18. října 2011 13:17 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Na 70 procentech předváděcích
akcí se porušují zákony

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: Shutterstock
PRAHA Česká obchodní inspekce letos zjistila porušení zákonů u 70 procent kontrolovaných předváděcích akcí, na kterých jsou hlavně seniorům nabízeny například deky, domácí spotřebiče, nádobí či masážní a relaxační pomůcky.

Novinářům to dnes řekl ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek, podle kterého agresivita prodejců stále roste.

ČOI letos od ledna do září provedla 170 kontrol zaměřených na předváděcí akce, porušení zákonů zjistila na 120 z nich. Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, pomocí nichž jim vnucovali mnohdy velmi předražené výrobky.

ČTĚTE TAKÉ:

ČOI za tyto prohřešky dosud uložila 71 pokut v celkové hodnotě 1,3 milionu korun. Loni inspektoři ČOI závady odhalili na polovině předváděcích akcích.

"Předváděcí akce patří k nejproblematičtějším a nejagresivnějším formám prodeje v ČR," upozornil Štěpánek. Například při jedné letošní kontrole musely na předváděcí akci zasahovat policie a záchranná služba. Organizátoři seniorům nalévali alkohol a když jeden z nich zkolaboval, tak vyhrožovali inspektorce, která chtěla přivolat záchrannou službu.

Agresivní nezákonné praktiky

Organizátoři loni inspektory často na předváděcí akce nevpustili, a to ani po předložení služebního průkazu. Štěpánek proto rozhodl o vytvoření speciálního týmu, který v utajení kontroluje tyto akce, jež se navzdory špatným zkušenostem stále těší značné popularitě hlavně mezi seniory.

Prodejci na předváděcích akcí přitom podle časopisu dTest používají stále agresivnější nezákonné praktiky. Zákazníkům například pomocí nového triku upírají jejich právo odstoupit do 14 dnů od uzavřené smlouvy.

Právní poradce časopisu dTest Jan Votočka upozornil, že zboží je na předváděcích akcích prodáváno i za desetinásobek jeho běžné ceny. Někteří prodejci se podle něj chlubí, že za víkend prodejem předraženého zboží vydělají i několik stovek tisíc korun.

Křišťálová lupa - hlasování 2011

Časopis dTest proto vydal brožuru, ve které odhaluje triky a manipulace používané na předváděcích akcích. Lidem jsou podle ČOI nabízeny například neexistující výhody, slevy, výhry a prodejci používají i psychologický nátlak. Na ČOI se loni obrátily tři stovky nespokojených účastníků předváděcích akcí nebo jeho rodinných příslušníků.

ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz