Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Metrostav musí dostavět tunel Blanka do pěti měsíců, rozhodli arbitři

Ekonomika

  19:32aktualizováno  20:17
PRAHA - Pražský tunel Blanka má firma Metrostav dostavět do pěti měsíců. Naopak Praha má stavební společnosti zaplatit přes čtyři miliardy korun. Rozhodl o tom Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR. Sporné smlouvy mezi Prahou a Metrostavem jsou podle něj platné.

Kolem stavby tunelového komplexu se objevila řada spekulací. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Tomáš Hudeček na stranickém sněmu TOP 09.

Na dotaz ČTK to řekl primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Arbitráž tím ale nekončí. Metrostav totiž ve čtvrtek rozšířil žalobu proti Praze. Žádá proplacení další, údajně poslední části dluhu ve výši jedné miliardy korun. Další soudní líčení bude 4. června.

Testy a zkušební provoz

Pětiměsíční lhůta pro dostavu tunelu však nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a dispečinky a zda bude mít dopravní stavba za sebou i nezbytné testy a zkušební provoz.

"Rozhodnutí považuji za velký úspěch," řekl ČTK náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Stejně se vyjádřil i mluvčí Metrostavu František Polák. "Rozhodnutí soudu vítáme," uvedl. Stavaři jsou podle něj schopni na stavbu vrátit okamžitě po zaplacení dlužné částky. "Ve chvíli, kdy Praha pošle peníze, budeme schopni zaplatit subdodavatelům, což nám umožní obnovit práce," řekl Polák ČTK.

Arbitři rozhodli, že Praha musí stavební firmě zaplatit dlužných 2,7 miliardy korun a to do tří dnů od doručení písemného rozsudku. Dalších 1,34 miliardy za práce nutné k dostavění Blanky bude město proplácet postupně v průběhu stavby. Ke zbylému dluhu, mimo jiné za problematický Trojský most, se soud vyjádří v některém z dalších kol jednání.

Zabedněný tunel Blanka.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací.

Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měla původně stát zhruba o deset miliard méně a sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice ale tento termín zpochybňuje. Náklady na stavbu tunelu se postupně vyšplhaly až na zhruba 36 miliard korun.

Výběr událostí kolem výstavby tunelového komplexu Blanka

  • Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
  • Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů byl 22 miliard korun.
  • 26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie či sledování případného pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.
  • Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
  • 20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010.
  • 19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
  • Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
  • 12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
  • 11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
  • Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvedl, že se Blanka prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) a inflace (3,5 miliardy).
  • 9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014.
  • Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město zaplatí minimálně 36 miliard korun.
  • Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení Prahy z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
  • Prosinec 2012 - Radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému. Do léta 2013 Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
  • 17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
  • 20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté řekl, že smlouva s Metrostavem je podle města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednaly rada a zastupitelstvo.
  • 29. listopadu 2013 - Metrostav se s magistrátem nedohodl na řešení problémů spojených s výstavbou tunelu.
  • 5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát, požadoval proplacení 2,1 miliardy korun.
  • 7. prosince 2013 - Metrostav zastavil práce na stavbě tunelu.
  • 10. ledna 2014 - Začala arbitráž.
  • 24. ledna 2014 - Z předběžného verdiktu rozhodčího soudu vyplynulo, že smlouva na stavbu Blanky mezi Prahou a Metrostavem je platná. Soud uložil stavební firmě, aby obnovila práce.
  • 3. února 2014 - Bylo oznámeno, že firma IDS podala proti Praze žalobu o téměř 145 milionů korun. Město firmě dva roky neplatí za inženýrské činnosti.
  • 25. února 2014 - Detektivové Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality začali vyšetřovat zastavení stavby.
  • 27. února 2014 - Metrostav rozšířil žalobu proti Praze kvůli tunelu o více než 500 milionů korun. Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak činí 2,7 miliardy korun.
  • 18. března 2014 - Radní schválili dlouho odkládaný materiál nutný k vybudování a technologickému vybavení dočasných řídicích středisek pro provoz tunelu Blanka.
  • 27. března 2014 - Pražští zastupitelé schválili seznam prací za zhruba 1,34 miliardy korun nutných k dokončení Blanky.
  • 8. dubna 2014 - Praha a Metrostav se shodly na podkladech nutných k dokončení tunelu Blanka, které předloží soudu.
  • 17. dubna 2014 - Metrostav podruhé rozšířil žalobu, tentokrát o miliardu korun (mimo jiné za Trojský most). Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak dohromady činí 3,7 miliardy korun.
  • 18. dubna 2014 - Rozhodčí soud rozhodl o dostavbě tunelu. Metrostav musí stavbu dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil povinnost firmě zaplatit přes čtyři miliardy korun.
Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!