8. prosince 2015 17:00 Lidovky.cz > Byznys > Média

Polská mBank řekla lidem, ať se od bank nenechají okrádat. Konkurence se zlobí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Kontroverzní reklamní spot mBank. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kontroverzní reklamní spot mBank. | foto: mBank
PRAHA Polská mBank nabádala v reklamě klienty, „ať se nenechají okrádat“ od ostatních bank. Ty tvrdí, že tím překročila meze slušného chování a etiky. Podle mBank se naopak jedná o učebnicový příklad nadsázky.

V zákulisí českého bankovního trhu je dusno. Může za to kontroverzní reklamní kampaň tuzemské pobočky polské mBank. V televizním spotu na její půjčky přišla s tím, ať se klienti nenechají od bank okrádat.

„... mě banka nebude okrádat. Ani trošku,“ tvrdí jeden cestující druhému v tramvaji. Proti tomu se bouří konkurence. Ta reklamu považuje za nepřípustnou a chování mBank za neetické. Situaci tak i několik měsíců poté, co se klip už nevysílá, řeší Česká bankovní asociace.

„Mohu potvrdit, že diskuse k tomuto tématu – stejně jako ke kterémukoliv jinému, které v asociaci projednáváme – probíhá,“ říká prezident asociace Pavel Štěpánek, který se měl kvůli tomu osobně sejít i se šéfem mBank Pawłem Kucharským.

Podle mBank a jí osloveného experta představuje kontroverzní televizní spot učebnicový příklad reklamní nadsázky, která pouze zdůrazňuje výhodnost určitého produktu. „Souhlasím s tím, že jsme použili výraz, který může být považován za kontroverzní, a může mi to být i líto,“ řekl Kucharski Lidovým novinám.

„Nejde ale o náš názor na ostatní banky, ale jedná se o vnímání zákazníků. Abychom získali jejich pozornost, musíme říct něco, co tak sami cítí, čemu rozumí a co tak vnímají. Tedy že velké banky se k nim nechovají férově,“ vysvětluje Kucharski, který do čela mBank nastoupil letos na jaře a pod jehož taktovkou komunikace přitvrdila.

Diví se i šéf Air Bank

Podle Kucharského lze pozorovat dokonce tvrdší reklamní kampaně. „Například jedna, kde se mluví o ‚nechání se oholit‘,“ doplnil Kucharski v narážce na reklamu Fio banky.

To, že reklama mBank je „za hranou“, ale tvrdí i šéf Air Bank Michal Strcula. Byla to přitom právě tato banka, která s vymezováním se proti tradičním bankám začala před lety jako první.

mBank.

„My v reklamě s nadsázkou ukazujeme na projevy chování bank a jak se od toho odlišujeme. Jít dál je z mého osobního pohledu už za hranou,“ říká Strcula a dodává: „Rozhodně to ale nejde proti zákonům. Je na každém zadavateli, jestli je to v souladu s jeho integritou a etikou.“

Některé banky jsou ve svých výrocích i tvrdší. „Obecně považujeme za velmi nešťastné využívat zavádějící, či dokonce nepravdivá reklamní sdělení, která navíc aktivně podporují některé jednoduché stereotypy ve vnímání veřejnosti. Bankovnictví je založeno na důvěře klientů, a proto i etické standardy pro celý sektor musí být nastaveny vysoko,“ říká například mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Podobně to vidí i Petr Plocek z UniCredit.

Na Slovensku označila Rada pro reklamu spot za neetický

Se stejným spotem mBank „narazila“ již na Slovensku. Tamní Arbitrážní komise Rady pro reklamu rozhodla, že je v rozporu s etickým kodexem. Může podle ní negativně ovlivnit a poškodit image a reputaci bankovních institucí.

Slováci tak letos v září označili reklamu mBank „v rozporu s dobrými mravy, pravidly hospodářské soutěže a způsobilou přivodit újmu jinému soutěžiteli či spotřebitelům“. Podobné ustanovení se přitom nalézá prakticky v každém etickém kodexu, tedy i v Česku.

Že je spot mBank za „hranicí dobrého vkusu“, připouští i další odborníci. „Osobně se mi to zdá za hranou slušného soutěžení,“ říká například partner advokátní kanceláře Pokorný, Wagner &partneři a prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný. Jedním dechem však dodává, že pokud by se záležitostí začala zabývat arbitrážní rada, nemohl by se toho účastnit, protože mezi jeho klienty se řadí i některé velké tuzemské banky.

Na rozdíl od Slovenska, kde stížnost na neetičnost reklamy přišla od konkurenční Tatra bank, však česká Rada pro reklamu veřejnou kritiku nezaznamenala. „Pro nás to popud samozřejmě být může.

Reagujeme ale spíše až na podněty a stížnosti od fyzických či právnických osob – tedy soutěžitelů – než z vlastního podnětu,“ reaguje výkonný ředitel rady Ladislav Šťastný na otázku, zda by se arbitři mohli inspirovat slovenským příkladem.

  • 2Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.