22. února 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Lítačka není plagiát Opencard. Do jejích 'střev' jsme nenahlíželi, tvrdí tvůrci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
První vizuály, jak by mohla vypadat nová pražská karta pro hromadnou dopravu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První vizuály, jak by mohla vypadat nová pražská karta pro hromadnou dopravu. | foto: Magistrát hl. města Prahy
PRAHA Lidé z IT pražského magistrátu reagují na nařčení, že tvorbou nového systému městské karty porušují licenční práva původního prostředí vytvořeného pro Opencard. Spolu s firmou XTCard, která dodala náhradní technické řešení, proto sepsali materiál, v němž podezření vyvrací.

Nový systém, na němž bude fungovat karta s pracovním názvem Lítačka i dosluhující Opencard, spustí Praha na konci února. Podle všeho ale může nakonec dojít k velké právní patálii.

Vlastník práv k původnímu systému eMoneyServices (EMS) mimo jiné tvrdí, že lidé z magistrátu či dodavatelské firmy při tvorbě alternativního řešení nezákonně nahlíželi a zasahovali do stávajícího softwarového prostředí. „Máme indicie, že k tomu skutečně došlo. Jde o porušení našich licenčních práv a autorského zákona,“ tvrdí mluvčí EMS Martin Opatrný.

Zástupce softwarové firmy, které se pražští politici chtějí novým kartovým systémem zbavit, tvrdí, že i když jde o autonomní aplikaci, je třeba ji napojit do původních „střev“, což bez nahlížení nelze. I kvůli těmto výpadům vznikl materiál iniciovaný městskou firmou Operátor ICT, která za projektem pro takzvanou Lítačku stojí.

Ta zaslala celkem osm dotazů společnosti XTCard, kterou si Praha v poptávkovém řízení vybrala jako autora nového kartového prostředí. V dokumentu, který mají Lidovky.cz k dispozici, pak zástupce tvůrce „Lítačky“ zasílá Praze odpovědi.

„Ze strany naší společnosti nedošlo k žádnému zkoumání programového vybavení společnosti eMoneyServices. Modul pro výrobu karty je v rámci systému Zjednodušené přepážky (pracovní název pro nový kartový software – pozn. red.) zcela oddělen od vlastního ‚card management‘ systému,“ popisuje v materiálu šéf firmy XTCard Martin Rejzl.

Stejně tak odpověděl Rejzl i na dotaz, zda jeho lidé zkoumali datovou strukturu Opencard. Tím by mohli porušit licenční práva eMoneyServices. „Po technické stránce platí, že systém Zjednodušené přepážky není kompatibilní se stávajícím softwarem provozovaným v Pražském centru kartových služeb, přičemž při vývoji nebyl tento cíl sledován a samozřejmě ani požadován,“ dušuje se Rejzl.

Dopis firmy XTCard pražskému Operátorovi ICT.
Otázky a odpovědi k novému kartovému systému v Praze.

Produkt od XTCard stál 1,9 milionu korun, celkové náklady by neměly přesáhnout deset milionů, slíbil tým primátorky Adriany Krnáčové (ANO). Narozdíl od projektu Opencard si „Lítačka“ neklade cíle obsáhnout více funkcí. Bude pouze tramvajenkou a pro uživatele se kromě vizáže karty nic nezmění, včetně stávajících cen za hromadnou dopravu.

Město na systém nevypsalo výběrové řízení, což firma eMoneyServices také kritizovala. Faktem je, že při takovéto ceně ani nemuselo, byť by to bylo transparentnější. Primátorka Krnáčová připouští, že výše zmíněné otázky/odpovědi si město objednalo, aby rozptýlilo pochybnosti softwarové firmy EMS, s níž vede už několik let trvalou zákopovou válku.

VÍCE O LÍTAČCE:

„Dodavatel odpověďmi potvrdil, že účelové výtky EMS nejsou vůbec na místě. Popisuje, jak systém vznikl a jak byl implementován. Nový systém pro vydávání čipových karet je svébytným, samostatně fungujícím systémem, založeným na rozsáhlém know-how nového dodavatele, který nevytváří po Prahu závislost na jediné firmě,“ vysvětlila Adriana Krnáčová.

Je však pravděpodobné, že zástupce firmy eMoneyServices nepřesvědčí. Ti napadají také plánované využití klíčové aplikace Dopravní odbavovací systém (DOS), který slouží k nahrávání předplacených kuponů pro hromadnou dopravu. Tuto část systému využívá pražský dopravní podnik, který tvrdí, že si právo na využití DOS koupil na desítky let dopředu a nijak do něj nezasahuje.

„Zavedením Lítačky se pro nás nic nemění a nemusíme tudíž žádat o souhlas EMS a provádět úpravy softwaru DOS,“ podotýká mluvčí podniku Jiří Štábl. Zástupci EMS však kontrují, že právní problém spočívá už v samotném propojení aplikace DOS s novým kartovým systémem.

„Z dané situace jsme opět bohužel nuceni vyvodit příslušné právní kroky. Chování Prahy stále více potvrzuje opodstatněnost zahájení mezinárodní arbitráže,“ dodává mluvčí EMS Opatrný.

Anketa

Jak byste pojmenovali novou průkazku na pražskou MHD?

Lítačka je výstižný název. Ponechal/a bych ho. 767
Tramvajenka. 2380
Průkazka MHD. 147
Pražská jízda. 41
Horská dráha. 104
  • 9Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.