16. ledna 2012 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Maličká panda je žádaná mezi prcky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Fiat Panda. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Fiat Panda. | foto: ve spolupráci s Autoweb.cz
PRAHA Trh automobilových trpaslíků zaznamenal v loňském roce pokles a to jak v oblasti nových, tak ojetých aut. Motoristé začali dávat přednost větším vozům, jež se v mnohých případech staly cenově dostupnější.

Zejména na poli ojetin byl tento trend opravdu znát. Druhá generace Fiatu Panda patří mezi nejmenší automobily na trhu. V rámci třídy jde o žádanou ojetinu. V základním provedení ale nenadchne.

Není pravda, že by se nejmenší auta vůbec neprodávala. Stále mají své kupce a to především mezi řidičkami. Těm se Fiat Panda druhé generace nezřídka líbí, což jej řadí k vyhledávanějším vozům v rámci třídy.

Není přitom důležité, jaký agregát vůz pohání. Rozhodující je, zda má daný automobil posilovač řízení. Bez něj si hledá kupce déle. To přesně odpovídá cílové skupině zákazníků. Ženy jízdní vlastnosti tolik neřeší, a tak absenci předního příčného stabilizátoru u základní motorizace ani nepostřehnou. Řadě mužů by ale podvozek na úrovni Škody Favorit vadil.


Rozdíl v jízdních vlastnostech u automobilu bez a s příčným stabilizátorem je totiž značný. Rozdíl najdete také mezi vozy s manuální a robotizovanou převodovkou, která je příšerně líná. Výsledkem je pomalé řazení s citelnými rázy. Manuál rozhodně představuje lepší volbu i z důvodu spolehlivosti.

S motorizací si není třeba dělat vrásky, všechny nabízené pohonné jednotky mají dostatek sil. Po městě pracují úsporně, mimo něj ale může být spotřeba vyšší než u konkurentů. Automobil této třídy si ale většina motoristů pořizuje na kratší vzdálenosti a především pro jízdy po městě. Zde se vůz cítí nejlépe.

Nejčastěji narazíte na základní motor 1.1/40 kW nebo o 4 kW silnější dvanáctistovku (později nahrazena jednotkou stejného objemu, ale s výkonem 51 kW. Turbodiesel 1.3 JTD/51 či 55 kW je výjimkou. Vzhledem k velikosti vozu a vydařeným zážehovým motorům o něm prakticky nemá cenu uvažovat.

K TÉMATU:


V nabídce se objevil i agregát 1.4 16V/74 kW montovaný od roku 2006 do sportovně laděné Pandy 100 HP. Společnost mu dělá šestistupňová manuální převodovka. S malým autem tato jednotka řádně cvičí, ale často se s ní nesetkáte.

Naprostou výjimkou je provedení na zemní plyn pod označením 1.2 Natural Power. I zde najdeme jednotku o výkonu 44 kW. Dvanáctistovku dovozce nabízí také v úpravě na LPG, takže i s touto variantou se lze setkat. Kdo zatouží po verzi s pohonem všech kol, musí si vybrat mezi motory 1.2/44 kW a 1.3 JTD. Avšak turbodiesel nepotkáte tak často jako zážehovou dvanáctistovku.

Výhodou Fiatu Panda je dobrá prostornost, avšak s přimhouřením oka v případě umístění řadicí páky. Ta je na „výběžku“ palubní desky, tedy blíže k ruce řidiče, než kdyby byla umístěna u podlahy. To je chvályhodné, ale právě středová část palubní desky, v níž je řadicí páka uložena, může některým řidičům vadit. Omezuje totiž prostor pro koleno pravé nohy.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz



A jaká je situace na zadních sedadlech? Vzhledem ke třídě vozu velice dobrá! Nakonec ani zavazadelník není na městské mini špatný. Běžně nabídne objem 206 litrů, verze na plyn přepraví o 16 litrů méně.

K výhodám Pandy patří dostatek ojetin na trhu a především pak jejich cenová dostupnost. Nejstarší automobily se prodávají přibližně za 60 000 korun, ale už za 85 000 Kč lze sehnat jen tři roky starý vůz. Pro informaci uveďme, že nejlevnější nový Fiat Panda přijde na 174 900 Kč. Po třech letech je cena vozu tedy poloviční.

Při výběru automobilu si dejte pozor na korozi, jež postihuje celý výfukový systém. Střední díl výfuku přitom lze sehnat v druhovýrobě za 1450 korun, koncový tlumič přijde na 1420 Kč a k tomu je třeba připočítat přibližně hodinu práce servisu, případně novou spojku nebo gumové zavěšení výfuku – dle stavu původního. U vozidel se stabilizátorem se objevují vůle v jeho táhlech.

PŘEČTĚTE SI:


Turbodiesely může trápit zvýšená spotřeba oleje, zážehové motory jsou spolehlivější a jimi vybavené vozy o něco levnější,“ radí s výběrem motorizace Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.

Setkat se můžete také s nefunkčním centrálním zamykáním. Prověřte i elektrické stahování oken a posilovač řízení, je-li jím vůz vybaven. „Výjimkou nejsou nadměrně opotřebené zadní tlumiče pérování, pokud je vozidlo vybaveno klimatizací, nezapomeňte ji vyzkoušet. Nebývají s ní problémy, ale rozhodně si pozornost zaslouží,“ zakončuje výčet nejčastějších závad zástupce Auto Diskont.

K výhodám Pandy patří dostatek ojetin na trhu a především pak jejich cenová dostupnost. Nejstarší automobily se prodávají přibližně za 60 000 korun, ale už za 85 000 Kč lze sehnat jen tři roky starý vůz. Pro informaci uveďme, že nejlevnější nový Fiat Panda přijde na 174 900 Kč. Po třech letech je cena vozu tedy poloviční.



Při výběru automobilu si dejte pozor na korozi, jež postihuje celý výfukový systém. Střední díl výfuku přitom lze sehnat v druhovýrobě za 1450 korun, koncový tlumič přijde na 1420 Kč a k tomu je třeba připočítat přibližně hodinu práce servisu, případně novou spojku nebo gumové zavěšení výfuku – dle stavu původního. U vozidel se stabilizátorem se objevují vůle v jeho táhlech.

Turbodiesely může trápit zvýšená spotřeba oleje, zážehové motory jsou spolehlivější a jimi vybavené vozy o něco levnější,“ radí s výběrem motorizace Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.

Setkat se můžete také s nefunkčním centrálním zamykáním. Prověřte i elektrické stahování oken a posilovač řízení, je-li jím vůz vybaven. „Výjimkou nejsou nadměrně opotřebené zadní tlumiče pérování, pokud je vozidlo vybaveno klimatizací, nezapomeňte ji vyzkoušet. Nebývají s ní problémy, ale rozhodně si pozornost zaslouží,“ zakončuje výčet nejčastějších závad zástupce Auto Diskont.

HODNOCENÍ

  • RADOSTI:  Dobrá ovladatelnost vozů s posilovačem řízení, solidní prostornost, existuje ve verzi 4x4.
  • STAROSTI: Základní motorizace bez předního příčného stabilizátoru, středový panel s řadicí pákou řadě motoristů překáží, těžké řízení verzí bez posilovače.
ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.