24. března 2017 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Majitelé 'vytuněných' aut se bojí STK. Před kontrolou schovávají neschválené díly

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
Sraz příznivců tuningu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sraz příznivců tuningu. | foto: Karel Pešek, MAFRA
PRAHA Před pár lety by nad tím kontroloři na STK přimhouřili oko, dnes už majitelům aut s podomácku vyrobenými a namontovanými díly kvůli povinnému focení vozů nemůžou odpustit nic. Řidiči terénních a dalších vozů proto raději před kontrolou doplňky bez „razítka“ odmontují. Velký problém však můžou mít i ve chvíli, kdy neschváleným dílem někomu třeba prorazí chladič.

Může jít o rám upevněný na předku robustního offroadu nebo spoiler, který stárnoucímu autu propůjčí sportovní ráz. Pokud nemají schválení z certifikované zkušebny, nemůžou podle zákona do běžného provozu. Do začátku roku 2016 majitele těchto vozů ovšem trápili spíše jen policisté, kteří se chtěli po jejich tuningových výtvorech při silničních kontrolách „vozit“.

Situace se změnila zpřísněním technických kontrol, k nimž loni v lednu přibylo povinné focení, které mělo mimo jiné zamezit spekulacím o regulérnosti STK a sloužit jako zpětné ověření stavu. Proto nebylo zbytí: díly bez razítka musí před kontrolou dolů. Příznivci tuningu vědí, že by neprošli.

„Fotí se od začátku roku 2016 a dochází i k tomu, co říkáte. Nicméně problém má pak majitel vozidla, kterého zastaví policejní hlídka a vidí u něj rám, který na fotkách z STK není. Zákazník jej demontoval a po kontrole zas nasadil,“ popisuje Michal Cuc, který vede Profesní komoru STK.

Pokud neschválený díl na fotografii není, je technik, co kontrolu prováděl, z obliga. V opačném případně může nést následky také on.

I podle internetových diskusí na nejrůznějších zájmových fórech je sundavání problematických nášlapů, navijáků či spoilerů běžná praxe. Zároveň ale jde i o velký risk. Policista může být shovívavý a věc řešit domluvou, ale klidně i pokutou.

KDO DÁ RAZÍTKO

  • Jednotlivá schválení provádí nezávislé homologační autority, tzv. technické zkušebny, které mají pověření od ministerstva dopravy.
  • Pokud má řidič namontovány doplňky, které schválení nemají, musí absolvovat testování v této zkušebně a následně donést tento protokol na úřad obce s rozšířenou působností.
  • Pokud se jedná o díly schválené v jiné zemi EU, není třeba je dodatečně schvalovat ještě zde v ČR.

zdroj: ministerstvo dopravy

„Pokud majitel vozu vyměňuje či sundavá před prohlídkou díly, které má namontované bez schválení, musí se vypořádat se všemi důsledky, které mohou nastat. Existuje institut náhodné silniční technické kontroly. Další problém by mohl nastat, když se řidič takového auta stane účastníkem nehody,“ líčí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

V krajním případě by totiž pojišťovna nemusela proplatit škodu, protože nehodu způsobil technicky nezpůsobilý vůz. To by ale platilo v případě, že by havárii či její následky měl na svědomí právě neschválený díl.

Ministerstvo dopravy dokonce už loni na jaře vydalo „manuál“ pro STK a úřady obcí s rozšířenou působností.

„Popisujeme přístup ke kontrole takových dílů včetně toho, co schválení podléhá, co nepodléhá a také to, co se do technického průkazu zapisuje či nikoliv. Je třeba vzít v úvahu, že nebezpečné doplňky, často domácí výroby, nemají na pozemních komunikacích co dělat. Ale pokud je díl v souladu s technickými požadavky, jsou různé úpravy řešitelné a není důvod motoristům zbytečně komplikovat život,“ vysvětluje mluvčí Neřold.

Obecně platí, že technické kontroly jsou od loňského ledna přísnější. Snímky odhalí vše. Pokud například technik označí zrezivělý blatník jako závadu, která není vážná, ale kontrolující policista je jiného názoru, pak může mít příslušná stanice problém, protože situaci neposoudila správně.

„Technici STK se zjednodušeně řečeno chrání více než v minulosti, a proto se zdá, že STK zpřísnily. Potíže s tím nemáme, ovšem je třeba si uvědomit, že obavy z fotek jsou věc podružná, kontrolujeme i stav podvozku nebo brzdy,“ dodává Michal Cuc z Profesní komory STK.

  • 12Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz