8. května 2015 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Manažer, který rozetne O2: Telefon
nově připojí dva různí technici

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Šéf O2 Tomáš Budník | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf O2 Tomáš Budník | foto:  Petr Kozlík, MAFRA
PRAHA Už příští měsíc přijedou novou telefonní linku instalovat dva technici namísto jednoho, jak je tomu dnes. Podle šéfa O2 Tomáše Budníka ale povede rozdělení operátora na dvě části hlavně k vyšší efektivitě.

LN: Jaký je pocit vést společnost, na jejíž valnou hromadu přijdou lidé s nabitou zbraní, jak se stalo minulý týden O2? Nevypovídá to něco o vztahu k menšinovým akcionářům?

V první řadě to vypovídá o české kultuře. Je jasně vidět rozdíl mezi profesionálním investorem a tím, kdo k akciím přišel v kuponové privatizaci, nerozumí tomu a myslí si, že je to cenný papír, který generuje zisk a neztrácí hodnotu. Lidé, kteří investují na kapitálových trzích, chápou, že kurzy mají určité pohyby. Ve vedení firmy jsme zodpovědní za fungování společnosti a její výsledky, nemáme žádný vliv na to, jak mezi sebou akcionáři obchodují. 

Po rozdělení bude polovina provozního zisku EBITDA vodštěpené firmě Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) a polovina v O2, přičemž znalec určil, že hodnota jedné půlky je zhruba 150 korun na akcii. Je tedy divné, že druhá půlka je teď na burze za 50 korun. Je to pouze můj osobní názor, ale akcie se mi zdá podhodnocená. Náladu vyvolává nejistota, poplašné zprávy a drby.

MANAŽER S MEČEM

  • Kancelář v osmém patře sídla O2 se od příchodu PPF změnila. Současný šéf Tomáš Budník (45) má zjevně zálibu v japonské kultuře – kromě zenové zahrady leží vedle stolu i pravý samurajský meč. 
  • Dle jeho slov třetí a nejvyšší úrovně, která přesekne člověka vedví. 
  • Budník přišel do O2 loni v červenci a jeho nejviditelnějším výsledkem je rozdělení na dvě firmy
  • Manažer, jenž vedl třeba U:fon a dlouhodobě pracuje pro skupinu Petra Kellnera, zůstává v čele mobilního operátora.

LN: Jsou všechny vaše kroky ve prospěch i těch nejmenších akcionářů?

Jsem přesvědčen, že ano. Drtivá většina menšinových akcionářů hlasovala proti rozdělení, a mají tak stále možnost volby. Firmu rozdělujeme, aby lépe fungovala, podobně jako když máte dva domy na jiném konci města a podnikáte s nimi společně. Na každý máte polovinu času, a když je rozdělíte, každý tým se může soustředit na to, co dělá. Například do infrastruktury se investuje na deset a více let, operátora ale typicky jen na dva roky. Navíc, když máte neutrální infrastrukturu, mohou ji ostatní hráči používat bez obav z nějakého znevýhodňování, vyplatí se jim to a rychleji se zaplatí investice do ní. To, co děláme, mohou kopírovat operátoři po celém světě.

LN: Plánuje se stažení z burzy?

O2 a jeho struktura se nijak nemění. Jestli je nějaký plán na stažení z burzy, tak o něm nevím.

LN: Jak velký náraz bude dělení pro O2, když přijdete o infrastrukturu a odejde řada lidí?

Prvního června k žádnému procitnutí nedojde. Divizi infrastruktura a velkoobchod jsme vyčlenili už k prvnímu lednu, samozřejmě se některá oddělení zdvojují, ale to jsou jednotky lidí, kteří byli nebo ještě budou přijati. Kde vznikají drobné komplikace, je změna procesů, od června začneme fungovat třeba přes jiné objednávkové systémy.

LN: Bude to podobně jako v Británii, kde se dělil BT a telefon tam jezdí instalovat dva lidé?

