Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Malé a střední firmy budou více investovat do reklamy, zvláště na internetu

Média

  11:00
PRAHA - Zlomový rok a návrat k růstu. Tak bude vypadat letošní rok z pohledu vývoje reklamních výdajů. Dva roky investice do reklamy po rekordním růstu klesaly, nyní přichází konečně oživení. Čeká se růst až o pět procent.
Nakupování po internetu, ilustrační foto

Nakupování po internetu, ilustrační foto foto: Shutterstock

Vývoj v Česku ale přichází se zpožděním za ostatními zeměmi. "Všude ve světě již došlo k obratu ve druhé polovině loňského roku. U nás ho očekáváme až letos," říká Jan Poláček, ředitel výzkumu společnosti ZenithOptimedia.

Podle něj by růst reklamních výdajů mohl letos dosáhnout až čtyř procent. V ostatních zemích regionu střední a východní Evropy přitom bude růst dvojnásobný. Česko totiž patřilo mezi země s největším propadem a návrat k růstu nejde zatím tak rychle. Podle Kateřiny Hrubešové ze Sdružení pro internetovou reklamu je ovšem nyní jasné, že tuzemský reklamní trh již oživuje. "Situace je ale velmi turbulentní, a je tedy velmi složité odhadnout, jak se bude letošní rok vyvíjet," říká Hrubešová.

Osud reklamy závisí na ekonomické situaci spotřebitelů
Jestli se nakonec investice do reklamy skutečně odrazí ode dna a o kolik, bude záviset na tom, jak se zlepší ekonomická situace spotřebitelů. "Předpokládám, že letošní rok bude zlomový a po delší době dojde k oživení. Souvisí to ale s tím, jestli už lidé nabydou pocit bezpečí a začnou více utrácet," vysvětluje Roman Němec, ředitel agentury Ideas Advertising.

Deset největších zadavatelů reklamy
(v milionech Kč)

Procter & Gamble Czech Republic:  208,1
Henkel ČR: 147,9
Vodafone Czech Republic: 114,5
Lidl Česká republika: 79,9
T-Mobile Czech Republic: 79,8
Nestlé Česko: 78,9
ĽOréal Česká republika: 75,4
Coty Česká republika: 70,2
Karlovarské miner. vody: 66,2
Unilever ČR: 64,1

Kolik reklamy nakonec v českých médiích bude k vidění, tak závisí na řadě faktorů, které zatím nejsou jednoznačné. "Pozitivní vliv na podnikovou sféru bude mít zlepšená hospodářská situace Německa, naopak negativně bude působit efekt snížení disponibilních příjmů obyvatel z důvodu úsporných opatření vlády, rizikovým faktorem je celková kondice EU a potažmo celé světové ekonomiky, zejména USA a Číny," říká Jan Matějka, ředitel společnosti Médea Research.

Ačkoli většina odborníků čeká růst reklamních investic, nebude se to týkat všech médií. "Dojde k navýšení výdajů na reklamu v televizi a na internetu, ten bude mít určitě nejsilnější nárůst. Rostl dokonce navzdory celkovému propadu i v loňském roce o 20 procent a tento trend bude pokračovat dál," říká David Lhota z mediální agentury GroupM s tím, že naopak v tištěných médiích objem reklamy poklesne.

Velký potenciál se skrývá v sociálních sítích
Zástupci reklamních agentur se shodují, že velký potenciál pro letošní rok spočívá v sociálních sítích, které zatím především tuzemské firmy příliš nevyužívají. "Určitě v letošním roce posílí reklama na sociálních sítích, má svoji roli," míní Pavel Brabec, prezident Asociace český reklamních agentur a marketingové komunikace.
Facebook a jeho zakladatel Mark Elliot Zuckerberg.

Firmy si uvědomují, že například přes Facebook mohou oslovit za málo peněz hodně spotřebitelů. "Touha zadavatelů po nových formátech je stále větší.

Nové cesty vyžadují větší kreativitu
Hledají alternativní cesty, jak jak být co nejefektivnější s co nejnižšími náklady. Výhoda je, že je to dostupné menším a středním zadavatelům," říká Němec. Nové cesty ale kladou ještě větší důraz na kreativitu než dosud. Podle Hrubešové je přitom velmi důležité, aby zadavatel uměl nová média dobře uchopit. V opačném případě může reklamou docílit nechtěných nebo žádných výsledků.

Největší zadavatelé reklamy se navzdory očekávání reklamních agentur nechystají letos výrazně navyšovat své výdaje do inzerce. "Objem investovaných peněz bude stejný jako v loňském roce," potvrzuje Martina Janebová ze společnosti Unilever. To uvádí i zástupce další velké společnosti, který chtěl zůstat v utajení.