Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Mým snem je, aby mýtné brány měřily rychlost, řekl ministr Ťok

Ekonomika

  10:50
PRAHA - Mýtné brány by v budoucnu neměly sloužit jen pro kasírování kamionů, ale měly by například také měřit rychlost. O záměru promluvil ministr dopravy Dan Ťok. Například nedodržování osmdesátky na opravovaných úsecích dálnice D1 už stálo život několik lidí, kteří se v okolí pohybovali.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

Šéf resortu zároveň přiznal, že jde zatím jen o úvahy. Prioritou je v tuto chvíli připravit tendr na provozovatele mýta v Česku. Tato firma by následně mohla na branách - pokud je bude ve svém systému využívat - zavést i tento typ kontroly.

„Mým snem je, aby mýtné brány měřily rychlost,“ řekl ve středu Dan Ťok (za ANO). 

Mýtné brány by do budoucna mělo být také možné využít pro takzvané vysokorychlostní vážení kamionů. To se zatím v Česku pouze testuje. Spočívá v propojení brány a čipu zabudovaného ve vozovce. 

Past na těžké kamiony nesklapla. D1 stále čeká na čipové vážení

Vážicí systém díky tomu dokáže odhalit přetížené kamiony, které ničí tuzemské silnice.

O technických možnostech upravit brány, které slouží jako kontrola placení kamionového mýta, pro účely průběžného měření rychlosti už úřad jednal s jejich provozovatelem, společností Kapsch.

S měřením rychlosti může úřad prakticky ihned začít u kamionů, protože kontrolu jejich pohybu pomocí mýtných bran už v současnosti umožňuje stávající legislativa. Možnost využít brány k monitorování pohybu i osobních vozidel zadalo ministerstvo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které spravuje silniční síť.

Mýtná brána je vybavená řadou kamer.

Právě ŘSD už v minulosti uvádělo, že nedodržování povolené osmdesátikilometrové rychlosti v místě uzavírek na D1 už stálo život několik jejích pracovníků, kteří se v místech pohybují. 

Použití klasických mobilních radarů v těchto místech je podle Ťoka zatím problematické, protože se nedaří pokuty za rychlou jízdu efektivně vybírat. S tím by měly takzvané kontrolní mýtné brány vybavené mimo jiné citlivými kamerami výrazně pomoci.

Zavádění moderních technologií pro řízení a kontrolu silničního provozu vyplývá mimo jiné i z akčního plánu, který v polovině dubna schválila vláda a který do roku 2020 předpokládá vynaložení více než 20 miliard korun do těchto technologií. 

Kromě postihování hříšníků překračujících povolenou rychlost by tyto systémy, jako jsou například inteligentní dopravní značky, měly rovněž pomáhat s předcházením vzniku kolon a včas řidiče informovat o možnosti objížďky, nebo by měly umět předvídat například hrozící sesuvy půdy.

Autoři: ,