Šéf O2 Tomáš Budník.

Ano. Původně jsme mysleli, že bude jezdit jen jeden člověk, protože když technik CETIN na patě domu instaluje zásuvku, bylo by logické, aby rovnou nainstaloval i krabičku od O2. Na druhou stranu to ale popírá logiku dvou nezávislých společností. Člověk z CETIN instaluje přípojku a toho ani neuvidíte. Ale my jako O2 instalujeme službu zákazníkovi a to může zahrnovat i další věci, třeba zesílení signálu wi-fi.

LN: BT čtyři roky složitě ladil soužití obou částí. V O2 už každý přesně ví, jak bude příští měsíc fungovat?

Máme sadu dokumentů a smluv a harmonogram jejich přípravy. Procházíme teď všechny a vyjasňujeme nejasnosti a dolaďujeme postupy. Jsme sami překvapeni, jak „kultura čínské zdi“ začala sama fungovat už před dvěmaměsíci, kdy zaměstnanci začali chápat, že pracují v jedné nebo druhé firmě. Musíme spíš krotit vášně. Už teď se jedna i druhá strana snaží vyjednat nejlepší podmínky a fungují komerčně.

ČTĚTE TAKÉ:

LN: Nebojíte se, že konkurenti začnou CETIN zahlcovat? Jste připraveni, že vás odmítnou?

Už se to děje. Diskutujeme s CETIN detaily některých smluv a oni říkají „tohle máme ve smlouvě třeba s T-Mobilem, takže to tam bude zrovna tak a nebudete mít žádné výjimky“. Větší problém byl vysvětlit to našim obchodníkům, protože ti byli samozřejmě zvyklí, že jim technici vychází vstříc, ale teď už to nepůjde. Když se také dnes třeba dohadujeme, kam postavíme optickou síť, jedno oddělení to zanalyzuje a řekne „bude to stát tolik a tolik a bude to tehdy a tehdy“ a druhé na to naváže prodejní aktivity. Nově v rámci čtvrtletních předpovědí řekneme „máme zájem o tyhle lokality“ a oni nám dají informaci „tyhle lokality plánujeme“, stejně jako ostatním na trhu.

LN: Nebudete ale více omezeni tím, že nebudete moci postavit síť tam, kde chcete?

To jsou dvě věci. Snažíme se, aby firmy byly nezávislé, s vlastním managementem a nekoordinovaly aktivity. Jedině tak dokážeme, že jsou opravdu nezávislé. Když někde nebude CETIN, ale někdo jiný, O2 nemá problém objednat si infrastrukturu od něj. Pokud bude mít třeba lokální poskytovatel otevřenou síť, takzvaný open-access, nemáme problém jít za ním.

LN: Jedním z důvodů dělení byly i miliardové žaloby, které ale zůstanou vám. Bude se na nich CETIN podílet?

Všechny tři žaloby Volného, Českých radiokomunikací a Vodafonu napadaly takzvané vytěsňování marží u ADSL, tedy že jsme maloobchodními cenami byli příliš blízko u těch velkoobchodních. My si to nemyslíme, ale rozdělením bude vše stoprocentně transparentní a o to jednodušeji budeme dokazovat svoji nevinu. CETIN se ale musel zavázat, že v případě nějakého postihu se bude podílet na vyrovnání.

LN: Promění se financování O2?

Je to skutečně jiný příběh. Na infrastrukturu se dají půjčovat delší peníze, klidně na 10 až 15 let. O2 zůstanou licence, což je obrovská hodnota, a další majetek jako ústředny nebo IT systémy. Banky půjčují také podle toho, jak jste zadluženi vůči provoznímu zisku EBITDA. Standard v našem odvětví je dvojapůlnásobek, a jelikož dnes máme dluh 7 miliard, naše kapacita půjčit si se stále zdaleka nevyčerpala.

LN: Zvažujete nějaké akvizice nebo naopak vstup partnera?

