Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Metro jako seznamka? Pokus o odlákání pozornosti od zdražování

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Vypuštění mediálního balonku a pokus o odlákání pozornosti od škrtání spojů a zdražování – tak hodnotí plán pražského dopravního podniku na speciální vagony metra pro nezadané Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
Pražské metro (ilustrační foto)

Pražské metro (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

„Vytváření marketingových kampaní na podporu městské dopravy je potřeba, ale v případě vyhrazení celého jednoho vozu metra pro nezadané se téměř s jistotou nesetká s úspěchem,“ předpovídá dopravní expert Vyka.

Lidovky.cz: Pražský dopravní podnik přišel s myšlenkou, že poslední vagon metra by byl vyhrazený pro nezadané, aby se tak mohli lépe seznámit. Je to dobrý nápad?
Celkově tento projekt vnímám jako nepromyšlený. Dopravní podnik si zatím ještě ani neudělal mezi cestujícími průzkum, zda by tento nápad uvítali a proto jej lze chápat jako pokus se zviditelnit. Vypustit mediální balonek a odlákat pozornost od skutečných problémů městské dopravy v Praze, kdy se plánují další škrty spojů a zvýšení cen jízdného.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Má podle vás projekt šanci na úspěch?
Přestože nelze předjímat jak to dopadne a zda budou takové vozy vůbec zavedeny, tak předpokládám, že v případě realizace tohoto návrhu bude vytvořena nová překážka pro většinu cestujících, kteří jej budou vnímat jednoznačně negativně. Postavit tento návrh pouze na skutečnosti, že mladých lidí, kteří jsou „singles“ přibývá, je velice slabý argument. I nezadaní nemusí mít tendenci se seznamovat dnes a denně cestou do práce či školy. A proto je již předem téměř jisté, že vyhrazení 20 procent kapacity souprav metra se setká s kritikou veřejnosti.

Lidovky.cz: Dopravní podnik se v nové kampani snaží vylepšit obraz cestování v MHD. Seznamovací vagony by přitom mohly vzbudit zájem mezi mladými...
Jde to přece i jinak, v tomto plánu jednoznačně převažují nevýhody. Cestující, kteří dobíhají na poslední chvíli nastoupí do posledního vozu, ale protože souprava není průchozí, tak v případě, že nebudou chtít v seznamovacím voze, budou na další stanici přestupovat do dalších vozů, což bude prodlužovat čekací doby ve stanicích a zdržovat provoz. Ostatní vozy se budou přeplňovat. Navíc je v posledním voze prostor pro přepravu kol a cyklisté tak budou v seznamovacím voze cestovat nedobrovolně. Může také nastat situace, že budou ve voze téměř výhradně muži a ženy budou tento z působ seznamování z důvodů obav o svou bezpečnost ignorovat. Celý projekt se pak mine účinkem.

Anketa

Líbí se vám myšlenka speciálních vagonů metra pro nezadané?

Ano, je to neotřelý nápad. 62
Ne, přinese to jen problémy. 431
Nevím, je mi to jedno. 46

Lidovky.cz: Dopravním témata sledujete dlouhodobě, co podle vás pražské hromadné dopravě chybí?
Místo podobných projektů by cestující raději uvítali například bezdrátové připojení k internetu. WiFi síť, která by mohla plnit s pomocí vytvořeného chatu ve vozech metra podobou nabídku k seznámení – účel by to splnilo stejně a neobtěžovalo by to ostatní cestující. Ve vozidlech metra nejsou bezpečností kamery, a proto ve srovnání se západní Evropou odpovídá cesta v metru jízdu na divokém západě. Zvýšení počtu hlídek či ochranky v metru by tak nebyla od věci. Více místa pro přepravu kol a kočárků nebo  více spojů ve špičku, kdy jezdí soupravy přeplněné. Dlouholetým problémem jsou také bezbariérové přístupy do stanic metra.

Lidovky.cz: Funguje podobný princip v zahraničí, nebo se připravuje český unikát? Jaké nápady se ve světě osvědčily?
V některých zemích jsou vagony rozděleny pro muže a ženy, ale nevzpomínám si, že bych slyšel o čistě seznamovacích vozech. Ze zajímavých projektů mohu jmenovat například speciální jídelní tramvaj v Curychu, ve které můžete ochutnat tradiční švýcarské fondue. Slouží jako atrakce pro turisty a není součástí zajišťování běžné dopravní obslužnosti ve městě. To jeden ze způsobů, jak propagovat veřejnou dopravu ve městech.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!