Ta sdružuje restaurační zařízení a podniky, která nabízejí piva z malých i středních pivovarů a zaměřují se na pivní osvětu. K asociaci, kam dosud patřilo šest pražských podniků a jeden plzeňský, dnes přibyla i znojemská Pivnice U šneka.
"Je to běh na strašně dlouhou trať," řekl k osvětě o malých pivovarech Stehlíček. Podle něj je nicméně situace mnohem lepší než před šesti nebo sedmi lety.
"Tehdy neměli lidé ani hospodští zájem zkoušet nová, neznámá piva. Ve finále mi dnes už ale třeba i klasiští vyznavači "plzně" řeknou, že už si ji dlouho v hospodě nedali, protože pijou jiné značky," dodal.
Trend sice přeje novým zážitkům, podle něj ale rozhodně zatím nejde říct, že pití piv od malých pivovarů je v Česku masovým jevem.
P.I.V. funguje již skoro rok
Aliance P.I.V. existuje od loňského dubna a snaží se dělat osvětu a nabírat nové členy v celé republice. Její členové, například pražský podnik Zlý časy nebo První Pivní Tramway, si vzájemně vyměňují kontakty a každý měsíc "zasvětí" jinému malému nebo střednímu pivovaru, jehož piva nabízejí v široké nabídce zákazníkům.
Podle Stehlíčka to nyní vypadá tak, že podniky většinou čepují nějaká piva, většinou známé značky, na stálo, a méně známá takzvaně "na přítoči". Jejich nabídku pak mohou podniky obměňovat.
Podle serveru pivovary.info v Česku funguje přes 100 pivovarů včetně minipivovarů.