Vidíme cíle u nás i na Slovensku, některé ale přejdou k CETIN. Třeba ČD Telematika je dobrý příklad, na čem může do budoucna pracovat. My se díváme, kde může být přidaná hodnota pro zákazníky, jako cloud nebo obsah. Není to typická oblast pro operátora, ale O2 už by tak nemělo být vnímáno, a dokonce bych ani nechtěl říkat, že je operátor. Chceme z O2 udělat společnost, která dokáže obsluhovat zákazníky s jakoukoliv potřebou. Budeme vycházet z komunikačních a IT služeb, ale přidávat produkty, které se propojují. Třeba pojišťování nebo zabezpečení domácnosti. Namísto o minutách a esemeskách se budeme bavit o tom, kolik u nás zákazníci mají služeb a celkově utrácejí.

LN: Neutopí se ale v tom moři aktivit telekomunikační byznys?

Říká se „ševče, drž se svého kopyta“ a nás dalších několik let bude živit to, co děláme jako operátor. Fixní a mobilní služby a v obojím hlavně data. Naším hlavním cílem je efektivita. Spoustu nedostatků máme v rychlém odbavení zákazníka, aby měl jen jednu fakturu. Jako příklad jednoduchosti nám slouží Apple a interně si říkáme, jestli je to i u nás tak jednoduché a intuitivní. Důležité změny probíhají pod povrchem, třeba z dvou tisíc produktů v korporátní části firmy je redukujeme na 30.

LN: Změníte vztah k zákazníkům, když jste jim nedávno první změnili smlouvy k horšímu?

Je to jiné pro spotřebitele a pro firemní zákazníky. Říkáme tomu švédský stůl – máme standardní nabídku, a pokud se něco změní, probíhá diskuse, jestli to znamená, že smlouva končí, nebo ne. Když máte účet v bance a ta změní třeba druh poplatku, také vás to nepřiměje změnit banku. Je to diskuse na pomezí občanského zákoníku a zákona o elektronických komunikacích a budeme se snažit férově komunikovat důležité změny. Ale chceme mít určitou flexibilitu, pokud změníme třeba cenu volání do Ázerbájdžánu.

LN: Vyplatí se vám při současném počtu zákazníků O2 TV vysílací práva na fotbal?

Kupují se na tři roky a myslím, že se nám vyplatí už letos. Naší ambicí je mít přípojek mnohem více než dnešních 180 tisíc. Jestli existuje nějaký unikátní obsah, tak je to sport, dají se na něj koupit exkluzivní práva. Myslíme si, že sporty jsou a budou důvod, proč si lidé budou kupovat placenou televizi. Máme 800 tisíc zákazníků na ADSL, takže je velký potenciál nabídnout jim televizi.

LN: Plánujete další kanál s jiným obsahem než sport?

To nevylučuji, ale chceme to dělat postupně. Nejprve spustíme vlastní sportovní vysílání, včetně moderátorů a debat. Pak se můžeme bavit o tom, co dál. Určitě ale nebudeme kopírovat zavedené věci, které má třeba Seznam. Spíš diskutujeme o tom, jestli kanály, které jsou zatím jen v internetovém světě, nechtějí přes naší platformu proniknout i mimo něj na velké obrazovky. Jednáme přitom se všemi hráči.

LN: Přemýšlíte, že byste O2 TV v mobilech vyňali z limitu dat?

To bychom pokoušeli síťovou neutralitu.

LN: Plánujete třeba tarif odstupňovaný podle rychlosti?

Rozhodli jsme se, že to nechceme, a neomezujeme rychlost internetu, ale množství dat. Máme v síti zatím jen 10 procent zařízení s LTE a chceme zákazníkům ukázat možnosti rychlého internetu.

LN: Budete budovat novou značku, až vyprší licence na O2?

Značku O2 máme na čtyři roky, s další opcí až do roku 2022 a zatím počítáme, že ji využijeme.

Ondřej Vyhnanovský, Jan Klesla
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?