Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Mezi rejdaři sílí strach z ozáření japonských lodí

Ekonomika

  22:32
TOKIO/PRAHA - Mezinárodní lodní společnosti se obávají kontaminované vody, která omývá břehy Japonska. Podle sobotního prohlášení japonské vlády byly vyšší hodnoty radioaktivity naměřeny už téměř 40 kilometrů jižně od elektrárny, což je mnohem dále, než se očekávalo.

Torpédoborec Kurama v čele japonského loďstva foto: Reuters

Oficiální japonské zdroje potvrdily, že únik způsobuje trhlina v jímce poblíž druhého reaktoru fukušimské elektrárny, ale víkendové snahy zalít prasklinu betonem selhaly. Energetická společnost Tepco se nyní bude snažit díru opravit pomocí polymerních látek.

Námořní kontejnerová doprava (ilustrační foto)

Než se ale Japoncům podaří důsledky jaderné havárie zlikvidovat, budou růst obavy z kontaminace radioaktivními látkami i v zemích od Japonska značně vzdálených. "Riziko z ozáření je pro vlastníky lodí skutečně něco nového. Nikdo nechce riskovat, a proto se snažíme se před radiací ochránit," řekl Eric Lewenhaupt, generální manažer singapurské dopravní společnosti.

Čtěte také:


Lodě připlouvající z Japonska procházejí kontrolou
Na vzniklou situaci reagují také zahraniční vlády. Některé země začaly podnikat kroky k ochraně proti radiaci i na vlastním území. Různé státní organizace zabývající se jadernou bezpečností monitorují jednak lodě připlouvající z Japonska, jiné zase své vlastní lodě, které se k japonským břehům v posledních třech týdnech přiblížily na více než 30 kilometrů.

Výjimkou není ani Čína, do které dosud mířila pětina veškerého japonského vývozu. Celé týmy čínských inspektorů zkoumají veškeré lodě i zásilky, které připlouvají z Japonska nebo se k jeho břehům v době od 11. března přiblížily. Zatím první loď, kterou označily za kontaminovanou, již poslaly zpět do Japonska.

Námořní kontejnerová doprava (ilustrační foto)

Náhodnými testy lodí chce zjišťovat přítomnost radioaktivních látek i Indonésie, ačkoli její úřad pro bezpečnost zatím neví, jak testy vyhodnotit a co považovat za nebezpečně vysoké hodnoty. Naproti tomu v Malajsii již systém ochrany před radioaktivní kontaminací vypracovali, ale žádnou kontaminovanou loď nezjistili.

Rejdařské lodě se Japonsku vyhýbají
Obavy z radiace rostou i v Evropě. Jeden z největších světových přístavů Rotterdam zavedl testy na detekci radioaktivních látek již v roce 2001 a s únikem radioaktivních látek do oceánu po japonském neštěstí se zvýšil počet týmů, které intenzivně zkoumají lodě i náklady z Japonska.

Před kontaminací radioaktivními látkami se chrání i rejdařské společnosti. Mnoho zahraničních lodí se snaží japonským břehům vyhnout, obzvlášť pak přístavům v zasažené severovýchodní části země. Německá společnost HapagLloyd jako první zastavila veškeré plavby nejen do zasažené oblasti, ale také do Tokia či Jokohamy, ačkoli jsou tyto dva přístavy od jaderné elektrárny Fukušima vzdálené více než 300 kilometrů.

Podobná omezení stanovil i největší dánský dopravce. Společnost Maersk Line, která patří k největším světovým rejdařským společnostem, také sama najala agenturu, která zkoumá radiaci jejích kontejnerů nakládaných v Tokiu a Jokohamě.

Na situaci zareagovaly také aerolinky
Mezinárodní dopravní společnosti, které se obávají kontaminace svých lodí, začaly také zvyšovat sazby za připlutí do japonských přístavů a do smluv také přidaly klauzuli, podle které se mohou posádky rozhodnout kvůli nebezpečí z radiace odklonit od trasy.

Svou dopravní kapacitu do Japonska omezily také letecké společnosti, které tím reagují na velký pokles poptávky po letech do země vycházejícího slunce. Omezením dopravy a zvyšováním dopravních nákladů ale utrpí převážně japonská ekonomika, která se snaží po ničivé katastrofě opět nabrat ztracené tempo.