Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Mobil láká marketéry, je dalším masovým médiem

USA

  0:02
Mobilní telefony se stávají sedmým největším masmédiem na světě, v současné době je jich registrováno na Zemi 4,6 miliardy. Tento obrovský potenciál přirozeně neunikl reklamním agenturám a marketingovým oddělením firem.
Investice do reklamy zasílané na mobilní telefony rostou.

Investice do reklamy zasílané na mobilní telefony rostou. foto: Shutterstock

Jenom ve Spojených státech amerických by výdaje do mobilní reklamy měly do tří let dosáhnout 1,5 miliardy dolarů. S odvoláním na údaje serveru eMarket.com to uvedl Jan Kroupa ze společnosti Crazy Tomato, který se minulý týden zúčastnil v Praze konference o výkonnostním marketingu. Konferenci pořádala společnost Elephant Confestra.

Kroupa se pokusil na několika číslech vyjádřit i potenciál mobilního marketingu v České republice: "Počet aktivních SIM karet v Česku činí v současnosti 134 procent české populace, protože při počtu přes deset milionů obyvatel je zde čtrnáct milionů SIM karet unikátních uživatelů," uvedl Kroupa. "Jeden a půl milionu uživatelů měsíčně se připojuje přes mobilní telefon k internetu. Pravděpodobně jde spíš o lidi, kteří mají aktivován nějaký datový tarif."

Investice do reklamy zasílané na mobilní telefony by letos měly po dle Kroupy dosáhnout zhruba čtyř milionů korun. "V porovnání s více než čtyřmi miliardami, které získává z reklamy ročně český internet, je to jen jedno procento, tedy zrnko v poušti. Ale nárůst tam je," uvedl Kroupa (podle průzkumu realizovaného výzkumnou agenturou Factum Invenio pro Sdružení pro internetovou reklamu inkasoval český internet v roce 2009 celkem 6,4 miliardy korun od domácích zadavatelů reklamy, pozn. aut.).

Výhodou mobilních kampaní je podle něj to, že jsou vysoce interaktivní a umožňují takzvané personifikované cílení, jednak podle údajů, které o sobě člověk sdělí telekomunikační společnosti, jednak ale třeba i podle typu mobilu, jaký používá. "Mobil je nejosobnější a nejsoukromější přístroj, člověk ho má neustále v dosahu. Komerční nabídky narážejí právě na toto soukromí, které si uživatelé chrání, proto by měly mít přidanou hodnotu a neobtěžovat," dodal Kroupa. Jako příklad zvládnuté mobilní kampaně zmínil charitativní projekt "Haiti DMS kampaň", kterou pořádala nezisková organizace Člověk v tísni na podporu Haiti. Kampaň proběhla najednou mobilními sítěmi všech tří operátorů v Česku.

"Mobil lze ale využít i pro netradiční reklamu, například pro virální kampaně, spočívající v zasílání videí či her," dodal Kroupa.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!