Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Motoráky 'Kredenc' opustí české koleje, po více než šedesáti letech

Ekonomika

  16:06
PRAHA - Milovníci železniční nostalgie si v prosinci mohou udělat do svých zápisků další černý křížek. Se začátkem nového jízdního řádu vyřadí České dráhy definitivně z pravidelného provozu nejstarší motoráky řad 831 a 851, kterým se někdy přezdívá Kredenc a Krokodýl. Na dotaz to potvrdil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Motorák ČD 810 "Kredenc" foto: ČTK

"Tyto řady už zůstanou jen jako záložní. Cestující se s nimi tedy v každodenním provozu již nesetkají, budou na ně moci ale narazit v případě nějaké mimořádnosti, posílení dopravy, závady jiného modernějšího vozidla a podobně," uvedl Šťáhlavský. Všechny nejstarší motoráky dnes jezdí už jen v Olomouckém kraji, turnusová potřeba je pět vozů denně.

Nové vlaky pro kraje za devět miliard

Celkový objem letos vypsaných soutěží na nové vlaky pro kraje má být zhruba devět miliard korun. Například pro Liberecký kraj a Vysočinu už podnik objednal 33 motorových vlaků za 1,8 miliardy korun od společnosti Stadler Pankow. Ty by se měly objevit na tuzemských kolejích v letech 2011 a 2012.

Obě řady patří k legendám českých kolejí. Kredence (řada 830/831) se začaly vyrábět už v roce 1949, na Olomoucku jezdí exempláře vyrobené koncem 50.let 20. století.

"Jde o nejstarší dosud turnusově provozovaná vozidla Českých drah, respektive o nejstarší dosud provozovanou konstrukci," uvedl Šťáhlavský. Mladší "osmsetpadesátjedničky" jsou z druhé poloviny 60. let. Pokud chce někdo zastihnout železniční dědečky ještě jako pravidelné vlaky, měl by do 12. prosince vyrazit na výlet po tratích Šumperk - Jeseník - Mikulovice (řada 831) nebo Olomouc - Uničov - Šumperk - Jeseník - Zlaté Hory (851).

Motorák ČD 810

"Kredence" předčí i motoráky ze 70. let
Českým unikátem přitom je - jak upozorňují mnozí fandové v internetových diskusích - že stejné typy vozidel jezdí na jednom konci republiky ještě v pravidelném provozu, zároveň ale jinde už slouží jako muzejní exponáty a tahají historické nostalgické vlaky. Jejich dlouhá životnost především na horských tratích se přitom připisuje dobrým jízdním vlastnostem, v mnohém prý předčí novější motoráky ze 70. let.

Staré vozy na českých, moravských a slezských lokálkách mizí především díky modernizaci vozového parku ČD. Dráhy do krajů posílají hlavně jednotky Regionova, které vznikají přestavbou klasických červených motorových vlaků řady 810. V Olomouckém kraji budou od prosince jezdit čtyři nové třívozové Regionovy.

Kromě modernizací dráhy chystají nasazení zcela nových motorových vlaků.

Motorák ČD 810

"Kolejový autobus" z dráhy jen tak nezmizí
Motorové vozy 810 jako další z ikon české železnice však jen tak z provozu nezmizí, dráhy jich stále na lokálkách provozují stovky. Vozy vyráběla Vagónka Studénka od poloviny 70. let minulého století, mezi lidmi se pro ně vžila řada přezdívek, například autobus, kufr nebo orchestrión.

Nejstarší vozový park ČD

Motorák 705Po vyřazení Kredenců se nejstarším typem v síti ČD stane lokomotiva řady 705, která zajišťuje spojení na úzkorozchodné dráze mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou, z továrny vyjela už v polovině 50. let. Za železničním stářím ale není nutné cestovat do zapadlých koutů České republiky. Tisíce Pražanů denně cestují nejstaršími pantografy na českém území, jejich věk je kolem 40 let. Průměrné stáří vozidel ČD je kolem 26 let.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!