8. října 2013 14:01, aktualizováno  15:52 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Metro D z Pankráce do Písnice vyjde na 25 miliard. Bez dotací z Evropy nebude

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Metro D - vizualizace stanice Písnice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Metro D - vizualizace stanice Písnice | foto: METROPROJEKT Praha a.s.
PRAHA První úsek trasy metra D povede z Pankráce do Písnice a vyjde na 24,69 miliardy korun. Jeho výstavbu schválili radní hlavního města. Zároveň projekt zařadili do takzvaného operačního programu doprava, ve kterém chce město získat na výstavbu peníze z evropských fondů. Trasa by měla být hotova do roku 2022.

V současné době jsou ve hře dvě varianty napojení trasy D na trasu C. Stanice Pankrác by byla buď přestupní, too znamená, že by byla vybudována nová samostatná stanice Pankrác - stejně jako je tomu u ostatních přestupních stanic.

Nebo by město vybudovalo odbočku z trasy C, kdy by soupravy z obou tras zastavovaly ve stávající stanici Pankrác. "To ještě rozhodnuto nebylo," řekl radní Jiří Pařízek (TOP 09) s tím, že definitivní rozhodnutí je možné očekávat v prvním čtvrtletí příštího roku.

Pražské metro - mapa současných a plánovaných linek

Při rozhodování, ke které variantě se město přikloní, vezme Praha ohled jednak na finanční náročnost projektu, pak podle Pařízka také sehraje svou roli i výše možných financí z Evropské unie. Varianta s přestupní stanicí je podle radního o čtyři miliardy korun dražší a je na samé hraně toho, kolik by mohla Praha z unie získat.

Primátor uvedl, že svou roli sehrají i budoucí provozní náklady vybudované trasy. "Například v Londýně vědí, že důležitější než výše samotné investice je částka za údržbu a provoz," řekl Tomáš Hudeček. To prý v Praze v minulosti neplatilo a na provozní náklady město příliš nebralo ohled.

Bez evropských peněz to nepůjde

Praha chce nyní připravit žádost o dotaci z evropských fondů. Podle Hudečka město nemá peníze na to, aby trasu D postavilo ze svého rozpočtu. "Uděláme vše pro to, aby stavbu spolufinancoval i stát. Bez evropských peněz nelze metro stavět a měl by se na tom podílet právě i stát," řekl Hudeček. Ve světě je podle něj financování ze strany státu zcela běžné.

Pokud by se Praha rozhodla pro variantu odbočení, pak ve stanici Pankrác by se střídaly vozy tras C a D, ve špičce by jezdily tak, že za dva vlaky trasy C by byla vložena souprava z trasy D. Večer a o víkendech by se pravidelně střídaly po jedné soupravě z každé trasy. "Tato varianta je již předpřipravena, odbočka je hotova, a znamená, že bychom nemuseli stavět novou stanici," řekl Pařízek.

V případě nové stanice by se musela vybudovat nejen nová stanice, ale také nový přejezd mezi oběma trasami.

Vizualizace stanice metra D - Nemocnice Krč

Nová trasa D by měla měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C.

Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude třeba v budoucnu opravit.

Základní údaje o pražském metru

  • Celková délka: 59,5 kilometru
  • Počet stanic: 57
  • Trasy: (Dejvická-Depo Hostivař) - 11,3 km; 13 stanic , B (Černý Most-Zličín) - 25,6 km; 24 stanic, C (Háje-Letňany) - 22,7 km; 20 stanic
  • První otevřený úsek: Kačerov-Florenc (trasa C, 6,6 km, devět stanic), 10. května 1974
  • Poslední otevřený úsek: Ládví - Letňany (trasa C, 4,6 km, tři stanice), 9. května 2008 Počet cestujících: 531 milionů/rok (2011)
  • Průměrná cestovní rychlost: 34,6 km/h
  • Prodloužení trasy A v úseku Dejvická - Nemocnice Motol by mělo být dokončeno v roce 2014; délka 6,1 km, čtyři stanice.
  • Praha původně plánovala prodloužit trasu A až na letiště v Ruzyni (přes stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště), ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.
  • Rada hlavního města Prahy dnes schválila záměr výstavby trasy metra I.D z Pankráce do Písnice v délce zhruba deset km.
  • Kromě úseku I.D od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácem.
Lidovky.cz, ČTK
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz