Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Metro čeká rozsáhlá rekonstrukce. Uzavře se Anděl, Palmovka i Karlovo náměstí

Ekonomika

  6:00aktualizováno  15:10
PRAHA - Stárnoucí stanice pražského metra čeká výrazná omlazovací kúra. Stavební úpravy se budou týkat minimálně sedmi stanic, mezi kterými je i vytížený Anděl či Karlovo náměstí. Cestující se tak budou muset smířit s rozsáhlými uzavírkami. Dopravní podnik hodlá rekonstrukce financovat hlavně z evropských dotací.

Voda z přívalového deště, který se s bouřkou přehnal vpodvečer nad Prahou, zaplavila vestibul stanice metra Můstek. foto: ČTK

Sotva v létě skončí uzavírka Národní třídy na lince metra B, plánuje pražský dopravní podnik další rozsáhlé opravy. Nejviditelnější proměnou projde stanice Opatov. Ta dostane nové osvětlení, izolaci stropu nad nástupištěm a nově také bezbariérový přístup.

Největší ranou pro pražské cestující bude ale roční uzavření stanice Muzeum na trase A plánované na konec příštího roku. „Musí být vyměněn krycí a nosný systém obkladů stanice, která byla částečně zasažena povodní v roce 2002,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Aby se předešlo chaosu, provoz na jedné koleji by měl být zachován.

Jak zjistil server Lidovky.cz, omezený provoz čeká i další stanice v centru Prahy. „Plánují se výměny eskalátorů ve stanicích Palmovka, Karlovo náměstí, Náměstí Republiky a Anděl, při kterých by mělo dojít vždy k uzavření pouze jednoho z vestibulů stanice. Proto bude zároveň provedena rekonstrukce osvětlení a stavební opravy dotčeného vestibulu,“ vysvětluje mluvčí.

V roce 2015 se budou opravovat také veřejné prostory a nástupiště stanic Pankrác, Dejvická, Jinonice a Skalka. „Na těchto stanicích bude především provedena rekonstrukce osvětlení a obkladů včetně jejich nosného systému a předpokládáme zde pouze částečná omezení pohybu cestujících vymezenými zábory,“ doplňuje Řehková. Veřejná zakázka na opravy stanic bude vypsána už příští rok.

PODÍVEJTE SE:

Po roce 2015 budou úplně uzavřeny na 6 až 10 měsíců také některé hlubinné stanice s jedinným vestibulem. První z nich – Invalidovna – přijde dokonce o svůj nadzemní vchod, protože na jeho místě vyroste kancelářský komplex Centrum Invalidovna investora Erste Group Immorent.

Podle dopravního podniku by nový vestibul financoval developer. „V důsledku navrhovaného projektu jsou nyní řešeny podrobné podmínky majetkoprávního vypořádání. Co se týče časového horizontu dotčení stanice, lze vycházet z předpokladu investora – tedy nejdříve na konci roku 2015,“ dodává Řehková. Supermarket na místě stanice by měl být zbořen.

Pražský dopravní podnik se loni propadl do ztráty 396 milionů a tíží ho také miliardové závazky z minulosti. Financování rozsáhlé modernizace tak má zajistit Operační program Doprava. O čerpání až 150 miliard z evropských fondů rozhoduje ministerstvo dopravy.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!