Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Konečně shoda o metru D. Na Pankráci a Nových Dvorech se začne kopat už příští rok

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Červen 2018 bude měsícem, kdy se začne kopat čtvrtá linka metra. Na termínu se shodli pražští politici i vedení dopravního podniku, který stavbu „déčka“ organizuje. Prvním kolem fyzických prací bude geologický průzkum a ražba dvou přístupových štol u stanic Nové Dvory a Pankrác.

Vizualizace stanice metra D - Nové Dvory. foto: Metroprojekt

Linku spojující Písnici s náměstím Míru čeká letos hlavně „papírování“. Nejprve výběr vhodného fázování stavby, následně příprava podkladů pro získání stavebního povolení. Na obou úkolech už pracují lidé z firmy Metroprojekt.

„Letos máme v plánu získat majetkoprávní zajištění tak, abychom mohli zažádat o stavební povolení podle varianty, která nám vyjde jako nejvhodnější ze studie. V roce 2018 – pravděpodobně v jeho druhé polovině – bychom začali se stavebními pracemi,“ řekl pro Lidovky.cz generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar.

Metro D v Krči už není ‚zakleté‘. Praha se dohodla s majiteli klíčových parcel

Ačkoliv studie Metroprojektu ještě není hotová, zdá se, že první úsek nové podzemní dráhy začne růst mezi budoucími zastávkami Pankrác (přestup na linku C - pozn. red.) a Novými Dvory.

„Stavba metra D začne geologickým průzkumem. Prověřují se varianty ražby přístupových štol do stanic Pankrác a Nové Dvory, každá v délce zhruba 500 metrů,“ prozradil Gillar.

Je velmi důležité, aby první práce v červnu příštího roku skutečně začaly. Pozdější start by mohl znamenat problém s čerpáním evropských miliard. Jejich příliv je navázaný na dokončení jednoho provozuschopného úseku v roce 2023.

Stanice metra D v Krči.
Stanice Krč v noci - vizualizace z léta 2016.

Pokud skutečně vznikne mezi Pankráci a Novými Dvory, dojde k důležitému spojení známé kancelářské oblasti s hustě obydlenými sídlišti Novodvorská, Lhotka a Libuš. „Mám připravený harmonogram, jak se k červnu 2018 dobrat. Na tomto termínu se s ředitelem dopravního podniku shodujeme, v té době by měly začít práce,“ potvrdil náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Metro D je však třeba „vybojovat“ na více frontách. Nová linka bude jezdit bez strojvůdce, a proto je nyní nutné připravit legislativu, která tuto formu vedení vlaku v Česku umožní.

METRO D

  • Čtvrtá linka metra povede z Náměstí Míru do Písnice.
  • Jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na Náměstí Míru.
  • Dohromady jde o deset nových stanic. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.
  • Předběžné náklady se pohybují kolem 50 miliard korun.

Další kapitolou, kterou nelze přeskočit, jsou výkupy pozemků pro budoucí stanice. Na ně má hlavní město k dispozici 800 milionů korun, ale vyjednávání s majiteli parcel jde ztuha. Proto si nechal dopravní podnik zjistit, že nutně potřebuje přibližně 120 pozemků z celkových asi sedmi stovek.

Ne všechny je ale nutné vykoupit. Některé lze dlouhodobě pronajmout, jinde stačí získat od majitele právo stavby nebo vyřešit věcné břemeno. Patrně nejproblematičtější situace panovala několik posledních let u zhruba dvou desítek pozemků před Thomayerovou nemocnicí v Krči.

V tomto případě, kdy soud zrušil změnu územního plánu, která umožňovala stavbu metra, už je na stole neformální dohoda mezi dříve znesvářenými stranami: majiteli parcel, dopravním podnikem a hlavním městem. Připravené memorandum bude řešit rada hlavního města v úterý 7. února.

Další zavřené stanice metra? Uvidíme podle situace, říká šéf DPP

Zjednodušeně řečeno nepůjde o peníze, ale o racionální řešení patové situace. Memorandum představuje závazek budoucí dohody všech stran. Úřady udělají vše proto, aby mohli restituenti pozemky komerčně využít pro developerský projekt. Majitelé na oplátku umožní dopravnímu podniku vybudovat výstupy z metra.

Na části problematických pozemků má vyrůst stanice Nemocnice Krč, odkud budou vlaky v jednom směru pokračovat k Novým Dvorům a dále na konečnou do Depa Písnice. V druhém směru zastaví na Nádraží Krč a pojedou dále k přestupnímu terminálu na Pankráci.

Soudní zrušení změny územního plánu zároveň jednoznačně neznamená, že by v Krči nebylo možné stavět. S metrem počítají takzvané zásady územního rozvoje, což je úřední nástroj nadřazený územnímu plánu.

Dopravní podnik zároveň předpokládá, že v případě stanic nemusí být nutně developerem. Počítá se zajištěním podzemní cesty, ale prostory na povrchu by mohly být komerčně zajímavé pro soukromníky, kteří by zajistili náležitosti spojené se stavbou a zodpovídali za provoz „nedopravní“ části areálu.

Pokud by se takový scénář uskutečnil, šlo by de facto o takzvaný PPP projekt, tedy dosud nepříliš rozšířené spojení soukromého kapitálu s veřejnou stavbou.

Autor: