Verze kupé řady 1 se vyznačuje klasickou konstrukční školou BMW. Má vpředu nad přední nápravou podélně uložený řadový šestiválec a pohon zadních kol. Výrobce se snažil o optimální vyvážení hmotnosti vozu mezi nápravami, což je typická vlastnost pro většinu současných BMW.
Na kupé řady 1 je skvěle vidět vývoj, který automobilový průmysl absolvoval během posledního čtvrtstoletí. Tento automobil se v současnosti řadí mezi auta nižší střední třídy a přitom svými vnějšími rozměry i velikostí interiéru přibližně odpovídá řadě 3 z osmdesátých let - tedy typickému vozu střední třídy. Přestože před zmiňovanými 25 roky takto velký automobil posloužil jako rodinný vůz, z dnešního pohledu je velikost interiéru spíše menší. Přesto ale automobil potěší pohodlím zadních sedadel (mají příjemně dlouhé sedáky), ale také velikostí zavazadlového prostoru.
Přístrojová deska i sedadla řidiče i spolujezdce účinně obejmou, a tak člověk zvyklý na rozměrné prosklení a vzdušnou atmosféru obvyklou třeba u vozů MPV, se bude možná cítit stísněněji. Ten, kdo ale holduje sportovněji laděným vozům, si bude připadat jako doma.
Sportovní styl
Testovaný vůz s označením 135i Coupé měl pod kapotou zážehový řadový šestiválec s výkonem 306 koní. Motor je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, které dodávají spektru nízkých a středních otáček nebývalou razanci. Právě enormní točivý moment 400 N.m, který vrcholí mezi 1300 až 5000 otáčkami je tou hlavní silou, která určuje jízdní projev celého vozu.
Při jízdě se vám často stane, že stisknete plynový pedál a auto začne velmi dravě zrychlovat. S přesvědčením, že máte zařazenou trojku se chystáte řadit výše. V tom okamžiku ale zjistíte, že jste už měli zařazenou pětku.
Když jedete řekněme 60 km/h, můžete mít bez nejmenších protestů zařazené všechny rychlosti od dvojky až po šestku. Rozdíl ve zrychlení mezi trojkou a pětkou či čtyřkou a šestkou je přitom subjektivně velmi malý.
Právě plochý průběh křivky točivého momentu umožňuje i méně zkušeným řidičům, aby se k nabízenému potenciálu motoru dostali možná až příliš snadno. Paradoxně může právě tato bezproblémová dostupnost výkonu poněkud omezit potěšení při opravdu dravém stylu jízdy.
Navigation | |||
Koncepce: dvoudveřové kupé 2+2 s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol, rozměry 4360x1748x1423 mm, rozvor 2660 mm, provozní hmotnost 1560 kg, zavazadlový prostor 370 l Motor zážehový řadový šestiválec, 2x turbo, 2979 cm3 Výkon 225 kW (306 k)/5800 min-1 Toč. moment 400 N.m mezi 1300 a 5000 min-1 Převodovka 6M Zrychlení 0-100 km/h 5,3 s Nej. rychlost 250 km/h Komb. spotřeba 9,2 l/100 km Cena: 987 000 Kč (při kurzu 24,5 Kč za euro) Klady: síla motoru, jízdní vlastnosti a dynamika, cena (vzhledem k výkonu), zajímavý design Zápory: uvnitř spíše stísněnější, rychlost reakcí motoru, absence samosvorného diferenciálu |
|||
Každodenní sporťák
Jízdní vlastnosti jsou tradičně na vysoké úrovni. Je až překvapivé, jak mistrně si zadní kola poradí se značným točivým momentem. Tvrdší odpružení a 18palcové dojezdové pneumatiky s tvrdšími bočnicemi znepříjemňují jízdu na špatných silnicích. V zatáčkách s krátkými těsně za sebou naskládanými nerovnostmi má automobil tendence odskakovat. Na hladkých vozovkách je však situace zcela jiná. Automobil se velmi přesně ovládá a dokáže nabídnout spoustu jízdního potěšení.
BMW 135i Coupé se často přirovnává k ryze sportovnímu typu M3. V okamžicích opravdu rychlé jízdy se ale ukazuje, že 135i chybí nejen mechanicky samosvorný diferenciál, ale také rychlejší reakce motoru. A to i přesto, že použitý šestiválec má proti mnoha jiným turbomotorům velmi rychlý nárůst výkonu.
Za 300 koní dobrá cena
Když bychom se na BMW řady 1 kupé podívali čistě z pohledu užitných vlastností, zdála by se cena, která se díky silné koruně snížila pod jeden milion korun, jako značná. Vždyť za tyto peníze je možné koupit mnohem více prostoru a mnohdy také výbavy.
Když se ale podíváme na segment vozů s výkonem kolem tří stovek koní, zjistíme, že kupátko řady 1 má jako jedno z mála aut čtveřici sedadel a solidní prostor pro náklad. Zároveň se jedná o jediné auto, které se s daným potenciálem motoru dostává pod hranici jednoho milionu korun. I přes jeho obdivuhodnou dynamiku a agilní chování jde ale o vůz, s nímž můžete bez obtíží jezdit každý den třeba do práce bez újmy na komfortu a praktičnosti.
KONKURENCE Alfa GT je velikostně podobně pojatým vozem. Není ale |