ta zaslala celkem osm dotazů společnosti XTCard, kterou si Praha v poptávkovém řízení vybrala jako autora nového kartového prostředí. V dokumentu, který mají Lidovky.cz k dispozici, pak zástupce tvůrce „Lítačky“ zasílá Praze odpovědi.

„Ze strany naší společnosti nedošlo k žádnému zkoumání programového vybavení společnosti eMoneyServices. Modul pro výrobu karty je v rámci systému Zjednodušené přepážky (pracovní název pro nový kartový software – pozn. red.) zcela oddělen od vlastního ‚card management‘ systému,“ popisuje v materiálu šéf firmy XTCard Martin Rejzl.

Stejně tak odpověděl Rejzl i na dotaz, zda jeho lidé zkoumali datovou strukturu Opencard. Tím by mohli porušit licenční práva eMoneyServices. „Po technické stránce platí, že systém Zjednodušené přepážky není kompatibilní se stávajícím softwarem provozovaným v Pražském centru kartových služeb, přičemž při vývoji nebyl tento cíl sledován a samozřejmě ani požadován,“ dušuje se Rejzl.

Dopis firmy XTCard pražskému Operátorovi ICT.
Otázky a odpovědi k novému kartovému systému v Praze.

Produkt od XTCard stál 1,9 milionu korun, celkové náklady by neměly přesáhnout deset milionů, slíbil tým primátorky Adriany Krnáčové (ANO). Narozdíl od projektu Opencard si „Lítačka“ neklade cíle obsáhnout více funkcí. Bude pouze tramvajenkou a pro uživatele se kromě vizáže karty nic nezmění, včetně stávajících cen za hromadnou dopravu.

Město na systém nevypsalo výběrové řízení, což firma eMoneyServices také kritizovala. Faktem je, že při takovéto ceně ani nemuselo, byť by to bylo transparentnější. Primátorka Krnáčová připouští, že výše zmíněné otázky/odpovědi si město objednalo, aby rozptýlilo pochybnosti softwarové firmy EMS, s níž vede už několik let trvalou zákopovou válku.

VÍCE O LÍTAČCE:

„Dodavatel odpověďmi potvrdil, že účelové výtky EMS nejsou vůbec na místě. Popisuje, jak systém vznikl a jak byl implementován. Nový systém pro vydávání čipových karet je svébytným, samostatně fungujícím systémem, založeným na rozsáhlém know-how nového dodavatele, který nevytváří po Prahu závislost na jediné firmě,“ vysvětlila Adriana Krnáčová.

Je však pravděpodobné, že zástupce firmy eMoneyServices nepřesvědčí. Ti napadají také plánované využití klíčové aplikace Dopravní odbavovací systém (DOS), který slouží k nahrávání předplacených kuponů pro hromadnou dopravu. Tuto část systému využívá pražský dopravní podnik, který tvrdí, že si právo na využití DOS koupil na desítky let dopředu a nijak do něj nezasahuje.

„Zavedením Lítačky se pro nás nic nemění a nemusíme tudíž žádat o souhlas EMS a provádět úpravy softwaru DOS,“ podotýká mluvčí podniku Jiří Štábl. Zástupci EMS však kontrují, že právní problém spočívá už v samotném propojení aplikace DOS s novým kartovým systémem.

„Z dané situace jsme opět bohužel nuceni vyvodit příslušné právní kroky. Chování Prahy stále více potvrzuje opodstatněnost zahájení mezinárodní arbitráže,“ dodává mluvčí EMS Opatrný.

Anketa

Jak byste pojmenovali novou průkazku na pražskou MHD?

Lítačka je výstižný název. Ponechal/a bych ho. 767
Tramvajenka. 2380
Průkazka MHD. 147
Pražská jízda. 41
Horská dráha. 104
Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...