Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Metro bez řidiče v celé Praze? Možné to je, říká zástupce Siemensu

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Metro musí nejen dobře a bezpečně fungovat, ale i dobře vypadat. I proto už pražský dopravní podnik s firmou Siemens – která se stará o linku C – řeší, jak zatraktivnit vlaky, které se pomalu dostávají do poloviny své životnosti.

Stanice metra linky C Prosek. foto:  František Vlček, MAFRA

Soupravy nazvané M1 vyrobené Siemensem jezdí na nejstarší pražské lince metra od roku 2000 a životnost mají nastavenou na 30 let. Už nyní ale technici a designéři vymýšlejí, jak proměnit jejich interiér. Nyní se zkouší nové sedačky a LED osvětlení – testovací vozy s těmito novinkami by měly vyrazit už v listopadu letošního roku.

„Vlak najede určitý počet kilometrů a v polovině jeho životnosti, po patnácti letech, nastává nejvyšší stupeň revize. Souprava se odstrojuje, jdeme poměrně hodně do hloubky,“ popisuje v rozhovoru pro Lidovky.cz šéf divize Mobility společnosti Siemens Roman Kokšal.

Lidovky.cz: Co tedy nyní vozy na lince mezi Letňany a Háji přesně čeká?
Techniku samotnou vyměnit nemůžeme. Upravíme ji do stavu, aby byl vlak připravený na dalších patnáct let provozu. Podvozky, motory či software se zkontrolují, případně opraví a jedeme dál. Ruku v ruce s velkou revizí ale musíme myslet i na cestujícího.

Pražané si v metru poprvé sednou na plast. Stárnoucí vlaky čekají velké změny

Lidovky.cz: Co si pod tím představit?
Vlaky stárnou a zhruba za dva roky se dostanou do poloviny své životnosti. Do té doby se musí dopravní podnik rozhodnout, co přesně bude dál. Soupravy M1 byly v době svého vzniku, okolo roku 2000, velmi moderní. Ale technika běží dál, potřebujeme natáhnout pero v budíku a dát vozu další dávku modernosti. Aby si lidé neříkali: já už mám čtvrté auto a tady jezdí pořád stejné metro. Obměna interiéru je důležitá kvůli zvýšení atraktivity hromadné dopravy – měli bychom lidem zkrátka nabídnout vlak, který se jim bude líbit.

Lidovky.cz: Nejviditelnějším prvkem, který nyní zkoušíte, jsou nové sedačky. Jak jste daleko s výběrem?
Máme zvoleného dodavatele, s nímž budeme spolupracovat. Jeho jméno ale prozradit nemůžu. V tuto chvíli máme vybraný materiál: sedačky budou plastové. S dodavatelem jednáme o tom, v jakém časovém horizontu sedačky nasadit a otestovat. Kdybych vám je měl trochu přiblížit: jsou podobné těm, které jsou umisťovány do modernizovaných pražských tramvají 14T.

Roman Kokšal vede v Česku divizi Mobility společnosti Siemens.

Lidovky.cz: Jak budete nově upravené metro testovat?
Sedačkami se vybaví jeden vůz soupravy. Pravděpodobně od listopadu budeme testovat nejen to, jak se budou lidem líbit, ale také jak fungují. Aby si třeba někdo nestěžoval, že podkluzují.

Lidovky.cz: Jaká je šance, že celá linka C postupně přejde na plastové sedačky (nyní jsou polstrované – pozn. red.)?
Pokud se osvědčí, tak se dopravní podnik po testovacím provozu, který potrvá zhruba půl roku, může rozhodnout, zda tento typ sedaček bude chtít pro celou flotilu.

NEJSTARŠÍ LINKA

  • Linka C je nejstarší trasa pražského metra. V prvním úseku mezi Sokolovskou (dnes Florenc) a Kačerovem začaly první soupravy jezdit v roce 1974.
  • Nyní má červeně označené „céčko“ 20 stanic. Naposledy otevřenými zastávkami jsou Prosek, Střížkov a Letňany. K jejich zprovoznění došlo v roce 2008.
  • Mezi konečnými stanicemi Letňany a Háje urazí vlaky vzdálenost delší než 22 kilometrů. Pokud nemají zpoždění, trvá jim to 36 minut.
  • Přepravní kapacita linky je ve špičce 26 900 cestujících za hodinu, mimo ni o více než polovinu méně.
  • Největší vzdálenost je mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy – 2,7 kilometru.

Lidovky.cz: Budou kromě sedaček a nových LED svítidel ještě další viditelné změny ve vozech metra?
Revizi vnímáme komplexně, řada věcí je k diskusi. Jednou z těch, které nejvíce stárnou, jsou informační systémy. Když se podíváte na moderní vozy metra ve světě, tak většinou ukazují cestujícím informace na LCD displejích. Nemusí je obíhat člověk a přelepovat nějaké papíry. Informační systémy zřejmě budou jedním z témat, o nichž budeme s kolegy z dopravního podniku hovořit.

