Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Mamutí projekty developerů: v Praze vyrostou nové čtvrtě za miliardy

Ekonomika

  12:21
PRAHA - Zhruba 143 miliard korun chtějí soukromé firmy investovat do výstavby Prahy v příštích dvaceti letech. Mají vzniknout nové městské čtvrti, administrativní centra i bytové areály. Řadu záměrů ale komplikují byrokratické procedury, protesty občanských sdružení a realitní krize.

Projekt Rohan City foto: Sekyra Group

Developerem, který má „obšancované“ největší rozvojové plochy, je jednoznačně Sekyra Group. Plánuje rozvoj a výstavbu hned několika nových městských čtvrtí. Realizace některých z nich už se rýsuje, u jiných je to otázka budoucnosti.

Projekt, který je nejblíže zahájení, je revitalizace Rohanského ostrova, kde má vyrůst nová obytná čtvrť. Sekyra veřejnou soutěž hlavního města na proměnu 23hektarového území vyhrál už před několika lety.

Rozvojové zóny prahy - klikněte pro zvětšení

Podle smlouvy o realizaci projektu, podepsané bývalým vedením magistrátu v roce 2010, má na Rohanském ostrově vzniknout do roku 2031 na tři desítky budov za zhruba 14 miliard korun. V tendru nabídl Sekyra v čele Konsorcia Rohan za pronájem a následný odkup parcel 1,68 miliardy korun.

Původně se mělo začít stavět už v roce 2011, pak se termín kvůli tahanicím s magistrátem o územní plán posunul na rok 2013. „Myslíme si, že letos se ještě nezačne stavět, spíše příští rok. Teď se pracuje na vydání územního rozhodnutí,“ řekl LN Luděk Sekyra.

V první etapě projektu mají podle plánů vzniknout dvě administrativní budovy a šest bytových domů.

ČTĚTE TAKÉ:

Další projekt, který se po letech plánování a sporů posunul kupředu, je nová městská čtvrť v místě smíchovského nákladového nádraží. Městská rada tento týden posvětila změnu územního plánu 50hektarového území.

„Železniční sklady a část kolejišť nahradí v horizontu deseti až dvaceti let kancelářské, obchodní i bytové domy,“ řekl ve středu náměstek primátora Tomáš Hudeček. Změnu musí ještě schválit zastupitelé.

Materiál v úterý prošel radou i přes nesouhlas odborné komise, které se mimo jiné nelíbil plán na výstavbu blokových domů. Poukázala také na nutnost vyřešit problematiku železniční, automobilové a městské hromadné dopravy.

Rozvojové zóny prahy - klikněte pro zvětšení

V souvislosti s tím se diskutuje i o přeplněnosti Barrandovského mostu a zvažované výstavbě dalšího mostu, který by oběma břehům Vltavy od dopravy ulehčil. Sekyra Group je majitelem velké části pozemků v lokalitě Smíchova.

Na svůj projekt Smíchov City by firma chtěla v polovině příštího roku získat první územní rozhodnutí, v roce 2015 se začne stavět. Předpokládané náklady se pohybují kolem 15 miliard korun.

Co s historickým nádražím?

Na dohodě s radnicí závisí i Sekyrův další obří projekt, přeměna Nákladového nádraží Žižkov. Magistrát změnu územního plánu na více než 33hektarovém území teprve připravuje.

Hlavním kamenem úrazu jsou tahanice o historickou budovu nádraží. Ministerstvo kultury ji už třikrát prohlásilo kulturní památkou, České dráhy, které jsou majitelem a které uzavřely s developerem pakt, se pokaždé odvolaly.

Investor na místě plánoval vystavět novou čtvrť až pro 15 000 obyvatel.
I poté se ale památkáři shodli, že hlavní budova je mimořádně kvalitním příkladem funkcionalistické stavby.

Pokud bude budova nákladového nádraží Žižkov kulturní památkou, bude její nezbytná rekonstrukce a sanace pozemků stát minimálně pět až osm miliard korun.

Poslední odvolání se momentálně řeší. Statut kulturní památky snižuje cenu lukrativní parcely a zvyšuje náklady na opravu památky. Opravit areál jako kulturní památku by mohlo stát až dvě miliardy korun. Nejjednodušší pro Sekyru by proto bylo ji zbourat.

„Nejsme zásadně proti zachování budovy, ale jde nám o to, aby byla umožněná konverze objektu na nějaké smysluplné využití. Například obchodní nebo administrativní plochy,“ dodal Sekyra.

Spory se vedly i o dopravní napojení. Pokud by se prodloužila Olšanská ulice, budova nádraží by překážela. Na to už má developer řešení. „Doprava by nebyla vedená po ose Olšanské ulice, ale po jižní a severní ose nádraží,“ říká Sekyra.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...