Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Musíte se naučit šrotovat auta

  10:08
Výroba aut v Česku má velkou budoucnost. Chybí ale vyspělý trh s ojetými automobily, říká expert na automobilový průmysl Peter Cooke.

Profesor Peter Cooke je uznávaným odborníkem na automobilový průmysl. foto:  František Vlček, Lidové noviny

LN Česká republika stále více spoléhá na automobilový průmysl. Je bezpečné stavět ekonomiku na výrobě aut?

Není pochyb o tom, že výrobu aut čeká celosvětový růst. A pro výrobce je výhodné tu zůstat, protože mohou zásobovat místní trh, který má velký potenciál. Prodeje aut v zemích jako je Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko nebo bývalá Jugoslávie výrazně porostou. Je tedy logické zde auta vyrábět, než je draze přesouvat na velké vzdálenosti. Do vnitrozemských států nemůžete poslat tři tisíce aut na lodi. Zbývá jen silnice a železnice, což zvyšuje náklady.

LN Obavy z odchodu investorů tedy můžeme pustit z hlavy?

Na trhu je velká konkurence a Česko je jen součástí skupiny zemí, které v tomto průmyslu pracují. Především je nutné neustále držet krok s moderními technologiemi. Zaměříte-li se jen na nízkonákladovou výrobu a opomíjíte-li potřebné investice, vystavujete se velkému riziku. Investor by si pak v určitém okamžiku mohl snadno říct, že Česká republika je už prostě příliš drahá, a tak bude lepší přesunout aktivity jinam. Teď je ale třeba čelit hlavně nedostatku pracovní síly a s tím spojeným vysokým nákladům.

LN Není to paradoxní, že investoři staví továrny v Česku a na Slovensku, aby v nich pak pracovali lidé z Rumunska či Ukrajiny?

Německo bylo před nějakými třiceti lety přesně ve stejné situaci. Pracovní síly byl nedostatek, a tak obrovskou část zaměstnanců tvořili lidé z Turecka. Bylo dokonce naprosto normální, že pokud jste chtěli působit v personálním sektoru, museli jste kromě němčiny umět i turecky. Nejde tedy o žádný nový fenomén, stačí se podívat do historie.

Peter Cooke
Profesor Peter Cooke je uznávaným odborníkem na automobilový průmysl. V současnosti pracuje pro celosvětovou síť poradenských společností KPMG a stojí také v čele Centra pro automobilový management na Buckinghamské univerzitě. Dvacet let pracoval také pro automobilku Ford.

LN Pokud už jsme tento vývoj jednou viděli, co bude následovat?

 Důvodem velkého růstu výroby v Německu byla ekonomická situace na trhu. Spousta lidí si tehdy kupovala své první auto a do stejné situace se nyní dostáváte i vy. Místní trhy v budoucnu pojmou obrovské množství nových aut. Pak ale teprve přichází opravdová zkouška, protože je nutné vytvořit fungující strukturu trhu s ojetými automobily. To bude kritický bod odvětví.

LN Průměrný věk automobilů v Česku ale naopak roste a dovozy ojetin lámou rekordy.

Zatím šlo především o to, že si lidé kupovali své první auto podle vlastních možností. Po autech byl velký hlad a lidé se jich nechtěli zbavovat. V současnosti už je ale poptávka uspokojena a stará auta se začnou postupně šrotovat. Je to jako trubka, kterou jsme nyní naplnili. A když do ní z jedné strany přibudou nová auta, musí na druhé straně něco vypadnout. To jsou právě auta, která půjdou do šrotu. Do té fáze, kdy zájem o nová auta bude znamenat šrotování těch starých, se ale teprve začínáte dostávat.

LN Má na odhad dalšího vývoje v automobilovém průmyslu vliv i současná bankovní krize a obavy z recese americké ekonomiky?

Jednoznačně. Potřebujete přístup k penězům, pokud chcete stavět nové továrny a zákazníci si zase musí půjčit, aby si mohli koupit auto. Banky vám i dnes peníze samozřejmě půjčí, jsou ale mnohem opatrnější. Podmínky budou i v budoucnu přísnější a samozřejmě pokud nemáte peníze, nemůžete si koupit auto. Protože ne každý si může našetřit dostatek hotovosti. Zejména ve vyspělých ekonomikách to tímto způsobem nefunguje.

LN Evropě roste velká konkurence v podobě Číny a Indie. Myslíte, že zde mohou tyto země se svými produkty prorazit?

 Musíme se v první řadě ptát, proč sem vlastně chtějí přijít. V roce 2010 se na čínském trhu prodá deset milionů aut a o dalších deset let později už dvojnásobek. Čína se tak stane největším automobilovým trhem světa. Pokud tedy Čína a Indie chtějí vyrábět v Evropě, jde především o zkušenosti. Protože když se učíte v nejtvrdším prostředí, můžete toho pak spoustu přenést na svůj vlastní trh.

LN Pokud chtějí získávat zkušenosti, musí sem ale nejprve proniknout.

Určitě tu bude snaha stavět v zemích jako Bulharsko nebo Rumunsko. Tedy na trzích s nízkými náklady, které je relativně snadné uspokojit. Tímto způsobem si mohou otestovat svou vlastní produkci na novém trhu. To hlavní jsou ale technologie a značky, protože zákazník chce především značku. To je jeden z důvodů, proč má indická Tata zájem o britské automobilky Land Rover a Jaguar. Kvůli přístupu k technologiím a infrastruktuře celého oboru. V dalších letech tedy určitě lze očekávat nákupy více západoevropských a severoamerických společností.

LN Co vy sám jako Brit říkáte na to, že Jaguar a Land Rover směřují do indických rukou?

Z hlediska emocí si samozřejmě vlastenecky říkám: Proboha, neprodávejte to! Navíc nejde jen o Jaguar nebo Land Rover, co teprve takový Aston Martin. Vždyť v něm jezdí i James Bond! Ale je mi jasné, že taková je prostě situace a bude se to už jen stupňovat.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!