Lidovky.cz: Soupravy na céčku měly před několika lety problémy s praskáním podvozků. Jak to s nimi vypadá?
Tahle věc je v tuhle chvíli vyřešená. Samozřejmě jsme udělali celou řadu opatření a vše sledujeme při průběžných kontrolách, aby se nemohlo nic stát.

Lidovky.cz: K připravované lince D, která bude s vlaky bez řidiče, jste dopravnímu podniku poskytovali určité poradenství, je to tak?
Jako firma, která má velkou zkušenost v oblasti automatických vlaků, pro své zákazníky děláme různé prezentace, pokud o ně mají zájem. Každý výrobce má svoji nabídkovou činnost a marketing.

Lidovky.cz: Kvůli pomalému výkupu pozemků bude mít nová trasa možná až tříleté zpoždění. Může to něco změnit na schválené strategii?
V poslední dekádě nevznikl v Evropě i ve světě podstatě žádný projekt, který by v sobě neměl možnost automatického vedení metra. Ať už jde o Budapešť, Rijád nebo Sofii. V bulharské metropoli sice pořád strojvůdci budou, ale mají možnost přejít na automatický provoz. Čím budou roky přibývat, tím bude metro bez strojvedoucího stále větší samozřejmostí.

Současná podoba vozů M1 jezdící na lince C.
Stanice metra linky C Prosek.

Lidovky.cz: Nemůže se stát, že v době dokončení metra D už bude navrhovaná technologie zastaralá? V případě tříletého zpoždění je aktuální termín zprovoznění linky až v roce 2025.
Skoky v technologiích samozřejmě jsou, ale není to tak, že by došlo k nějakému natolik diametrálnímu, že by projekt převrátil naruby. Některé technologie, přístupy, informační systémy každým rokem zastarávají, posouvají se dál. Ale důležité obrysy projektu zůstanou.

Lidovky.cz: Klíčový je tedy stále rozdíl řidič – bez řidiče, ne?
Nejvyšší náklady jsou na to metro „vykopat“. Rozdíl v ceně za pořízení této modernější technologie už v rámci objemu investice nejsou tak zásadní. Díky němu můžu zmačknutím tlačítka – když někde skončí koncert nebo fotbalový zápas – přidat vlak a tím pádem operativně reagovat na počty cestujících. V případě metra s řidičem musíte do práce poslat třeba deset strojvedoucích navíc, kteří budou čekat, než zápas skončí. Vy ho navíc podle zákoníku práce nemůžete využít a zaplatit jen na dobu, kdy ho reálně potřebujete, ale minimálně na několik hodin.

V Praze byly tramvaje z ČKD na odpis, v Sofii září. Spokojenost, zní z Bulharska

Lidovky.cz: To se ale bavíme o výjimečných situacích. Platí to i o víkendech, kdy v některých časech jezdí metrem velké množství lidí, ale intervaly mezi vlaky zůstávají dlouhé?
Systém sleduje nejen tunel, ale i stanice. Když se do nich začnou valit lidé, tak začne reagovat. Jízdní řád by tak měl dynamicky reagovat díky vlakům, které jsou pro tyto účely připravené mimo stanovené časy. To by obecně mohlo přimět lidi, kteří na fotbal či koncert přijedou autem, aby příště raději vyrazili metrem. Tím sami ušetří a sníží se i dopad na životní prostředí ve městě.

Lidovky.cz: Až dopravní podnik v Praze vyhlásí soutěž na dodávku vlaků, předpokládám, že se o tuto zakázku budete chtít ucházet. Kdo by mohli být vaši největší konkurenti?
Pokud to vztáhneme na výrobce, kteří mají zkušenost s automatickým vedením vlaku, můžeme určitě zmínit Alstom či Bombardier. Pak jsou firmy, které dodávají třeba jen automatické vedení, například Thales.

Lidovky.cz: Neobjevily se tedy vzhledem k trendu i úvahy zavést metro bez řidiče i na dosavadních linkách v Praze?
Technicky to možné je, ale pokud bychom použili stávající vozidla, bylo by to velmi složité. Až skončí životnost vlaků typu M1, určitě se bude uvažovat o tom, jak dál. Součástí debat by ale logicky musel být celý bezpečností systém té dané linky, který by bylo nutné nastavit úplně jinak.

Anketa

Jaký typ sedačky v metru by se nejvíce líbil vám?

Dřevěný 406
Plastový 1015
Látkový 651
Koženkový 295
Je mi to jedno 123
Autor: