12. listopadu 2014 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Můj vyhazov může Českým drahám
finančně uškodit, říká Kurucz

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Šéf Českých drah Daniel Kurucz. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf Českých drah Daniel Kurucz. | foto: MAFRA - Dan Materna
PRAHA Působení Daniela Kurucze v čele Českých drah od počátku ovlivňovaly rozepře s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. Oficiálně se oba drží verze, že právě špatná komunikace stojí za Kuruczovým pondělním odvoláním. Ve hře však byl i sporný nákup haly v Lovosicích.

Několik měsíců trvalo, než Antonín Prachař (ANO) získal pět hlasů v dozorčí radě Českých drah, které pomohly Kurucze odvolat. Exmanažer Agrofertu kvůli nim skončil už po osmi měsících. A tvrdí, že jeho vyhazov těsně před koncem roku může negativně ovlivnit hospodaření státního dopravce.

Každoročně udělované hodnocení ratingové společnosti Moody´s totiž může „započítat“ i vyhazov šéfa firmy. Pro České dráhy by horší rating v obchodní realitě znamenal například dražší půjčky. O jeden stupeň si státní dopravce pohoršil už na jaře. Mimo jiné kvůli průtahům s prodejem nádraží Správě železniční a dopravní cesty (SŽDC).

PSALI JSME:

„Moje odvolání může rating negativně ovlivnit. Dalo se s ním počkat do konce roku. Navíc by teď nebylo dobré říkat, že dosud bylo všechno špatně a odteď bude všechno dobře. To může špatně působit na finanční a kapitálové trhy,“ míní Kurucz.

Přestože se mu z pozice předsedy představenstva podařilo zlepšit některá ekonomická čísla, neshody s ministrem Prachařem byly tak zásadní, že Kuruczův odchod byl jen otázkou času. „Nesedli jsme si,“ přiznal krátce po odvolání manažer.

Sporná a prodělečná hala

O konkrétních důvodech ani jeden z mužů nechce mluvit. Podle neoficiálních informací se ale Prachař s Kuruczem například střetli nad připravovaným nákupem logistické haly v Lovosicích, kterou si nyní pronajímá dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo.

ČD Cargo – ilustrační foto.

Ačkoliv je areál prodělečný, bývalý šéf ČD Cargo Oldřich Mazánek navrhl jeho koupi za víc než miliardu korun. V červenci se proti tomu postavil Kurucz s tím, že ekonomicky celý projekt nedává smysl. S ministrem Prachařem se neshodli ani na obsazení některých pozic ve středním managementu firmy.

„Ač jsem se všemožně snažil, naše komunikace neprobíhala tak, jak by mezi dvěma lidmi a manažery měla. Ministr Prachař nevnímal České dráhy jako akciovou společnost, ale jako státní podnik, který spadá přímo pod něj. Cítíl, že mu odpírám poslušnost, když se zaštiťuju dozorčí radou,“ popisuje Kurucz.

ČD developerem?

Pro firmu nyní paradoxně není klíčové jen dostat víc lidí do vlaků, ale vyřešit několik „nekolejových“ záležitostí. V první řadě je to už několik let připravovaný prodej nádraží, které přejdou pod jinou státní firmu – SŽDC. České dráhy by za budovy měly dostat kolem pěti miliard korun.

Celá akce se ale protahuje. Několik měsíců ministr dopravy vybíral svého zmocněnce, který by se věci věnoval – se zpožděním se jím stal Kamil Rudolecký z ČSSD. Nyní by měla být dokončena kupní smlouva. Prodej musí ještě schválit vláda a Evropská komise.

Manažery Českých drah čeká rozhodování v developerských projektech u třech pražských nádraží. Nejznámější akcí je stavba multifunkčního centra u Masarykova nádraží v samém centru Prahy. Vedení ČD musí vyřešit, zda se – zjednodušeně řečeno – zapojí do stavby jako developer se společností Penta či své pozemky prodá.

„To je samozřejmě logičtější varianta. Díky ní by České dráhy mohly do konce roku získat první splátku ve výši 110 milionů korun. Projekt zároveň firmě pomůže. Lidé, kteří budou pracovat v novém centru, můžou do práce jezdit vlakem,“ míní Kurucz.

ČTĚTE TAKÉ:

Odstavený manažer odchází z firmy bez zlatého padáku, zatím ale není ještě úplně jasné s kolika měsíčními platy. V tuto chvíli má podle svých slov naplánované dvě schůzky týkající se jeho pracovní budoucnosti.

„Jde o firmy z oboru. Nemám žádnou konkurenční doložku, tak by to nebyl problém,“ prozradil Kurucz. O jaké společnosti jde, prozradit nechtěl, nevyloučil však žádnou z firem na trhu. Připustil však, že je to pro něj nyní složitá situace. „Moje srdce bije pořád pro České dráhy,“ říká.

Jisté je ale to, že se bude naplno věnovat svému oblíbenému basketbalu. „Každý čtvrtek v noci na Sportu 1 budu komentovat zápasy NBA. Budu mít víc času i na trénování ženského týmu Karlína,“ dodal Daniel Kurucz.

  • 0Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz