Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Parníky z Hamburku by mohly plout až do Budějovic. Díky zdviži

Ekonomika

  17:33
PRAHA - Do roku 2025 budou moci doplout výletní lodě z Hamburku až do Českých Budějovic. Předpokládá to rozsáhlý projekt výstavby vodních zdvihadel a rekonstrukcí stávajících plavebních komor. Pro průjezd až 45 metrů dlouhých lodí s výtlakem 300 tun bude potřeba vybudovat zdviže na orlické a slapské přehradě, prodloužit plavební komoru na Kamýku a postavit komoru na jezu v Hněvkovicích.

Ředitelství vodních cest ČR představilo při příležitosti výstavy Lodě na vodě funkční model plánovaného lodního zdvihadla na přehradě Slapy. foto: ČTK

Finančně nejnáročnější by měla být podle Jana Skalického, pověřeného Řízením vodních cest stavba slapského zdvihadla. To umožní lodím překonávat 55 metrů rozdílu mezi hladinou nad a pod hrází.

Vybudování obří zdviže a tunelu, kterým budou lodě po vyzdvižení proplouvat, vyjde na 2,5 miliardy korun a další miliardu si vyžádá stavba podobného zařízení na Orlíku. Toto zařízení bude lacinější vzhledem k výhodnějšímu terénu, který umožňuje méně technicky náročné řešení.

"Budeme se snažit využít evropských peněz, protože ten projekt je na vodní cestě, která je podporovaná," uvedl Skalický s tím, že maximální výše dotací z EU pro horní Vltavu může dosáhnout až 85 procent celkové částky.

Stavět by se podle odhadů ŘVC mělo zhruba mezi mezi léty 2016 až 2025. První by se mělo začít se slapským zdvihadlem, aby lodě směřující od Prahy mohly doplout až pod hráz orlické přehrady.

Protesty ekologů jsou slabší

Splavnění horního toku Vltavy pro výletní parníky by mělo přinést především nárůst počtu turistů. Vloni podle Skalického navštívilo Baťův kanál na Slovácku navštívilo na 80 tisíc lidí, v případě Vltavy se tak dá předpokládat návštěvnost převyšující 200 tisíc návštěvníků.

Investiční záměr na stavbu lodního zdvihadla na Slapech už podle schválilo ministerstvo dopravy, na schválení orlického projektu ale ŘVC čeká. Podle Skalického je ale nepravděpodobné, že by se tyto stavby nakonec nepodařilo realizovat. Nepostavit je by totiž znamenalo znehodnotit investice již provedené, které na horním toku Vltavy dosahují částky 1,2 miliardy korun.

Stavbu zdvihadel na již existujících vodních dílech navíc neprovází tak razantní protesty ekologických sdružení, se kterými se ŘVC setkává při plánování staveb zcela nových.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!