10. srpna 2017 17:24 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Mazda má nový motor, kombinuje benzínový i dieselový. Upřednostní ho před elektromobily

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Prezident automobilky Mazda Masamichi Koga hovoří na konferenci v Tokyu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prezident automobilky Mazda Masamichi Koga hovoří na konferenci v Tokyu. | foto: Reuters

TOKIO  Mazda představila projekt revolučního benzinového motoru Skyactive-X. Nový druh motoru bude sice spalovat benzin, ale palivovou směs zažehne vysoký tlak a teplota jako u dieselových motorů. Za nízkých teplot a otáček využije k zažehnutí svíčky, které běžný naftový motor nemá, ale nový tip si je ponechá. Údajně o 30 procent účinnější technologii začne Mazda do aut montovat v roce 2019.

Projekt prvního komerčního sériového využití benzinového kompresního zapalování kontrolované zapalovací svíčkou (SPCCI - Spark Controlled Compression Ignition) na světě představila japonská automobilka Mazda.

Laicky řečeno kombinuje nový benzinový motor technologie spalovacího i vznětového motoru, informuje autoforum.cz. Skyactive-X tedy bude vlastně obojetný motor, který vznítí benzín teplotou vzniklou stlačením, jako to dělají diselový motor s naftou. Klasické naftové motory ale mají problém při nízkých teplotách a otáčkách. Nový kombinovaný motor si v takových situacích ‚vypomůže‘ klasickými benzínovými svíčkami.

Zážehový verus vznětový motor

U zážehového spalovacího motoru je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka. Tím se liší od vznětového motoru, dieselového motoru, kde dochází k samovznícení vstříknutého paliva samotnou teplotou stlačeného vzduchu.

U zážehového motoru se jako palivo v drtivé většině používá benzín.

„Vývoj ideálního motoru s vnitřním spalováním považujeme za nezbytný a zásadní. A i když elektrifikace je nezbytná, tento motor by měl přijít první“ řekl ředitel výzkumu a vývoje Mazdy Kijoši Fudžiwara.

Technologie (SPCCI) je prestižní záležitostí Mazdy, a proto nové motory nebude dodávat ostatním automobilkám. Nový motor SKYACTIV-X má být o 20 až 30 procent účinnější než stávající SKYACTIV-G. Do automobilů se začne montovat v roce 2019.

V době závodů ve vývoji elektromobilů Mazda udělala krok stranou. Stane se první automobilkou, která uvede do sériové výroby technologii, na níž už celá desetiletí pracuje řada jejích konkurentů včetně General Motors Co a Daimler AG.


V pátek Mazda spolu s Toyotou oznámily, že společně vybudují v USA továrnu za 1,6 miliardy dolarů a že budou spolupracovat na vývoji elektrických vozidel. Mazda plánuje, že s elektromobily přijde na trh rovněž v roce 2019. Vozy s autonomním řízením pak hodlá představit v roce 2025.

V pátek Mazda spolu s Toyotou oznámily, že společně vybudují v USA továrnu za...


Na tokijské konferenci 8. srpna představuje prezident společnosti Mazda Masamichi Kogai dlouhodobé technologické vize automobilky.

msz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!