25. dubna 2012 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Máte dieselový motor?
Podívejte se, co mu škodí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Dieselový motor | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dieselový motor | foto: Autoweb.cz
Lámete si hlavu nad tím, proč váš dieselový motor nevydržel a proč jste museli tak brzy absolvovat příliš složitý a drahý servis? Možná je to vaše chyba.

Neustále slýcháme o technických potížích majitelů aut s dieselovými motory, které potkala nečekaná závada po relativně malém kilometrovém nájezdu. Co ale tyto problémy způsobuje? Je to snad mizerná kvalita zpracování moderních aut? Obáváme se, že je chyba především v samotných uživatelích a jejich způsobu jízdy a používání vozidla. Podívejme se proto podrobněji na to, jak lidé s diesely jezdí a co jim nejvíce škodí.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Lidé totiž začali auta brát jako spotřební zboží a často k němu přistupují jako k teniskám - koupíte za pár kaček a pak je používáte, dokud se nerozpadnou. Jenže auto je poměrně složitý stroj, který vyžaduje i nějakou péči, i když to není veterán se sytičem a startováním klikou. A právě složitost moderního auta, od kterého chceme velké výkony a malou spotřebu, způsobuje neopatrným uživatelům problémy.

Ohřívání a chlazení
Musíte si uvědomit, že moderní dieselový motor si složitostí nijak nezadá třeba s motorem v závodním autě. Zakázníci chtějí malý objem a nízkou spotřebu, ale také velký výkon a hlavně točivý moment. S tím je ale spojeno obrovské namáhání pohyblivých (i nepohyblivých) součástí motoru, takže udržovat vznětový agregát ve správné provozní teplotě je nutnost (samozřejmě tohle platí o všech typech motorů, ale u dieselů zvláště).

Výrobci ale věci moc nepomáhají tím, že do aut přestali montovat teploměry - jak chladící kapaliny, tak hlavně oleje. A právě teplota oleje je pro provoz motoru nejdůežitější. Například novější vozy s motory TDI z koncernu VW mají v palubním počítači i teploměr oleje a na něm můžete krásně vidět, jak se olej ohřívá mnohem pomaleji než voda. Při tom správně zahřátý olej má teplotu aspoň 70°C. Jenže takové teploty dosáhne až po asi 15 minutách jízdy, zatímco voda je "horká" po pár kilometrech.

ČTĚTE TAKÉ:

Pokud tedy dáváte za uši studenému motoru, nadměrně namáháte všechny jeho součásti v době, kdy se nedostatečně promazává. Tím zvyšujete opotřebení pohyblivých částí a nerovnoměrně ho zahříváte, takže vás může předčasně potkat prasknutí hlavy motoru a hlavně se vytvářejí větší provozní vůle.

Neopatrní řidiči dieselů také neumí motor správně "dochladit". Ne všechna auta mají turbodmychadla, které dnes najdete prakticky ve všech moderních dieselech, chlazena. Častou chybou je, že řidič letí dvě hodiny v kuse 150 km/h po dálnici a pak rychle odbočí k pumpě, kde dupne na brzdy a ihned vypne motor. Znovu tedy opakujeme: před zastávkou jeďte volněji, zpomalujte plynule a nechte motor po zastavení aspoň půl minuty běžet na volnoběh!

Servis a výměna oleje
Šetřiví Češi zapomínají, jak moc důležitý je pro auto olej. Kupují to nejlacinější, přetahují doporučené servisní intervaly ne o stovky, ale o tisíce kilometrů a vůbec na údržbě auta šetří, kde se dá - i na nesprávných místech, tedy na motoru. Ačkoli výrobci udávají, že pro vaše auto platí dvouleté servisní intervaly nebo třeba 30 000 km, zkušenost praví, že je to hodně i na auto, se kterým jezdí velmi opatrný majitel. A tím více, čím je auto starší a má na kvalitu (a specifikaci) oleje větší nároky.

Motorový olej - ilustrační foto.

I kvalitní oleje s prodlouženou životností toho mají po jednom roce nebo 20 000 km skutečně dost a nikdy včasnou výměnou nic nezkazíte. Také je nutné vzít v potaz způsob, jakým dieselové auto používáte. Pokud jezdíte krátké trasy, na kterých se motor ani pořádně neohřeje, často měníte zatížení anebo jezdíte stylem "dieselové sportovnosti" neustále s plynem na podlaze, vězte, že tak olej v autě nevydrží déle než 10 000 km. Pak začne jeho schopnost poskytovat kvalitní a spolehlivé mazání rychle klesat.

Chiptuning
Dnes vám program pro řídící jednotku vašeho tédéíčka napíše kdejaký Lojza z horní dolní (několik desítek koní za pár tisíc je lákavá nabídka, že?). Smysl zvyšování výkonu už tak dost vyšponovaného moderního agregátu je na samostatnou kapitolu. Vždyť dieselové třináctistovky už mají klidně i sto koní, za což by se nemusel stydět ani slušný dvoulitr. Ale vy si hlavně uvědomte, že váš motor má například 130 koní a 300 Nm proto, že na to byl postaven.

O třeba třicet koní a hlavně 150 Nm víc je pro něj doslova šok. Bez další úpravy vnitřností, jako jsou písty, ojnice, kliková hřídel a ventily, se takový tuning neobejde. A samozřejmě je potřeba upravit i spojku, setrvačník, převodovku, diferenciál... Není lepší (a levnější) si rovnou koupit auto s větším a výkonnějším motorem? Chiptuning, zejména u malých a často namáhaných motorů, je zárukou rychlé cesty do pekel (do servisu).

Diesel nepatří do města (ani na závody)
Hodně majitelů dieselů ale udělalo už tu zásadní chybu, že si prostě koupili diesel. Neuvědomili si, že pro jejich způsob používání se diesel vůbec nehodí a problémy si způsobují už jen stylem jízdy. Dieselový motor je konstruován jako pracovní - je pro něj ideální, aby běžel v určitém úzkém spektru otáček dlouhou dobu při konstantním částečném zatížení. Netahejte sem teď dieselový speciál pro Le Mans od Audi, ten nemá s motorem ve vaší Octavii TDI společného vůbec nic.

Diesely patří na dálnice a rovné silnice, do města si kupte atmosférický benzínový motor. Když už s dieselem jezdíte skoro pořád jen po městě, dopřejte mu časté výměny oleje (aspoň jednou za 10 000 km nebo za rok) a nestůjte mu na krku. Dieselový motor rozhodně není určený k "závodění". Jistě, občasnou rychlou jízdu vydrží, ale ne pořád. Pokud svůj dieselový motor zatěžujete častým využíváním výkonu a studenými starty, určitě se vám vyplatí koupit aditivum do oleje, které pomáhá snížit tření.

Palivo
Plno lidí si škodí nejen používáním levného oleje špatné specifikace a zanedbáváním servisu, ale také tankováním "levného" nekvalitního paliva. To, že současná nafta s příměsí biosložky je zlo, je věc jiná a se stížnostmi se obracejte na svého poslance, kterého jste si zvolili. Vy můžete udělat jen to, že budete tankovat kvalitní naftu a najdete si na trhu aditiva, která pomohou udržet v dobré kondici palivový systém vašeho auta. A v době, kdy se do nafty přimíchává kdeco, to vážně pomůže - i třeba v mrazech.

ve spolupráci s Autoweb.cz, Lidovky.cz
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz