6. dubna 2009 9:35 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

LN: V době recese jde
čokoláda na dračku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
čokoláda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy čokoláda | foto: Lidovky.cz
PRAHA Špatnou náladu v době hospodářské krize léčí kromě alkoholu a cigaret i čokoláda. Její producenti se tak jako jedni z mála nemusí obávat propadu tržeb.
Na sladkostech, které patří mezi levnější požitky, šetří lidé mnohem méně než na jiných potravinách či nápojích. „V uplynulých měsících jsme v našich prodejnách Albert a Hypernova zaznamenali zvýšený zájem zákazníků o nákup sladkostí, čokolád, tabákových výrobků i alkoholu. Tento trend koresponduje s celosvětovým nárůstem prodeje cukrovinek a alkoholu, což může být částečně způsobeno dopady hospodářské krize,“ potvrzuje ředitel komunikace sítě hypermarketů Hypernova Libor Kytýr.

Také v USA, v Japonsku či v Německu hlásí výrobci a prodejci čokolád nebývale vysoké prodeje. Podle listu The New York Times zaznamenaly některé obchody až osmdesátiprocentní nárůst prodejů sladkostí. Ostatní produkty přitom nyní na trhu zaznamenaly propad. Za většinu zboží lidé utrácí mnohem méně, ale právě na sladkosti – malé znamení pohody či odměnu – si lidé peníze najdou vždy.

Zájem roste i v Česku
V Česku se nárůst prodejů týká především čokolád, zájem o ostatní, nečokoládové cukrovinky spíše stagnuje. „Jednotlivé segmenty trhu vykazují odlišnou dynamiku. Zatímco například dárková balení či bonboniéry poklesly, tabulkové čokolády zaznamenávají až osmiprocentní růst,“ uvedl mluvčí společnosti Nestlé Marin Walter.

Obchodníci ovšem upozorňují, že Češi na jedné straně požadují nízkou cenu, ale chtějí i vysokou kvalitu. „Pokud jde o čokolády a sladkosti, trend jasně ukazuje, že Češi sice jsou citliví na cenu, ale nekoupili by si to, o čem nejsou přesvědčeni, že je pro ně dobré a kvalitní. V posledním roce sledujeme, že zákazníci kupují stále více kvalitní čokolády s vyšším obsahem kakaa. Zájem o čokoládové pochoutky naopak klesá,“ říká mluvčí Tesco Stores Eva Karasová.

Češi snědí čokolády rok od roku víc. V letech 2000 až 2007 tak spotřeba čokolády a čokoládových výrobků vzrostla téměř o čtvrtinu, na 5,2 kg na obyvatele. Češi jsou tak v rámci EU průměrnými konzumenty a nejsou zdaleka takovými jedlíky čokolády jako Švýcaři, Britové či Němci, kteří ročně spořádají k deseti kilogramům na osobu.
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz