Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Mostům v Ostravě hrozí zřícení. Eurovia má dva týdny na řešení situace

Ekonomika

  16:34
PRAHA - Pokud stavební společnost Eurovia nezačne v určené době řešit problémy s mosty v Ostravě, kterým hrozí zřícení, stáhne stát její bankovní garance. Následně vypíše nové výběrové řízení na jejich opravu.

Mosty jsou sjezdy z dálnice (ilustrační foto). foto: Shutterstock

V pořadu Otázky Václava Moravce to v neděli řekl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že by byl rád, aby stavební práce začaly nejpozději v dubnu. Mosty jsou sjezdy z dálnice D1 v Ostravě-Přívozu.

ČTĚTE TAKÉ:

Dva mosty, které byly uvedeny do provozu před šesti lety, mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. Kvůli tomu na ně ředitelství silnic zakázalo začátkem září vjezd kamionům a omezilo povolenou rychlost pro osobní auta.

Poslední dopis pro Eurovii

„Situace je opravdu vážná. Mostům hrozí vážná destrukce, která může skončit až zřícením, pokud se něco neudělá,“ uvedl ministr. Ťok se dohodl s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou, že napíše Eurovii poslední dopis. „Chceme, aby Eurovia dostála svým záručním závazkům. Ona prostě ten most postavila a má dostát tomu, že když ten most vykazuje vady, tak jej má napravit,“ řekl ministr.

Vyšší rozpočet Besipu, vyšší bezpečnost na silnicích

Ministr dopravy chce zvýšit důležitost oddělení bezpečnosti provozu Besip a navýšit jeho rozpočet. Chce tímto krokem přispět ke zlepšení bezpečnostní situace na tuzemských silnicích, kde se loni po šestiletém snižování zvýšil počet úmrtí při nehodách. Ředitele Besipu měnit nehodlá, chce však sestavit tým, který mu pomůže. "Já jsem přesvědčen podle toho, co předvedl, že je schopen ten restart udělat," řekl Ťok. „Já chci udělat opravdu restart Besipu, chci abychom bezpečnost vzali vážně," popsal svůj plán, kterým chce přispět k řešení zhoršující se bezpečnosti na silnicích.

Dodal, že jestli Eurovia do 14 dnů (po odeslání dopisu) nárok neuzná, využije práva stáhnout bankovní garance, které však dnes dosahují zhruba jen 350 000 Kč. Ministr následně vypíše výběrové řízení na opravu mostů a náklady bude vymáhat na Eurovii v arbitráži.

„Tady to bohužel dospělo k tomu, že garance se v průběhu dokončování snižovala, přestože ve smlouvě snižování sjednáno nebylo. Já říkám fakta, ke kterým jsem přišel, já je nemůžu nijak komentovat,“ uvedl ministr k dotazu moderátora, který se pozastavoval nad nízkou výší garancí u miliardové zakázky. 

Majetek státu

Stát v současné době již vede z firmou spor ohledně odstranění závad. Pokud by však měl i nadále pokračovat, rostlo by tím riziko, že most spadne. Znění sporu se proto musí změnit. „My musíme s pohledem dobrého hospodáře udělat kroky, abychom ochránili majetek státu,“ poznamenal ministr. Občané podle něj nemohou být rukojmími obou stran sporu.

„My vypíšeme výběrové řízení na to, aby se mosty opravily co možná nejdříve a budeme řešit tu finanční stránku posléze,“ naznačil ministr své plány. Celá stavba obou mostů stála zhruba 200 milionů korun. „Já nepředpokládám, že jejich oprava bude vyžadovat nové postavení,“ naznačil možný finanční strop stavby. „Já bych rád, aby stavební práce začaly nejpozději v dubnu,“ uzavřel Ťok.

Na závažnosti problémů s mosty a důvody jejich vzniku se stát s jejich zhotovitelem, stavební společností Eurovia, dosud neshodl. Podle Eurovie je důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, takzvaný studený odval, požadovalo ŘSD, uvedla již dříve firma.

Mýtné nebo známky

Ministr Ťok u Moravce mluvil i o mýtném systému, na který se v současné době chystá tendr. Pokud se v něm do konce roku 2016 nepodaří najít nového provozovatele mýtného systému, vrátí se ministerstvo dopravy k dálničním známkám pro kamiony, řekl ministr. Smlouvy se současným provozovatelem, firmou Kapsch, podle ministra není možné prodloužit.

Nové silnice a dálnice, rychlejší rekonstrukce

Ředitelství silnic a dálnic letos začne či bude pokračovat ve stavbách 60 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, z toho v průběhu roku 2015 dokončí 20 kilometrů. Měla by se například zrychlit rekonstrukce D1. Stavět by se mělo sedm dní v týdnu, 24 hodin denně.  Zrychlení prací podle něj bude znamenat nárůst nákladů o zhruba deset až 15 procent. Podle dosavadních předpokladů by měla oprava skončit v roce 2020.

Podle ministra hrozí, že Česko letos nevyčerpá deset miliard z fondů EU na dopravní stavby. "Není prioritou vyčerpat vše, ale čerpat smysluplně," uvedl v ČT.

„Neexistuje právní situace nebo právní konstrukce, kdybysme to mohli udělat,“ řekl Ťok. Věří nicméně, že se tendr podaří zvládnout i po zrušení soutěže na projektového manažera pro mýtný systém z konce loňského roku. Poradce pro zadání tendru podle něj není nepotřebný. Tendr na nového provozovatele mýtného systému by ministr rád vypsal do letošního druhého čtvrtletí, jak uvedl už po svém nástupu do funkce.

Ťokův plán B

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch k 31. prosinci 2016 nabrala za Ťokových předchůdců zpoždění. Podle Ťoka se ale tendr stále dá stihnout. „Chystáme i plán B. Kdyby se to nestihlo, tak prostě vydáme znova dálniční známky pro kamiony. Doufám, že to je varianta, kterou nebudeme muset dělat,“ uvedl ministr.

Autoři: ,

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.