Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

I starší fabie, octavie či superby měly motory, které uměly podvádět s emisemi

USA

  16:34
PRAHA - Automobilka Škoda nyní v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů. V úterý to řekl její mluvčí Jozef Baláž. Neuvedl, kdy Škoda Auto tyto motory používala, ani do kolika aut je namontovala.

Škoda Superb Combi v luxusním provedení Laurin & Klement.

Koncern Volkswagen, kam Škoda patří, může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů. Skandál se šíří po celém světě, například Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni EU.

Akcie Volkswagenu se propadly o 20 procent. Po skandálu s falšováním emisních údajů

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Koncern VW v úterý přiznal, že u některých dieselových motorů TDI vybavil řídící jednotku softwarem, který dokázal rozpoznat emisní kontrolu a najet na ekologický režim, který hodnoty emisí snížil. Celkem se úprava měla týkat 11 milionů aut po celém světě. Motory se montovaly i do starších verzí modelů Škody Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb.

Aktuální modely odpovídají normám

„Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189,“ uvedl Baláž. Technický vývoj skupiny podle něj intenzivně pracuje na technickém řešení, o kterém bude zákazníky odpovídajícím způsobem informovat.

Volkswagen vyšetří zatajování emisí u vozů. Hrozí mu pokuta 400 miliard

Podle ekonoma Deloitte Davida Marka má Škoda Auto na tuzemském automobilovém průmyslu podíl asi 33 procent a na celkové průmyslové výrobě 4,6 procenta. Firma vytváří 1,5 procenta českého HDP a téměř 13 procent HDP Středočeského kraje.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se hodlá v souvislosti s obcházením měření emisí u některých modelů koncernu VW řídit postupem sousedního Německa. Nejprve chce ale zjistit, zda se stejně upravené vozy nachází i v Evropě. V následujících dnech o tom bude jednat.

„Nyní sledujeme, jak budou probíhat důkladné kontroly naftových automobilů společnosti Volkswagen, kterou nařídil německý spolkový ministr. Problém se vyskytl zatím jen v USA. Důležité tedy bude zjistit, zda-li jsou taková vozidla i v Evropě a jaký další postup zvolí Německo. Budeme o tom v následujících dnech jednat. Pro uživatele takových vozidel to nic neznamená,“ řekl v úterý ministr Ťok. Jednání by se mělo uskutečnit pravděpodobně ve středu.

Maximální výši emisí závazně udává evropská norma, aktuálně Euro 6. Stanovuje limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech benzinových a naftových motorů pro motorová vozidla. Normy stanoví limity oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM); nezabývají se oxidem uhličitým (CO2). Limity emisí CO2 jsou stanoveny jinými právními akty Evropské unie.

Pokuta až 18 miliard dolarů

„Plnění norem Euro, respektive určení výše emisí pro konkrétní vozidlo, provádí nezávislé, státem akreditované zkušebny dle přesně daného měřícího cyklu. V některých případech si tyto zkušebny pro tento účel pronajímají i firemní zkušebny, měření však vždy probíhá pod gescí a odpovědností dané zkušebny,“ řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Jaký dopad bude mít kauza na tuzemský automobilový trh, si netroufl odhadnout.

Podle specializovaného serveru Auto.cz se odborníci na diagnostiku vozidel setkávají se snahou ovlivnit měření emisí napříč všemi automobilovými značkami a skandál u VW může být jen špičkou ledovce. Podle diagnostické firmy IHR-Technika se u některých vozů například chovají při měření emisí nezvykle systémy recirkulace výfukových plynů EGR, u jiných zase zařízení na vstřikování močoviny AdBlue.

Volkswagen může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard korun). Volkswagen, který se v prvním pololetí stal největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý měl dieselové vozy vybavené tímto zařízením asi sedm let. Automobilka kvůli tomu ve třetím čtvrtletí vytvoří rezervu 6,5 miliardy eur.

Skandál kolem Volkswagenu se v úterý šíří po celém světě. Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni Evropské unie a prověřit i francouzské automobily. Auta s naftovými motory od Volkswagenu prozkoumá i Švýcarsko a své vlastní vyšetřování zahájí Jižní Korea.

Na kauzu reagují i akcie automobilky, které pokračují v propadu a ztrácejí znovu téměř pětinu hodnoty. Investoři tak reagují na to, že největší evropský výrobce automobilů kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršil výhled hospodaření.

Autor:

3+1, Jílové u Prahy, nezařízený, 78m2
3+1, Jílové u Prahy, nezařízený, 78m2

Masarykovo náměstí, Jílové u Prahy, okres Praha-západ
17 500 Kč/měsíc