30. září 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Metrostav nesplnil výhrůžku. Blanku
budeme hlídat dál, slíbila firma

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Trasa dlouhá pět kilometrů bude otevřena od 9. do 15. hodiny. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trasa dlouhá pět kilometrů bude otevřena od 9. do 15. hodiny. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny
PRAHA Na začátku srpna poslali manažeři Metrostavu dopis Praze, v němž vedení města varovali, že po dokončení prací v tunelu Blanka stavbu opustí a přestanou ji hlídat. Minulý týden se ale zástupci obou stran dohodli, že ploty i ochranka Metrostavu zůstanou na místě. Jisté ale zatím není to, kdo bude nyní za stavbu platit pojištění.

Hlídání, větrání či osvětlování stavenišť Blanky budou dál zajišťovat lidé najatí firmou Metrostav. Přitom ještě dvěma měsíci reálně hrozilo, že rozeberou své ploty a nedokončené stavby se bude muset ujmout hlavní město.

Vedení Metrostavu před dvěma měsíci poslalo na magistrát ostrý dopis. Varovalo, že po předání stavební části v úterý 30. září už firma neponese další náklady na zabezpečení tunelu - a Praha bude muset miliony hradit sama. To už ale neplatí.

„Minulý týden jsme se s firmou dohodli, že hlídání a oplocení Blanky bude dál zajišťovat Metrostav podle stávající smlouvy. Dopis vznikl v době, kdy byla situace úplně odlišná, nyní není důvod, proč by kontrakt neměl platit,“ řekl Lidovkám.cz pražský radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09).

ČTĚTE TAKÉ:

Podle něj dohodu usnadnil verdikt rozhodčího soudu z minulého týdne. Smlouva Prahy a Metrostavu na projekt Blanka podle něj platí. A s ní i všechny povinnosti a platby z ní vyplývající – tedy i zajištění bezpečnosti stavby.

„Dopis, který jsme Praze v srpnu posílali, je překonaný. Nyní po výroku rozhodčího soudu víme, že smlouva s Prahou je platná a můžeme podle ní postupovat. Určitě to není tak, že bychom po 30. 9. zahodili krumpáče utekli ze staveniště. Na Blance máme ještě některé věci, které je nutné dodělat,“ popisuje mluvčí Metrostavu František Polák.

Jde o práce, o nichž musel rozhodnout zadavatel stavby – tedy zástupci Prahy – nebo je podmiňovaly práce další firmy, ČKD Praha DIZ. To je třeba případ položení podlah v garážích, kde je nejprve nutné dodělat technologickou část.

Kdo zaplatí pojištění?

I lidem z ČKD bude nyní Metrostav do jarního otevření komplexu zajišťovat zázemí.

Kolik ovšem zabezpečení stavby podle stávající smlouvy měsíčně stojí, nedokázali na dotaz Lidovek.cz zodpovědět zástupci Metrostavu ani Prahy. Podle dřívějších odhadů vyjde na miliony korun.

Vozidla byla plná zraněných a zkrvavených lidí, řidiče osobního auta museli záchranáři ze zdemolovaného auta vyprostit pomocí speciální techniky. Řidiči autobusu nebylo po čelním nárazu pomoci.
Při simulované nehodě dvou osobních aut začalo v tunelu hořet a u hořících aut havaroval autobus plný cestujících. Záchranáři při cvičení z vraků vyprostili pět vážně zraněných a jednoho mrtvého, dalších třicet lidí utrpělo lehká zranění.
Nehoda se stala ve 13:00 nedaleko výjezdu na Letnou. Do několika minut na místo dorazily jednotky hasičů, záchranářů a policejních vyšetřovatelů.
Srážku dvou osobních automobilů a havárii autobusu městské hromadné dopravy řešilo cvičení složek Integrovaného záchranného systému a orgánů krizového řízení Hlavního města Prahy, které se konalo 25. září v pražském tunelu Blanka.

Větší zátěží – v řádech desítek milionů korun – je ale pojištění stavby.

„Od 30. 9. bude dílo pojištěno po dobu dvanácti měsíců jen pro případ vzniku škody v průběhu odstraňování závad v záruční době,“ stojí ve zmiňovaném dopise ze začátku srpna, který Metrostav adresoval hlavnímu městu.

DĚNÍ KOLEM TUNELU

  • Metrostav přerušil 7. prosince 2013 práce, protože mu magistrát dlužil přes 2,1 miliardy. Praha poté řekla, že smlouva je od začátku neplatná, nikdy ji totiž neprojednala rada a zastupitelstvo.

  • Arbitráž začala 10. ledna 2014

  • Rozhodčí soud v dubnu rozhodl, že Metrostav musí své práce dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil zaplatit stavbařům přes čtyři miliardy korun.

  • Metrostav na konci dubna obnovil práce na tunelu.

  • Arbitrážní soud 24. září spor definitivně ukončil. 24. září 2014 rozhodl, že Praha musí zaplatit miliardu korun, kterou Metrostavu dlužila.

  • Největší část sumy připadala na Trojský most, jehož cena tak bude 1,3 miliardy korun.

Dosud toto pojištění platil Metrostav, bylo součástí jeho ceny. Kdo ho bude platit od října do jara, ale zatím jasné není. Obě strany o pojištění a jeho podmínkách vyjednávají.

„Je to otevřená záležitost, musíme si s Prahou říct, jak to bude dál. Určitě budeme chtít po pojišťovně nižší pojistku, protože stavební práce jsou hotové,“ říká k věci mluvčí Metrostavu František Polák.

A radní Jiří Nouza přikyvuje. „Pokud vím, řeší se to.“

  • 0Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.