28. srpna 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Místo šesti tisíc odškodného za zpožděný
let dostal svačinu. Jak se bránit?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Zpoždění letu - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zpoždění letu - ilustrační foto | foto: Shutterstock
PRAHA Za zpožděný let po Evropě můžete získat od svého dopravce náhradu až 15 tisíc korun. Máte na to právo podle evropské legislativy. Tedy teoreticky. Pokud se však cestující dostatečně hlasitě neozve, může jej dopravce odbýt třeba jen bagetou. Způsobů, jak hájit svá práva, je přitom několik.

Koncem července se jedenapadesátiletý Ladislav K. s manželkou a přáteli vraceli z dovolené na západě USA do Prahy. Let s finským dopravcem Finnair měl plánovaný přestup v Helsinkách, prodleva mezi lety přitom trvala pouhou hodinu.

„V New Yorku jsme šli na odlet podle plánu, ale hodinu jsme stáli ve frontě letadel u odletové dráhy. Kvůli tomu jsme v Helsinkách přistáli, když už letadlo do Prahy bylo na startu,“ líčí čtenář serveru Lidovky.cz. Na přepážce dostala česká výprava nové letenky a malé občerstvení. Další let do Prahy totiž letěl až za více než šest hodin.

Práva cestujících

Jak dlouhé musí být zpoždění, aby vznikl nárok na odškodnění?

  • dvě hodiny nebo více v případě letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů
  • tři hodiny nebo více v případě všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů
  • čtyři hodiny nebo více v případě všech ostatních letů

Dopravce je povinen poskytnout občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. Pokud je nezbytný pobyt přes noc, je dopravce povinen poskytnout ubytování a přepravu do a z místa ubytování. Dopravce je dále povinen zdarma nabídnout uskutečnění 2 telefonních hovorů, popř. zaslání dvou zpráv faxem či elektronickou poštou.

Cestu můžete bez sankce zrušit, pokud očekávané zpoždění přesahuje 5 hodin. V takovém případě Vám dopravce musí vrátit cenu letenky. Tuto možnost mají i cestující, kteří si rezervovali letenky, které nelze v rámci tarifních podmínek vrátit nebo změnit. Pokud si zvolíte možnost vrácení ceny letenky, ztrácíte nárok na bezplatnou péči ze strany dopravce.

Výše odškodnění:

  • lety do 1500 km – 250 eur
  • 1500 až 3500 km – 400 eur
  • nad 3500 km – 600 eur

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum

Kvůli více než osmihodinovému zpoždění se Ladislav po návratu do Česka rozhodl zažádat Finnair o finanční odškodnění, na které má díky nařízení Evropského parlamentu a Rady právo.

Za tři týdny se aerolinky ozvaly. Místo peněz ale Finnair poslal pouze omluvný e-mail a nabídl cestujícím proplacení účtenek za občerstvení či telefonáty během čekání na nový spoj v Helsinkách. O finanční kompenzaci v odpovědi nepadlo ani slovo, náhrada se přitom může pohybovat ve výši mezi 250 až 600 eur (až 15,5 tisíce korun) podle délky letu. V případě letu z Helsinek by šlo o 6 tisíc korun.

Ladislav se proto obrátil na společnost, která se na vymáhání náhrad za zpožděné nebo zrušené lety specializuje. Jeho stížnost je v řízení. V Česku tyto žádosti vyřizují servery Kompenzomat.cz, Click2Claim.cz nebo Náhrady.cz. Provizi, kterou si tyto společnosti účtují z vymožené náhrady, činí 27 procent. Poradenstvím v těchto případech se zabývá také Evropské spotřebitelské centrum.

„Máte aerolinky, které když oslovíte, tak bez mrknutí oka potvrdí kompenzaci a nesnaží se kličkovat. Jiné naopak kličkují vždy a snaží se klienta, o němž vědí, že nemá dostatek informací, nějakým způsobem slovně vyvinit a maximálně ustoupit jen na proplacení nákladů oproti účtům. O nároku díky evropskému právu pomlčí,“ řekl serveru Lidovky.cz Pavel Šercl ze serveru Náhrady.cz.

Průměrná náhrada? 8 tisíc

Využít služeb profesionálních „vymahacích“ společností je podle Šercla výhodné, protože laik se často nedostane k informacím, kterými může na aerolinky tlačit. Nárok na náhradu škody má totiž cestující pouze v případech, kdy zpoždění nezpůsobí takzvaná „vyšší moc“ jako například špatné počasí, hrozba teroristického útoku, střet letadla s ptákem nebo stávka letového personálu.

ČTĚTE TAKÉ:

Podíl pasažérů žádajících o odškodnění, podle údajů společnosti Click2Claim mírně stoupá a pohybuje se mezi 15 a 20 procenty. „Průměrná výše vymožené náhrady představuje 320 eur (8200 korun), což koresponduje s nejčastějšími vzdálenostmi letu, které se v žádostech našich klientů objevují – tedy 250 eur za lety do 1500 km a 400 eur u letu od 1500 do 3500 km,“ dodává Ivo Brokeš, ředitel serveru Náhrady.cz.

  • 5Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz