Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Miliardové turnikety v metru jsou opět ve hře

Ekonomika

  14:43
Pražský dopravní podnik oprašuje miliardový projekt na zavedení turniketů v metru. Přepracovaný záměr chce vedení podniku předložit na podzim městu, Informoval o tom ředitel podniku Martin Dvořák.

Hradčanská. foto: ČTK

Záměrem se bude 1. září zabývat výbor pro dopravu pražského zastupitelstva. Podnik o turniketech uvažuje už několik let, původní projekt měl stát asi 3,5 miliardy korun.

Původní projekt byl drahý
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vyhlásil v říjnu 2009 výběrové řízení na zhotovitele turniketů. Tendr byl ale kvůli nedostatku peněz loni pozastaven. Záměr se stal také předmětem předvolební kampaně před loňskými komunálními volbami, proti turniketům vznikla i petice, kterou zorganizovalo sdružení Pražané a Pražanky za MHD.

Jak bude systém fungovat?

Původní projekt na vybudování turniketů počítal nejen s turnikety v metru, ale také s přizpůsobením povrchové dopravy. Turnikety by měly být u vchodů do stanic i u východů a výtahů. Byly by průchozí z obou stran, směr průchodu by bylo možné měnit. Projekt počítal s dvoukřídlými prosklenými turnikety vysokými 170 centimetrů a širokými 60 centimetrů, případně 90 či 100 centimetrů pro cestující na vozíku a kočárky.

Podnik se přesto chce k projektu vrátit, původní projekt přepracovává tak, aby náklady na zavedení turniketů nebyly tak vysoké. "Jsem stále velkým zastáncem turniketů. Pracujeme na novém projektu, který chci vedení města prezentovat na podzim," uvedl ředitel DPP Dvořák.

"Záměrem se budeme zabývat na prvním jednání výboru pro dopravu po prázdninách," řekl předseda výboru Petr Hána (ODS). Výbor se podle něj sejde 1. září. "Uvidíme, projekt možná zůstane spát dál," dodal Hána.

Metla na černé pasažéry
Podle mluvčí DPP Ilony Vysoudilové si podnik od zavedení slibuje snížení počtu černých pasažérů. "Měsíčně je revizory přistiženo asi 18.000 až 20.000 cestujících bez platného jízdního dokladu," řekla Vysoudilová.

Podle mluvčí mají turnikety pozitivní přínos nejen v ekonomické oblasti, ale také v oblasti bezpečnosti cestujících a jsou v souladu s trendy v hromadné dopravě.

Peníze se vrátí za pět let
Podle zprávy, kterou DPP předložil před časem magistrátu, by se peníze vložené do turniketů mohly vrátit za pět let od jejich spuštění. Snížil by se prý počet černých pasažérů a díky tomu by se zvýšily výnosy z jízdného.

Někteří opoziční zastupitelé ale tyto propočty zpochybňovali. Bývalá zastupitelka hlavního města Petra Kolínská (SZ) tvrdila, že projekt vycházel z nereálných údajů o návratnosti vložených peněz.

Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

Autoři: ,