16. dubna 2010 18:04 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

'Máme problém, nejdou motory'.
Popílek straší dopravce od roku 1982

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Piloti - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Piloti - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
PRAHA Dámy a pánové, mluví kapitán. Máme malý problém. Všechny čtyři motory se zastavily. Tuto zprávu slyšeli cestující letu z Londýna do australského Perthu 24. června 1982 nad Indonésií. Už před tím viděli kolem motorů kouř, který pak zaplavil kabinu. Podivné přitom bylo, že přístroje nesignalizovaly žádný oheň na palubě a ani radar neukazoval nějaký mrak.

Letadlo začalo klesat. Přístroje se "zbláznily". Později kapitán klesání ještě úmyslně zrychlil, protože z letadla unikl kyslík.

Posádka i cestující sice mohli použít kyslíkové masky, ale první důstojník utrhl přívodní hadičku k masce a hrozilo, že zemře.
Později se podařilo nahodit jeden motor a nakonec i zbylé tři. Letadlo šlo na nouzové přistání v indonéské Jakartě.

Objevil se ale další problém. Přední sklo pilotní kabiny bylo tak poškrábané, že piloti přistávali naslepo. Nakonec úspěšně a pasažéři se jakoby zázrakem zachránili.

Podivné úkazy způsobil popel z výbuchu indonéské sopky Galunggung. Popel tvoří směs drobných tvrdých částeček minerálů, která obrousila čelní sklo, a jeho třením o letadlo vznikaly výboje statické elektřiny.

Navíc roztavený popel v motorech vytvořil mazlavou hmotu a ucpal je. Když letadlo kleslo, motory se ochladily a připečená hmota se odrolila.

Od té doby se posádky letadel učí rozpoznávat příznaky sopečného mraku a ví, že mají vypnout motory a klesnout. Původně se problémy s motory řešily tím, že se přidal tah. To ale vede při střetnutí s vulkanickým popílkem ke katastrofě.

V prosinci roku 1989 vlétl stroj společnosti KLM při své cestě z Amsterdamu nad Aljaškou do sopečného mraku. Šlo o mrak z výbuchu sopky Mount Redoubt a nebyl k rozeznání od normálního mraku. Piloti se pokusili přidat rychlost a z mraku vyletět, ale všechny čtyři motory přestaly fungovat. Posádce se po chvíli podařilo dva motory nahodit a i přes značné poškození navigačních systémů a elektroniky nouzově přistát na letišti v Anchorage.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na Lidovky.cz